Hur städar ni?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Maethor
    • December 2004
    • 675

    #16
    Jag byter allt vatten med en "handpump" ca en gång i månaden, skurar upp sakerna, rengör filtret och sköljer ur gruset för att få bort skiten ur det.
    112L: Kampfiskar, 2blågurami, 1guldgurami, 15 neontetror, 1kinesisk algätare, 2-3ancistrus.
    105L: 3Eldbukssalamandrar (Jack, Elizabeth, Anamaria) +några salamanderyngel.
    54L: ca 15 kamphanar
    90L: 3kamphanar
    90L: 3kamphanar
    90L (marin): 3kamphanar
    6x2L: Kamphanar

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=172702

    Kommentar

    • Pannecke
      • January 2005
      • 1325

      #17
      Jag håller mig till kretsloppet i livets cirkel, lite skit mår växterna bra av.
      /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

      Gå gärna in och titta på vår hemsida.

      Kommentar

      • Gimbo
        • January 2005
        • 2734

        #18
        Ursprungligen postat av Pannecke
        Jag håller mig till kretsloppet i livets cirkel, lite skit mår växterna bra av.

        Japp... Kretsloppet är det bästa. Så länge det funkar är det ju jättebra med lite skit. För då tar ju växterna upp det. Och då besväras du inte heller av en massa korvar över halva botten.
        -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #19
          Ursprungligen postat av Maethor
          Jag byter allt vatten med en "handpump" ca en gång i månaden, skurar upp sakerna, rengör filtret och sköljer ur gruset för att få bort skiten ur det.
          Det ska du verkligen inte göra. Man ska aldrig byta allt vatten. Till och med 50% är för mycket. Och man ska definitivt inte skölja ur gruset. Då tar du bort en massa nyttobakterier som tar hand om ammoniak och nitrit och riskerar en nitritspik. Både ammoniak och nitrit är giftiga för fiskarna.
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • Maethor
            • December 2004
            • 675

            #20
            Jo men jag har alltid gjort på detta sätt och det funkar för mig, ingen fisk dör. Detta har jag gjort i flera år och aldrig haft problem.
            112L: Kampfiskar, 2blågurami, 1guldgurami, 15 neontetror, 1kinesisk algätare, 2-3ancistrus.
            105L: 3Eldbukssalamandrar (Jack, Elizabeth, Anamaria) +några salamanderyngel.
            54L: ca 15 kamphanar
            90L: 3kamphanar
            90L: 3kamphanar
            90L (marin): 3kamphanar
            6x2L: Kamphanar

            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=172702

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #21
              Ursprungligen postat av Maethor
              Jo men jag har alltid gjort på detta sätt och det funkar för mig, ingen fisk dör. Detta har jag gjort i flera år och aldrig haft problem.
              Vad har du för fiskar? Att man har gjort saker på ett visst sätt i många år behöver inte nödvändigtvis innebära att man inte kan lära nya och bättre sätt. En gång i tiden hade man inte den kunskapen som man har i dag.
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • Gimbo
                • January 2005
                • 2734

                #22
                Det handlar väl inte enbart om att fisken/djuren ska överleva? Eftersom det är man själv som har plockat hem dem till sig så bör man försöka att skapa bästa möjliga miljö för dem.
                -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

                Kommentar

                • Chrilleus
                  • November 2004
                  • 224

                  #23
                  Ursprungligen postat av Maethor
                  Jo men jag har alltid gjort på detta sätt och det funkar för mig, ingen fisk dör. Detta har jag gjort i flera år och aldrig haft problem.
                  Dags för en liten metafor

                  Jo men jag har alltid kört utan bilbälte, och jag lever än
                  500l, 160l, 96l
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=299645

                  Kommentar

                  • heljis

                    • June 2003
                    • 1150

                    #24
                    Jag "städar" mitt kar ungefär en gång i veckan, då byter jag ca 1/3 vatten och slamsuger botten en smula om det behövs och jag orkar.

                    Jag håller med om att du absolut inte borde storstäda akvariet en gång i månaden Maethor! Fatta hur stressande det måste vara för fiskarna att bli uppslitna en gång i månaden och sedan komma ner i en helt nytt hem..! Revir och liknande måste ju gå åt skogen också varje gång..
                    De överlever, men trivs de? Om någon drog upp dig och tvingade dig att flytta till en ny stad en gång i månaden skulle du säkert överleva, men kanske inte trivas så bra, och vara en smula stressad? Bara en liknelse..

                    Mvh
                    Martin Heljedal

                    They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

                    Kommentar

                    • Maethor
                      • December 2004
                      • 675

                      #25
                      Jo jag vet att det är fel men vanor är ganska svåra att bryta.
                      Dessutom så är mina kar så små (54L) och jag har ett så fruktansvärt litet filter så att detta är enda sättet för mig. Är det bättre om jag gör delvattenbyten och bara rengör filtret utan att röra om i gruset? Det är för litet för att låta bli att rengöra.
                      Dessutom så har jag lite problem med alger då eftersom jag bara kan ha plastväxter, riktiga växter blir uppätna av fiskarna, så därför så måste jag rensa ordentligt.
                      112L: Kampfiskar, 2blågurami, 1guldgurami, 15 neontetror, 1kinesisk algätare, 2-3ancistrus.
                      105L: 3Eldbukssalamandrar (Jack, Elizabeth, Anamaria) +några salamanderyngel.
                      54L: ca 15 kamphanar
                      90L: 3kamphanar
                      90L: 3kamphanar
                      90L (marin): 3kamphanar
                      6x2L: Kamphanar

                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=172702

                      Kommentar

                      • seno
                        • November 2004
                        • 83

                        #26
                        Ursprungligen postat av mckvinnan
                        En automatisk reaktion när jag läser ditt inlägg är frågan varför du har vitt grus? Jag och min arbetskamrat hade vitt grus i vårt yngelakvarium och alla yngel utom 1 överlevde. Läste sen i alla böcker jag fick tag i att vitt grus ska man aldrig ha till fiskar. De mår inte bra av det. Det är iaf vad jag har läst... har själv engelsk sjösten till mina fiskar nu och även till nya kullen yngel - får se om fler överlever nu då de inte behöver leta efter någonstans att gömma sig.
                        Jag har en hävertslang som jag för över botten av akvariet och "suger" då upp allt som lagt sig på botten. I övrigt så håller mina algätare otroligt rent.
                        är inte engelsk sjösten rätt så vit?ljust

                        Kommentar

                        • Gimbo
                          • January 2005
                          • 2734

                          #27
                          Nah... Den är ganska "mitt i mellan". Trevlig.
                          -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

                          Kommentar

                          • Troxeye
                            • January 2005
                            • 59

                            #28
                            Ursprungligen postat av Maethor
                            Jo jag vet att det är fel men vanor är ganska svåra att bryta.
                            Så att du skall slippa bryta dina banor är viktigare än dina fiskars välbefinnande?

                            Om du hade barn som du slog för att dom skulle vara tysta och flera personer förklarade för dig att du inte skulle göra det för att dom mår dåligt av det... Skulle du då fortsätta för "dom blir ju tysta"?

                            Kommentar

                            • batski
                              • October 2004
                              • 8891

                              #29
                              Ursprungligen postat av Maethor
                              Jo jag vet att det är fel men vanor är ganska svåra att bryta.
                              Dessutom så är mina kar så små (54L) och jag har ett så fruktansvärt litet filter så att detta är enda sättet för mig. Är det bättre om jag gör delvattenbyten och bara rengör filtret utan att röra om i gruset? Det är för litet för att låta bli att rengöra.
                              Dessutom så har jag lite problem med alger då eftersom jag bara kan ha plastväxter, riktiga växter blir uppätna av fiskarna, så därför så måste jag rensa ordentligt.
                              En MYCKET bättre lösning skulle vara att skaffa större filter till att börja med, men även större kar. Små akvarier är mycket mer svårskötta än akvarier säg över 100 liter.

                              Ärligt talat, kan du inte ge dina fiskar bättre livsvillkår tycker jag inte du ska ha fiskar överhuvudtaget. Nu tycker du säkert att jag är lite hård, men tänk på saken. Fiskarna är helt beroende av dig. Det minsta du kan göra är att se till att de trivs.

                              Äter upp växterna? Är det guldfiskar du har kanske? I så fall skulle du behöva skaffa ett akvarium på minst 250 liter.

                              Hur som helst. försök med att byta 40% av vattnet varje vecka och rengöra filtret en gång i månaden i det gamla akvarievattnet. Använd slamsugare när du byter vatten.
                              "The animals of the world exist for their own reasons.
                              They were not made for humans
                              any more than black people were made for whites
                              or women for men." - Alice Walker

                              Kommentar

                              Arbetssätt...