Hur städar ni?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • oveb
    svarade
    Jag skäms nästan när jag säger att i mitt diskusakvarium så byter jag vatten 2 ggr i veckan. Det tar ungefär 5 minuter i anspråk/gång.

    Jag skrapar aldrig glaset (behövs inte), däremot så tillsätter jag 1 ml KNO3, 20 ml K2PO4 och ca 10 ml TMG och ibland 1 ml kaliumsulat åxå pga av håligheter i svärgplantans blad.

    Sen vågar jag inte skippa vattenberedningsmedel då jag vet att det är en del klor i vattnet.

    Jag är i denna balja inte helt nöjd med klarheten på vattnet så det kommer att bli ett UV-C-filter här åxå (tack för det thomaslj a.k.a Punko) !!

    Skit på botten ?? Går inte att se, antagligen så sätter pansarmalarna i sig det !

    Lämna en kommentar:


  • batski
    svarade
    Ursprungligen postat av rennicke
    Läste någonstans på forumet att cyano beror på brist på kväve (om jag minns rätt). Att man borde mata mer så fiskarna skiter mer för att få bukt med det, om man inte vill ha i massa medel.
    Ah ok. Passa dig bara så du inte får andra problem istället. För mycket mat innebär för mycket nitrat i slutändan, vilket inte är så bra för fiskarna.

    Lämna en kommentar:


  • rennicke
    svarade
    Läste någonstans på forumet att cyano beror på brist på kväve (om jag minns rätt). Att man borde mata mer så fiskarna skiter mer för att få bukt med det, om man inte vill ha i massa medel.

    Lämna en kommentar:


  • batski
    svarade
    Ursprungligen postat av rennicke
    Tyvärr inte så bra i lilla då jag fått cyano, men det verkar bli bättre sen jag slutat ta upp döda växtdelar etc. Tror min L015 är lite för bra på att städa också, alla räkor som mina gäddor missar försvinner i ett nafs. Vill ha lite mer skit
    Det brukar vara svårare att få en bra balans i ett litet akvarium. Varför vill du ha mer skit?

    Lämna en kommentar:


  • rennicke
    svarade
    Tyvärr inte så bra i lilla då jag fått cyano, men det verkar bli bättre sen jag slutat ta upp döda växtdelar etc. Tror min L015 är lite för bra på att städa också, alla räkor som mina gäddor missar försvinner i ett nafs. Vill ha lite mer skit

    Lämna en kommentar:


  • Gimbo
    svarade
    Ursprungligen postat av rennicke
    I början dammsög jag botten men efter cyano i lilla akvariet låter jag skiten ligga kvar. I stora ser jag ingen skit på botten så där byter jag också bara vatten.

    Kan kanske bero på att jag har rätt hög cirkulation i stora karet?

    Du har nog fått ett bra omlopp mellan växter och fiskar skulle jag tro. Vilket man så klart strävar efter. Alltid roligt när det funkar.

    Lämna en kommentar:


  • rennicke
    svarade
    I början dammsög jag botten men efter cyano i lilla akvariet låter jag skiten ligga kvar. I stora ser jag ingen skit på botten så där byter jag också bara vatten.

    Kan kanske bero på att jag har rätt hög cirkulation i stora karet?

    Lämna en kommentar:


  • Gimbo
    svarade
    Får hålla med. Den absolut bästa informationen har jag fått från Zoopet och dess forum. Helt oslagbart.

    Har själv fått ett dåligt bemötande, men den butiken bojkottar jag nu. Man hittar sina affärer där man blir väl bemött och då återkommer man ju självklart också.

    Var sugen på kritkit sand i början. Men, som tur var berättade de för mig varför jag inte skulle ha det just till de fiskarna jag planerade. *puh*

    Lämna en kommentar:


  • smurfmats
    svarade
    jag kör med slamsug över botten så skit på botten följer med.. det blir skitigt när man möblerar även hos mig, tur att man inte gör det varje vattenbyte..=)

    Lämna en kommentar:


  • batski
    svarade
    Ursprungligen postat av Naura
    De sa inget om gruset i affären när jag köpte det....vi sa att vi ville ha det vitt för vi tyckte det var snyggast, o hon höll bara med om att det är fint.

    Jag har just nu bara 10 guppysar, o 4 praktbotior.
    Jag har lärt mig att man ofta får mycket lite och ibland tom dålig information i akvarieaffärer. Tyvärr! Så det bästa är att läsa på själv. På www.zoopet.com finns det ett register över fiskarter där man kan läsa lite om de olika arters egenskaper och behov.

    Lämna en kommentar:


  • Naura
    svarade
    De sa inget om gruset i affären när jag köpte det....vi sa att vi ville ha det vitt för vi tyckte det var snyggast, o hon höll bara med om att det är fint.

    Jag har just nu bara 10 guppysar, o 4 praktbotior.

    Lämna en kommentar:


  • batski
    svarade
    Ursprungligen postat av Naura
    Hej!

    Tänkte bara nyfiket fråga hur ni gör när ni städar akvariet? Använder ni sån "slemdammsugare" eller gör ni bara vatten byte eller hur gör ni??

    Gjorde mitt första delvatten byte idag, o flyttade om lite på växterna då det inte såg bra ut innan...har ett 110liters kar o GUD så mkt skit det kom när man rörde om i gruset!
    Har alldeles kritvitt grus, men nu börjar de se lite mera beige/brunt/grönt ut....hur gör man för att städa dom?

    Tacksam för tips o svar.
    Jag kör också med hävertslang. Det är ingen bra idé att röra om i gruset. Och det stämmer att det inte är bra med vitt grus. De flesta fiskar trivs med lite mörkare botten. Vad har du för arter?

    Lämna en kommentar:


  • mckvinnan
    svarade
    Vitt grus?!?!!

    En automatisk reaktion när jag läser ditt inlägg är frågan varför du har vitt grus? Jag och min arbetskamrat hade vitt grus i vårt yngelakvarium och alla yngel utom 1 överlevde. Läste sen i alla böcker jag fick tag i att vitt grus ska man aldrig ha till fiskar. De mår inte bra av det. Det är iaf vad jag har läst... har själv engelsk sjösten till mina fiskar nu och även till nya kullen yngel - får se om fler överlever nu då de inte behöver leta efter någonstans att gömma sig.
    Jag har en hävertslang som jag för över botten av akvariet och "suger" då upp allt som lagt sig på botten. I övrigt så håller mina algätare otroligt rent.

    Lämna en kommentar:


  • Naura
    startade ett ämne Hur städar ni?

    Hur städar ni?

    Hej!

    Tänkte bara nyfiket fråga hur ni gör när ni städar akvariet? Använder ni sån "slemdammsugare" eller gör ni bara vatten byte eller hur gör ni??

    Gjorde mitt första delvatten byte idag, o flyttade om lite på växterna då det inte såg bra ut innan...har ett 110liters kar o GUD så mkt skit det kom när man rörde om i gruset!
    Har alldeles kritvitt grus, men nu börjar de se lite mera beige/brunt/grönt ut....hur gör man för att städa dom?

    Tacksam för tips o svar.
Arbetssätt...