Nya fiskar...vilken sort?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FridaT
    • January 2005
    • 68

    Nya fiskar...vilken sort?

    Jag har precis skaffat akvarium och har redan förlorat en Slöjstjärt och an Tetra.
    Hade 4 Slöjor 3 Tetra och 1 mal. Jag vet att det är fel mängd o allt sånt..nu..det var det ingen som sa när jag bad om hjälp i affären! Jag har postat på sjukdomar för att få lite klarhet. Jag har en tank på 100L och det blev liv om att 100L inte skulle räcka till dom fiskar jag skaffat. Om nu dessa fiskar oxo kolar för mig undrar jag vad man ska ha istället? Jag vill inte ha en tank med 2 fiskar för att dom måste ha 50L per firre. Något förslag om fiskar man kan ha i ett 100L akvarium?
    Gärna mer än 2 =)

    Tack
    Färsk i fiskstimmet.
  • Shagrat
    • September 2004
    • 335

    #2
    En bra och trevlig nybörjar fisk är ungfödare som molly, platy, svärdbärare och guppy. Dessa blir inte så jättestora, så du kan nog få platts med några stycken utan problem.
    Ja, jag vet att jag inte kan stava....
    Min zoon

    Kommentar

    • FridaT
      • January 2005
      • 68

      #3
      Jag såg oxo att man skulle testa vattnet vilket dom inte heller berättade i affären...när jag sa att jag ville ha ph, nitrit och kh test sa dom att man bara behövde nitrittestet om man inte skulle föda upp fisk...stämmer det?
      Jag märkte oxo att mina tetror inte äter när jag matar...äter dom sånt som ramlar ner eller gör jag nåt annat fel? Dom får flingor.
      Färsk i fiskstimmet.

      Kommentar

      • Gimbo
        • January 2005
        • 2734

        #4
        Tester på vattnet kan vara bra att göra om man misstänker att det behövs eller om man är osäker på att det är rätt värden. Det skadar aldrig och kolla värdena.

        Tetror rör sig ganska långt ner i akvariumet. Jag har aldrig sett mina äta mat från ytan. Däremot äter de det som kommer ner i vattnet.

        Verkar lite som om du kanske skulle byta akvarieaffär. Låter nästan som om de är mer sugna på att sälja mycket än att ha nöjda och glada kunder.
        -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

        Kommentar

        • FridaT
          • January 2005
          • 68

          #5
          Jag bor i Göteborgsområdet...någon som kan rekomendera en reko handlare...man vet ju inte om man blir blåst förrän efteråt..(
          Färsk i fiskstimmet.

          Kommentar

          • Gimbo
            • January 2005
            • 2734

            #6
            Ursprungligen postat av FridaT
            Jag bor i Göteborgsområdet...någon som kan rekomendera en reko handlare...man vet ju inte om man blir blåst förrän efteråt..(
            Bor tyvärr på andra sidan av landet
            -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #7
              En massa svar och några frågor

              Ursprungligen postat av FridaT
              Jag bor i Göteborgsområdet...någon som kan rekomendera en reko handlare...man vet ju inte om man blir blåst förrän efteråt..(
              Hej Frida!

              Trop Akvariefiskimport på Kaggeledstorget och Herkules Zoo på Herkulesgatan är två av de bättre akvarieaffärerna i Gbg. Sen finns det Zoomässan i Kungsbacka som har många olika arter.

              Vad är det för tetra-art du har? Mina sorgmanteltetra äter från ytan och även kardinaltetrorna har lärt sig att äta vid ytan av den maten som sjunker lite då sorgmantlarna stökar. Du kan försöka med att se till att maten sjunker så de kan äta den när den är på väg ner. Men mata inte så mycket att det ligger mat kvar efter någon minut.

              Guldfiskar och tetra går inte så bra ihop. Både pga att de behöver helt olika temperaturer för att trivas och även för att guldfiskar blir mycket större än de flesta tetra-arterna och kan börja äta upp de små tetrorna.

              Så om jag vore du skulle jag försöka adoptera bort guldfiskarna eller lämna tillbaka dem till affären.

              Har du doppvärmare?

              Vad har du för PH? Jag skulle rekommendera både Nitrit och PH-test. Köp JBL, de har mycket bra tester. Hornbach på Hisingen säljer JBL-produkter.

              Vad gäller fiskarna beror det förstås på din smak också. Jag skulle kunna rekommendera:

              - Endler's guppy (mindre men finare och friskare än vanliga guppy). Såg för några dagar sen att Herkules Zoo hade Endler's guppy. 2-3 honor till varje hane. Eller Platy. Även platy ska vara fler honor än hanar.

              - Ett stim av nån lättskött tetra-art eller kilfläcksrasbora.

              - Ett par dvärggurami (en kille och en tjej - 2 killar skulle bråka med varandra).

              - Någon liten och lättskött mal.

              www.zoopet.com finns det ett register på olika fiskarter där du kan läsa lite om de olika arternas egenskaper och behov.

              Tänk på att introducera en art i taget och vänta ett par veckor innan du introducerar nästa art. Annars är det stor risk att det bildas för mycket ammoniak och nitrit som är giftiga för fiskarna. Du bör även tillsätta Nitrivec de första veckorna för att undvika dessa gifter.

              Lycka till!
              Senast redigerad av batski; 28 January 2005, 09:20.
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • FridaT
                • January 2005
                • 68

                #8
                Tack...jag ska kolla om jag kan lämna tillbaks dom och testa nåt annat som inte skitar ner så mycket....och har sån hög dödlighet....går här o smusslar på mornarna för att min dotter inte ska se att firrarna har lämnat in...(
                Kanske ska åka till kungsbacka...vanliga zooaffärer har ganska dåligt sortiment tycker jag.
                Jag har kört nitrittest varannan dag...på minimum hela tiden ska köpa ett ph test senare när jag går till zooaffären och frågar varför fisken dog...är det inte fel på vattnet måste det väl ändå vara firren..eller?
                Färsk i fiskstimmet.

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #9
                  Ursprungligen postat av FridaT
                  Kanske ska åka till kungsbacka...vanliga zooaffärer har ganska dåligt sortiment tycker jag.
                  Både Trop och Herkules Zoo har många arter och Trop har väldigt bra priser. De är klart värda ett besök.

                  Jag har kört nitrittest varannan dag...på minimum hela tiden ska köpa ett ph test senare när jag går till zooaffären och frågar varför fisken dog...är det inte fel på vattnet måste det väl ändå vara firren..eller?
                  Det kan bero på många olika saker. Syrefattigt vatten, ammoniak (bildas innan nitrit), stress, sjukdom, fel temperatur och/eller PH, you name it. Något är inte som det ska i alla fall. Guldfiskar kan leva i mååånga år i fall de bor i stooora akvarier.
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • Jade_Carro
                    • December 2004
                    • 22

                    #10
                    Hej

                    Vet du inte vilka fiskar du ska ha så gå runt lite i en Akvariebutik och memorera/skriv ner namnen på de fiskar som du gillar vid första ögonkastet. Sen surfar du in på Zoopet och sökfunktionen och kollar upp vilka fiskar som är lättskötta, och passar i ditt akvarium.
                    Välj inte för snabbt, det gjorde jag och nu sitter jag med halva akvariet fyllt med fisk jag inte gillar, men villinte för avliva dem så det blir väl till att vänta på den naturliga döden. =(

                    Kommentar

                    • batski
                      • October 2004
                      • 8891

                      #11
                      Ursprungligen postat av Jade_Carro
                      Vet du inte vilka fiskar du ska ha så gå runt lite i en Akvariebutik och memorera/skriv ner namnen på de fiskar som du gillar vid första ögonkastet. Sen surfar du in på Zoopet och sökfunktionen och kollar upp vilka fiskar som är lättskötta, och passar i ditt akvarium.
                      Välj inte för snabbt, det gjorde jag och nu sitter jag med halva akvariet fyllt med fisk jag inte gillar, men villinte för avliva dem så det blir väl till att vänta på den naturliga döden. =(
                      Jag håller med! Har lite samma problem själv. Inte att jag inte gillar de fiskar som bor i mitt akvarium, men jag skulle hellre ha ett par andra arter. Just nu försöker jag omplacera några av fiskarna. Hittills har det inte gått så bra, men det är bara att fortsätta. Kan hända att jag hittar något bra hem åt dem.

                      Jade_Carro: Har du försökt annonsera på zoopets annonsbörs?
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

                      Kommentar

                      Arbetssätt...