Nytt långsmalt 100 L akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anno113
    • January 2005
    • 13

    Nytt långsmalt 100 L akvarium

    jag la mitt inlägg på "inredning" men fick inga svar.
    Jag är ju fortfarande en gröngöling, och mitt inlägg passar nog bättre här.

    Jag har just fått hem mitt nya 100 L akvarium (hade tidigare ett 63 L) och ser så mycket fram mot att börja inreda.

    Jag har ställt akvariet mot en yttervägg för att undvika solintrång, eftersom det står i ett avlångt rum.

    Det jag skulle vilja ha synpunkter på är inredning i ett akvarium som är väldigt långsmalt. Mått: 25 djupledes och 97 längdledes. Mitt 60 L är mer 35 djupledes så det blir lite svårare att inreda det här. Dessutom är pumpen limmad i bakgrunden till höger och tar upp ca 25 cm av väggen där.

    1. Kan jag ha rötter med växter på framför pumpen?, då blir där inte mycket sim-utrymme kvar.
    2. Kan jag också dölja termostaten bakom en korkplatta som jag har? Jag tänkte silikona fast den. Vad tror ni om det?

    Mottar gärna andra personers andra erfarenheter av långsmala akvarier, naturligtvis blir det viktigt med grottor och gott om växter för att fiskarna ska kunna dra sig undan ibland.

    Liggunderlag under gruset? Tänkte på att växterna kan få "kalla fötter", eftersom akvariet står på ett iskallt laminatgolv.

    Frigolit eller liggunderlag? Erfarenheter, några speciella synpunkter på risker med liggunderlag, gifter el dyl. Frigolit - kan man köpa det var som helst?

    Har någon erfarenhet av en pump som heter AQUAEL, (polsktillverkad) den tar Qmax 400 L/h. Tänkte ha guramisar av olika sorter, en mal och kanske en sköldpadda. Har någon erfarenhet av vattensköldpaddor tillsammans med sällskapsfiskar?

    Can't wait...
    men jag vet att jag måste...

    Aero
  • Maethor
    • December 2004
    • 675

    #2
    Jag tycker att du bör ha en tjock frigolitskiva under akvariumet (mellan golv och botten på akvariumet), tror att det blir för tunnt med liggunderlag till ett pass stort kar. Fråga efter frigolit på olika byggvaruhus, det borde inte vara svårt att få tag på och borde inte kosta så mycket.
    112L: Kampfiskar, 2blågurami, 1guldgurami, 15 neontetror, 1kinesisk algätare, 2-3ancistrus.
    105L: 3Eldbukssalamandrar (Jack, Elizabeth, Anamaria) +några salamanderyngel.
    54L: ca 15 kamphanar
    90L: 3kamphanar
    90L: 3kamphanar
    90L (marin): 3kamphanar
    6x2L: Kamphanar

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=172702

    Kommentar

    • Nallim
      • January 2005
      • 80

      #3
      lika dan tank ?

      Jag är oxå grön vad gäller akvarium(tom grönare) å de låter som att vi har lika dant akvarium. Är det 3 fack i den svarta kåpan lägnst till höger??? För i så fall ska pumpen va till vänster, det blå(?) filtret nertryckt i mitten och dopp värmaren ska sitta längst till höger (framför insuget eller vad man säger).
      Sitter utblåset från pumpen till höger och är riktat rakt fram???
      Vi har inte ärvt jorden av våra föräldrar. Vi har lånat den av våra barnbarn

      Kommentar

      • Jocki
        • January 2005
        • 36

        #4
        Jag tänkte precis på ett gurami-akvarium när jag läste det!
        Då passar det med mycket växter och kanske en rot,jag har använt silikon i mitt akvarium,men det var inte akvarium silikon eller vattentätt så det slutade med vit dimma och fem döda fiskar...läs noga på blanketten!Dvärggurami är min favorit! färgglad och inte alltför stor...en liten sköldpadda går väl bra.

        Kommentar

        • Bilbo
          • February 2002
          • 2119

          #5
          En sköldpadda blir 100 år och jättestor, ingen bra idé!
          Om du skall silicona i akvariet så använd glassilikon, ej sanitetssilikon, absolut inte det som "Jocki" troligen använde - fogmassa.
          Lämpliga invånare skulle kunna vara någon liten guramiart, ett par ancistrusar och lite tetror.
          Liggunderlag under gruset? Tänkte på att växterna kan få "kalla fötter", eftersom akvariet står på ett iskallt laminatgolv.
          Står akvariet på golvet?

          Frigolit köper man på vilken byggmarknad som helst för några tior finns från 10 mm tjocklek och uppåt. Tänk bara på att det måste siliconas fast i botten (gäller även liggunderlag) eftersom det har stor lyftkraft.
          // Magnus
          Helt akvarielös men med ett akvaterraium, 4 katter och 1 hund

          Kommentar

          • Anno113
            • January 2005
            • 13

            #6
            Nyinrett akvarium!!!

            Tack för svaren!


            Akvariet står inte på golvet, men på en laminatbänk som i sin tur står på kallt laminatgolv. Kanske ingen risk med kalla fötter???

            Nu har jag inrett med lavastenar och försöker sänka en dösnygg rot i hon ute i tvättstugan... Det verkar tvärt omöjligt....

            Har köpt vackra valisneria och hornsärv och dekorerat med. Fick en känsla av att växterna kommer dölja den fula pumpen riktigt bra...

            Jag uteslöt liggunderlaget, men har c:a 1/2 cm nivåskillnad i vattnet mellan höger o vänster sida. Är det någon risk tror ni? Eller ska jag palla upp det jämt?

            Jag utesluter det med sköldpaddan... Det verkar som om det endast är en myt att det finns dvärgsköldpaddor, samt dom lever så otroligt länge. Har fastnat för Amanoräkorna som jag tycker var lustiga.

            Så det blir:

            2 par dvärggurami (ev två extra honor om honorna blir för jagade)
            11 rödmunstetror (som redan nu bor i mitt 63 L)
            2 Ancistrus
            5 Amanoräkor

            Det är ju faktiskt det som får plats, tråkigt vad fort det går att fylla 100 L, som jag tyckte lät så enormt stort när jag planerade inköpet.

            Bilder o förslag på smidiga o tjusiga grottor? Är det någon som har det? Jag tycker inte om dom konstgjorda med hål i utan vill bygga av stenar, men de blir lite klumpiga, och med för små stenar så blir det rasrisk, eller så blir grottan för liten? Hmmm. Har i och för sig en grott-liknande urgröpning i roten, men jag måste ha en riktig stengrotta också, minst en, eftersom jag ska ha två Ancistrus.

            MVH
            Anno

            Kommentar

            • Zuma
              • June 2003
              • 117

              #7
              Hej Anno.
              Mina Ancistrusar har lekt många gånger i mitt kar som är helt utan stengrottor, men innehåller flera rötter under vilka jag fått massvis av yngel. Alltså behöver du inte bygga stengrottor av den anledningen. Huvudsaken är att dom kan hitta en mörk plats som är någorlunda skyddad där dom kan få vara i fred. Med ditt fiskbestånd tror jag inte att det är några problem.
              530
              Altumscalarer
              Tuppkammsciklider
              Flaggciklider
              C Adolfi

              250
              Discus
              Kardinarltetror
              A cacatoides
              C Panda

              Kommentar

              • batski
                • October 2004
                • 8891

                #8
                Ursprungligen postat av Anno113
                2 par dvärggurami (ev två extra honor om honorna blir för jagade)
                Du behöver nog inte ha några "extra honor". Dvärggurami trivs bra i par. Fast det är klart, personkemin måstye stämma också. Min kompis har ett par dvärggurami (trodde hon ja), men de har tyvärr inte hittat varandra. Mitt råd är testa med ett par. Skulle det inte funka kan du försöka med en till hona. det kan hända att det fungerar bättre.
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

                Kommentar

                Arbetssätt...