En dum fråga om städning....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FridaT
    • January 2005
    • 68

    En dum fråga om städning....

    Jag undrar om man ska lyfta ur fisken ur akvariet när man städar och gör vattenbyte...eller om den ska vara kvar....osäker på vilket som stressar fisken minst...som sagt är jag nybörjare och då är det ju bäst att fråga om man e osäker...)
    Sen har jag en fråga till....filtervadden i mitt akvarium ligger inte still...på ritningarna ligger den över de andra filtermaterealen men sitter inte fast.
    Är det ok eller släpper den igenom massa skit nu? Den "flyter" liksom omkring över de andra.
    Färsk i fiskstimmet.
  • Gimbo
    • January 2005
    • 2734

    #2
    Ursprungligen postat av FridaT
    Jag undrar om man ska lyfta ur fisken ur akvariet när man städar och gör vattenbyte...eller om den ska vara kvar....osäker på vilket som stressar fisken minst...som sagt är jag nybörjare och då är det ju bäst att fråga om man e osäker...)

    Hejsan.. Låt fisken få vara kvar i akvariumet. Du ska inte byta så mycket vatten. ca 10-30%
    -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

    Kommentar

    • fredrikakesson
      • November 2003
      • 1363

      #3
      Hej

      INGA FRÅGOR ÄR DUMMA!!!.Den som inte frågar får inget veta!


      Låt fiskarna vara kvar dom flyttar på sig när du kör med slammsugen.Det är mer stressande för dom att fångas än den lilla stunden det tar att göra rent akvariet.Det spelar nog ingen roll om vadden flyter.Själv har jag skippat vaddden den sätts bara igen..
      Fredrik

      Kommentar

      • Gimbo
        • January 2005
        • 2734

        #4
        Håller med. Bättre att du frågar än att vara osäker. Man vill ju kunna hjälpa till.
        -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

        Kommentar

        • Karon
          • January 2002
          • 3170

          #5
          Om man regelbundet håller på och grejar i akvariet vänjer sig fiskarna vid att du hälsar på ibland och bryr sig inte speciellt mycket.
          Vad är det för filter du har?
          Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

          Kommentar

          • Robot
            • February 2004
            • 1174

            #6
            Det låter som du har ett Juwelfilter... I så fall ska den vita vadden sitta fast ovanpå kolfiltret men innanför de små hantagen på den vita filterkorgen...

            Och du kan och bör låta fiskarna vara kvar när du byter vatten och slamsuger.. Dom blir mycket mer stressade av att lyftas upp ur karet..

            Kommentar

            • FridaT
              • January 2005
              • 68

              #7
              Tack så jättemycket....på bilderna sitter vadden löst på ovansidan med inte i byglarna.#¤%&#"!! Det har bekymrat mig en del att den inte suttit ordentligt. Men jag måste säga att det blir jätteskitet och mycket smuts sätter sig i det som annars hade satt sig i de andra filtermaterealen. Den ska ju bytas varje vecka. Jag tror inte man ska ta bort den. Du har rätt i att det är ett juwelfilter.
              Tack alla=))
              Färsk i fiskstimmet.

              Kommentar

              Arbetssätt...