Lite frågor om malawi:

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Andy-O
    • May 2004
    • 39

    Lite frågor om malawi:

    Hejsan, det är så att jag precis skaffat mig några malawi ciklider. Och eftersom det är första gången så är jag lite osäker. Efter jag köpt dom så hörde jag att dom ville ha salt och jag har läst lite här i gamla inlägg och så men känner mig ändå lite förvirrad så jag tänkte fråga.

    1. Är det nödvändigt med salt eller ska man bara använda det när dom "kliar" sig ?
    2. Va ska man användör för slags salt ? Vissa säger att vanlig Jozo utan jod går bra, stämmer det ?
    3. Hur ofta ska man isf ha i det ?
    4. Hur mycket salt ska man ha i ? mitt akvarium är på 110 liter...

    Tack på förhand för svaren som jag vet ni kommer att ge mig =)
    Mvh // Andreas
    // Andy-Ö
  • Karon
    • January 2002
    • 3170

    #2
    1. Du KAN ha salt i vattan regelmässigt men det är inte nödvändigt. Har du det funkar det och har du det inte funkar det troligen lika bra för det
    Salt är bra för att motverka svampangrepp eller vid en del parasitangrepp.
    2. Ta vanligt grovt salt, finns det att välja på så ta gärna salt utan klumpförebyggande medel. Det finns en del teorier om att det inte skulle vara så nyttigt, men misstänker att riskerna inte är så akuta.
    Men som sagt, finns det att välja på så är det kanske lika bra att ta det säkra före det osäkra.
    3. Antingen bara när det är påkallat pga parasitangrepp eller svamp eller så har man det kontinuerligt och då tillsätter man det vid vattenbytet och doserar efter mängden vatten man byter.
    Pansarmalar har en lägre tolerans för salt, men om man "måste" använda det ändå lär de tåla det bättre om man löser upp saltet innan man tillsätter det i akvariet, alltså tillsätter det som en saltlösning.
    4. Inte kritiskt. Några matskedar, en kaffekopp eller näve eller ett par.
    Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

    Kommentar

    • Riva
      • February 2005
      • 12

      #3
      1,Jag själv kör med lite salt i och har aldrig haft några problem. Att dom kliar sig är ofta ett tecken på att man har för lite bakterier med andra ord för rent. Av metallerna som finns i allt vatten blir det brännskador på fisken och därför kliar dom sig.Det är bakterierna som bryter ned metallerna. Salt har du för att fisken lättare ska kunna hålla jämnvikt och därför kunna lägga all energi på att hålla sjukdomar borta. 2,Fint salt utan jod,själv tycker jag att fint salt är bättre än grovsalt det löser upp sig fortare i vatten. 3,Tilssätt ca en deceliter per hundra liter,byter du exempelvis 50l vatten så löser man upp en halv deceliter i en bunke och häller sakta ned medans du fyller på med vatten i akvariet. Om man får in en sjukdom ändå kan man ligga på en maxdos av fyra deceliter per 100l vatten under en liten tid medans man försöker att komma på stressorsaken för fisken. Nästan alla sjukdomar kommer från att fisken är stressad ,kommer du på vad stressen kommer ifrån och tar bort den kommer fiskarna att trivas. Stressalternativ 1 fel mat 2 för mycket mat 3 inga gömmställen 4 reflexer i bak sidoruta 5 inga mörka platser i akvariet 6 fel sammansättning av fiskar. Hoppas det var till någon hjälp och lycka till. MVH RIVA
      www.diskusfisk.se

      Kommentar

      Arbetssätt...