Hur städar ni?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • batski
    svarade
    Ursprungligen postat av Maethor
    Jo jag vet att det är fel men vanor är ganska svåra att bryta.
    Dessutom så är mina kar så små (54L) och jag har ett så fruktansvärt litet filter så att detta är enda sättet för mig. Är det bättre om jag gör delvattenbyten och bara rengör filtret utan att röra om i gruset? Det är för litet för att låta bli att rengöra.
    Dessutom så har jag lite problem med alger då eftersom jag bara kan ha plastväxter, riktiga växter blir uppätna av fiskarna, så därför så måste jag rensa ordentligt.
    En MYCKET bättre lösning skulle vara att skaffa större filter till att börja med, men även större kar. Små akvarier är mycket mer svårskötta än akvarier säg över 100 liter.

    Ärligt talat, kan du inte ge dina fiskar bättre livsvillkår tycker jag inte du ska ha fiskar överhuvudtaget. Nu tycker du säkert att jag är lite hård, men tänk på saken. Fiskarna är helt beroende av dig. Det minsta du kan göra är att se till att de trivs.

    Äter upp växterna? Är det guldfiskar du har kanske? I så fall skulle du behöva skaffa ett akvarium på minst 250 liter.

    Hur som helst. försök med att byta 40% av vattnet varje vecka och rengöra filtret en gång i månaden i det gamla akvarievattnet. Använd slamsugare när du byter vatten.

    Lämna en kommentar:


  • Troxeye
    svarade
    Ursprungligen postat av Maethor
    Jo jag vet att det är fel men vanor är ganska svåra att bryta.
    Så att du skall slippa bryta dina banor är viktigare än dina fiskars välbefinnande?

    Om du hade barn som du slog för att dom skulle vara tysta och flera personer förklarade för dig att du inte skulle göra det för att dom mår dåligt av det... Skulle du då fortsätta för "dom blir ju tysta"?

    Lämna en kommentar:


  • Gimbo
    svarade
    Nah... Den är ganska "mitt i mellan". Trevlig.

    Lämna en kommentar:


  • seno
    svarade
    Ursprungligen postat av mckvinnan
    En automatisk reaktion när jag läser ditt inlägg är frågan varför du har vitt grus? Jag och min arbetskamrat hade vitt grus i vårt yngelakvarium och alla yngel utom 1 överlevde. Läste sen i alla böcker jag fick tag i att vitt grus ska man aldrig ha till fiskar. De mår inte bra av det. Det är iaf vad jag har läst... har själv engelsk sjösten till mina fiskar nu och även till nya kullen yngel - får se om fler överlever nu då de inte behöver leta efter någonstans att gömma sig.
    Jag har en hävertslang som jag för över botten av akvariet och "suger" då upp allt som lagt sig på botten. I övrigt så håller mina algätare otroligt rent.
    är inte engelsk sjösten rätt så vit?ljust

    Lämna en kommentar:


  • Maethor
    svarade
    Jo jag vet att det är fel men vanor är ganska svåra att bryta.
    Dessutom så är mina kar så små (54L) och jag har ett så fruktansvärt litet filter så att detta är enda sättet för mig. Är det bättre om jag gör delvattenbyten och bara rengör filtret utan att röra om i gruset? Det är för litet för att låta bli att rengöra.
    Dessutom så har jag lite problem med alger då eftersom jag bara kan ha plastväxter, riktiga växter blir uppätna av fiskarna, så därför så måste jag rensa ordentligt.

    Lämna en kommentar:


  • heljis
    svarade
    Jag "städar" mitt kar ungefär en gång i veckan, då byter jag ca 1/3 vatten och slamsuger botten en smula om det behövs och jag orkar.

    Jag håller med om att du absolut inte borde storstäda akvariet en gång i månaden Maethor! Fatta hur stressande det måste vara för fiskarna att bli uppslitna en gång i månaden och sedan komma ner i en helt nytt hem..! Revir och liknande måste ju gå åt skogen också varje gång..
    De överlever, men trivs de? Om någon drog upp dig och tvingade dig att flytta till en ny stad en gång i månaden skulle du säkert överleva, men kanske inte trivas så bra, och vara en smula stressad? Bara en liknelse..

    Mvh

    Lämna en kommentar:


  • Chrilleus
    svarade
    Ursprungligen postat av Maethor
    Jo men jag har alltid gjort på detta sätt och det funkar för mig, ingen fisk dör. Detta har jag gjort i flera år och aldrig haft problem.
    Dags för en liten metafor

    Jo men jag har alltid kört utan bilbälte, och jag lever än

    Lämna en kommentar:


  • Gimbo
    svarade
    Det handlar väl inte enbart om att fisken/djuren ska överleva? Eftersom det är man själv som har plockat hem dem till sig så bör man försöka att skapa bästa möjliga miljö för dem.

    Lämna en kommentar:


  • batski
    svarade
    Ursprungligen postat av Maethor
    Jo men jag har alltid gjort på detta sätt och det funkar för mig, ingen fisk dör. Detta har jag gjort i flera år och aldrig haft problem.
    Vad har du för fiskar? Att man har gjort saker på ett visst sätt i många år behöver inte nödvändigtvis innebära att man inte kan lära nya och bättre sätt. En gång i tiden hade man inte den kunskapen som man har i dag.

    Lämna en kommentar:


  • Maethor
    svarade
    Jo men jag har alltid gjort på detta sätt och det funkar för mig, ingen fisk dör. Detta har jag gjort i flera år och aldrig haft problem.

    Lämna en kommentar:


  • batski
    svarade
    Ursprungligen postat av Maethor
    Jag byter allt vatten med en "handpump" ca en gång i månaden, skurar upp sakerna, rengör filtret och sköljer ur gruset för att få bort skiten ur det.
    Det ska du verkligen inte göra. Man ska aldrig byta allt vatten. Till och med 50% är för mycket. Och man ska definitivt inte skölja ur gruset. Då tar du bort en massa nyttobakterier som tar hand om ammoniak och nitrit och riskerar en nitritspik. Både ammoniak och nitrit är giftiga för fiskarna.

    Lämna en kommentar:


  • Gimbo
    svarade
    Ursprungligen postat av Pannecke
    Jag håller mig till kretsloppet i livets cirkel, lite skit mår växterna bra av.

    Japp... Kretsloppet är det bästa. Så länge det funkar är det ju jättebra med lite skit. För då tar ju växterna upp det. Och då besväras du inte heller av en massa korvar över halva botten.

    Lämna en kommentar:


  • Pannecke
    svarade
    Jag håller mig till kretsloppet i livets cirkel, lite skit mår växterna bra av.

    Lämna en kommentar:


  • Maethor
    svarade
    Jag byter allt vatten med en "handpump" ca en gång i månaden, skurar upp sakerna, rengör filtret och sköljer ur gruset för att få bort skiten ur det.

    Lämna en kommentar:


  • Mr B
    svarade
    städar? det har man väll pumpar till, jag skrubbar rent frontglaset med en vanlig disksvamp aldrig använd till nått annat än just akvarie frontglas, kanske en gång i månaden.. byter vatten en gång i veckan... minst. har så dålig koll på vilken dag i veckan det är, så det händer att det blir oftare.

    B!

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...