Brummande pump

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mamma Mia
    • December 2004
    • 2504

    Brummande pump

    Jag köpte ett beg. akvarium med pump. Pumpen har ett lågt dovt brummande för sig som jag upplever som mycket störande. Blir inte fiskarna störda av vibrationerna från det? Ska det låta så? Om inte, vad gör man åt det?
    mvh Mia
    Always look at the bright side of life
  • Triana
    • January 2005
    • 840

    #2
    hmm.. öppna den och rengör den.. .. kolla om det är någon sand i den.. rengör alla bitar noga.. minsta sandkorn kan göra de hemskaste ljud, sätt ihop den och se om det är bättre.

    Kommentar

    • mohlin
      • January 2004
      • 1487

      #3
      Är det ett inner eller ytterfilter? Innefilter väsnas mer än ytterfilterna. Ska jag höra nåt från min gamla Eheim får jag lägga mig på golvet och trycka örat mot den.

      Kommentar

      • Mamma Mia
        • December 2004
        • 2504

        #4
        Ok. Gjorde genast det (oj vad den var geggig efter bra två+ veckor!!!) Kanske att den blev en anings tystare...
        tack för hjälpen!
        mvh mia
        Always look at the bright side of life

        Kommentar

        • Mamma Mia
          • December 2004
          • 2504

          #5
          Det är ett innerfilter,och jag misstänker att det är mycket gammalt (kanske tio år?)
          Always look at the bright side of life

          Kommentar

          • Triana
            • January 2005
            • 840

            #6
            2+ veckor?? jag rengör min lilla innerpump typ.. två gånger i veckan.. *fast jag har en massa sand så annars stannar den* och i salamanderakvariet skulle den stanna efter två veckor..

            Kommentar

            • FridaT
              • January 2005
              • 68

              #7
              Oj...jag har innerpump...visste inte att man måste rengöra den så ofta...akvaritet är bara ca 2v dock...men den är VÄLDIGT tyst. Så tyst att jag måste kolla efter vattenrörelse ibland för att jag inte hör den.
              Färsk i fiskstimmet.

              Kommentar

              • Marie J
                • January 2004
                • 10616

                #8
                Jag rengör endast mina innerfilter när det är väldigt litet tryck i den och det brukar bli ca var tredje månad. I nästan alla kar har jag 2 innerfilter i och då rengör jag en varannan gång ungefär. Det finns ingen anledning att tvätta filtret om den fungerar bra.

                Mina äldre innerfilter låter lite mer än de nya. Endel har jag bytt slitdelar (impernellerna) på och får då den då tystare.

                Lycka till!
                /Marie.

                Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                Kommentar

                • Mamma Mia
                  • December 2004
                  • 2504

                  #9
                  Trodde faktiskt att man skulle låta allt vara ifred i början, utan rengöring, för att alla bakterier odyl ska få "sätta sig". Suck. Jag tyckte att jag läst på ordentligt men jag har tydligen inte fattat ändå hur man ska göra :-( Hur som helst är firrarna o räkorna vackra och friska så vitt jag kan se. Och växterna växer snart ur akvariet :-D
                  Always look at the bright side of life

                  Kommentar

                  • Marie J
                    • January 2004
                    • 10616

                    #10
                    Ursprungligen postat av Mamma Mia
                    Trodde faktiskt att man skulle låta allt vara ifred i början, utan rengöring, för att alla bakterier odyl ska få "sätta sig". Suck. Jag tyckte att jag läst på ordentligt men jag har tydligen inte fattat ändå hur man ska göra :-( Hur som helst är firrarna o räkorna vackra och friska så vitt jag kan se. Och växterna växer snart ur akvariet :-D
                    Du har alldelles rätt! Greja inte och tvätta mm förrän det behövs!
                    /Marie.

                    Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                    En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                    Kommentar

                    • Mamma Mia
                      • December 2004
                      • 2504

                      #11
                      Skönt att höra! tack!
                      Always look at the bright side of life

                      Kommentar

                      Arbetssätt...