3 st platy död under en natt.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • GeCKo
    • October 2003
    • 103

    3 st platy död under en natt.

    Jag vet itne vart jag ska posta... Haft akvaroumet i 1 ½ år nu. Har jag ca 15 neontetor, 2 st platyyngel på kankse 1½ cm, en slamsugare , 4 stmarmorgurami och så hade jag 3 st fullvuxna platys. Nu är det så att dom fullvuxna låg döda imorse. Vad kan det bero på? Gjorde delvattenbyte igår och gjorde rent filtret.
  • Shagrat
    • September 2004
    • 335

    #2
    Låter som amoniak eller nitritspik. Kan bli så om man har vattenbyte och gör rent filtret samtidigt. Hur rengjorde du filtret?
    Ja, jag vet att jag inte kan stava....
    Min zoon

    Kommentar

    • GeCKo
      • October 2003
      • 103

      #3
      Filtret sköljer jag av i handfatet.. nu har även en marmorgurami dött och dom tre andra gumirna som är kvar ser inet allt för pigga ut!

      Kommentar

      • carmahan
        • February 2004
        • 265

        #4
        Hur ofta har du bytt vatten? Tvålrester eller något annat från handfatet? Låter som en förgitfning, kanske inte nitrit efter 1 1/2 år. Hur ofta gör du delvattenbyten? temp i karet? på vattnet du hade i ? ja som du märker får du fler frågor en svar.

        Mvh
        carmahan

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #5
          Ursprungligen postat av GeCKo
          Filtret sköljer jag av i handfatet.. nu har även en marmorgurami dött och dom tre andra gumirna som är kvar ser inet allt för pigga ut!
          Du sköljer det inte i varmt vatten hoppas jag? Det skulle koka ihjäl de nyttobakterierna som bor i filtret och då finns det inget som bryter ner ammoniak och nitrit.

          Jag sköljer filtermaterialet i en hink med akvariumvatten.

          Kolla om du har ammoniak eller nitrit. Har du det får du du göra vattenbyten och tillsätta Nitrivec tills du blivit av med gifterna.
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • Tropfrog
            • October 2002
            • 8078

            #6
            Min erfarenhet säger mig att du har garanterat ohälsosamma nivåer av amoniak och/eller nitrit. Tvätta aldrig ett filter om det inte är absolut nödvändigt pga kraftigt avtagande cirkulation. Om du behöver tvätta ditt filter oftare än 2 ggr per år behöver du ett större filter och/eller bättre filtermaterial.

            När du dödar alla nyttobakterierna som bryter ner fiskarnas avföring till ofarligt nitrat så kvävs fiskarna av förgiftning. Gör kraftiga vattenbyten och tillsätt filterbakterier varje dag till problemen är över.

            Att vänta på att affärerna öppnar så att du kan köpa tester för att konstatera amoniak/nitrit är slöseri med tid. Du måste agera nu.
            MVH
            Magnus
            min zoon

            Kommentar

            Arbetssätt...