Rengöring med slang

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • yattaa
    • January 2005
    • 27

    Rengöring med slang

    snälla jag behöver hjälp!
    Hur får man vattnet att rinna med en sådan slang som man rengör stenarna med!
    Jag har frågat förut men han säger bara att man ska stoppa ner huvet(stora hårdplasten av slangen) i akvariet och suga...Men när ja gör så kommer de bara lite vatten och de rinner inte för fullt.
    Snälla!!
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Jag tror inte att det går att beskriva bättre än du själv gjort nyss. Det som går att tilläggas att hävertprincipen utgår ifrån tyngdlagen. DVS inget kommer att hända om änden du suger i inte är på en lägre nivå än vattenytan.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • Hasse H
      • August 2004
      • 2111

      #3
      Man kan också stoppa ner hela slangen i vattnet för att på så sätt vattenfylla den, täppa till ena änden med tummen så vattnet inte rinner tillbaka, och sedan föra ner den änden lägre än vattennivån i karet och ner i hinken. Då slipper man suga om man har extremt dålig lungkapacitet eller inte vill riskera smaka på vattnet.
      mvh Hasse
      Det man inte vet, har man ingen aning om.

      Kommentar

      • yattaa
        • January 2005
        • 27

        #4
        Ursprungligen postat av Hasse H
        Man kan också stoppa ner hela slangen i vattnet för att på så sätt vattenfylla den, täppa till ena änden med tummen så vattnet inte rinner tillbaka, och sedan föra ner den änden lägre än vattennivån i karet och ner i hinken. Då slipper man suga om man har extremt dålig lungkapacitet eller inte vill riskera smaka på vattnet.
        Men liksom jag stoppar ner den stora delen i karet, sen för jag ner slangen lägre än vatten nivån och suger...de rinner nte för fullt..

        Kommentar

        • Hasse H
          • August 2004
          • 2111

          #5
          Du får suga till ordentligt om du kör den metoden. Du måste ha slangen lägre än vattenytan när du suger och du ska nästan få vattnet i munnen innan du slutar suga. Funkar det ändå inte så har du hål i slangen nånstans som suger tjuvluft.
          mvh Hasse
          Det man inte vet, har man ingen aning om.

          Kommentar

          • yattaa
            • January 2005
            • 27

            #6
            Ursprungligen postat av Hasse H
            Du får suga till ordentligt om du kör den metoden. Du måste ha slangen lägre än vattenytan när du suger och du ska nästan få vattnet i munnen innan du slutar suga. Funkar det ändå inte så har du hål i slangen nånstans som suger tjuvluft.
            Om jag tar ''den metoden'' vad finns de för annan metod då?
            Och en gång fungerade det för mig men alldrig mer..

            Kommentar

            • Hasse H
              • August 2004
              • 2111

              #7
              Sugmetoden funkar för de flesta, kolla så slangen är hel sen så får du träna tills det funkar. Annars så testa det jag skrev ovan:

              Man kan också stoppa ner hela slangen i vattnet för att på så sätt vattenfylla den, täppa till ena änden med tummen så vattnet inte rinner tillbaka, och sedan föra ner den änden lägre än vattennivån i karet och ner i hinken. Då slipper man suga om man har extremt dålig lungkapacitet eller inte vill riskera smaka på vattnet.
              mvh Hasse
              Det man inte vet, har man ingen aning om.

              Kommentar

              • NE
                • January 2004
                • 1549

                #8
                Annan liknande metod:

                Fyll slangen med vatten,
                håll för båda ändarna,
                ner med den ena änden i akvariumet,
                släpp förhållningen på den ände du stoppat i akvariet,
                släpp ned andra änden i hinken,
                släpp förhållningen på hink änden,
                Vattnet rinner (så länge hinkänden är lägre än akvariumänden).
                /Niklas

                Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

                Kommentar

                • yattaa
                  • January 2005
                  • 27

                  #9
                  Ursprungligen postat av NE
                  Annan liknande metod:

                  Fyll slangen med vatten,
                  håll för båda ändarna,
                  ner med den ena änden i akvariumet,
                  släpp förhållningen på den ände du stoppat i akvariet,
                  släpp ned andra änden i hinken,
                  släpp förhållningen på hink änden,
                  Vattnet rinner (så länge hinkänden är lägre än akvariumänden).
                  Ok tackar, men jag har en fråga till..
                  Vad gäller vattnet så är det inte helt upp till Kanten av karet
                  Altså måste vattnet först upp över kanten med slangen och sen ner..kan de va problemeyt?

                  Kommentar

                  • nilssonnet
                    • January 2004
                    • 603

                    #10
                    Ett tips kan vara att se till att slangen inte är fylld med vatten när du stoppar ner den, och innan du suger, blåser du hårt, och sedan suger du hårt. Jag kör med denna metoden och det räcker med ett eller två sug så rinner vattnet finfint (på ca 15 meter slang).
                    Na klar!

                    Kommentar

                    • Hasse H
                      • August 2004
                      • 2111

                      #11
                      Det är precis det problemet som du löser med att suga vattnet över vattennivån och ner under den, fast på utsidan av karet, ner i hinken. Det kallas för häverteffekten och bygger helt o hållet på fysikens lagar, dvs tyngdlagen, som nämnts tidigare.
                      mvh Hasse
                      Det man inte vet, har man ingen aning om.

                      Kommentar

                      • joad
                        • August 2004
                        • 242

                        #12
                        Jag har nu köpt en så'n där hävert med klämmoj på mitten, och då slipper man suga. Men jag provade en baklänges-strategi när jag bara hade hink och slang. Jag slog i några dl kallt vatten från kökskranen i hinken, och sög upp det ur hinken på golvet tills slangen var full, sedan var det bara att fjöla ner andra änden i akvariet. Häpp. Inget äckel, bara lite kallvatten i munnen.

                        Borde inte ett akvarievatten i någorlunda balans vara ganska ganska ofarligt, allt enligt principen "lite skit ...". Annars finns det ju beprövade knep mot vita prick och oodium
                        130L
                        För tillfället fisksoppa av guds nåde, siktar på 500L asieninspirerat.

                        Kommentar

                        • Triana
                          • January 2005
                          • 840

                          #13
                          akvarievatten kan du få magsjuka av om du inte ser upp..
                          Pappa har varnat mig för det hela livet men jag har aldirig råkat ut för det..
                          *trots akvarier, vattentunnor som töms och dammar som heltömts för att kunna tvättas ur..*

                          Kommentar

                          • petnym
                            • May 2002
                            • 5028

                            #14
                            Äsch, törs man inte dricka sitt akvarievatten så missköter man sina fiskar! ;-)
                            Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                            Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                            Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                            Kommentar

                            • joad
                              • August 2004
                              • 242

                              #15
                              ...och äter man snö så får man mask i magen. Det vet väl alla.
                              130L
                              För tillfället fisksoppa av guds nåde, siktar på 500L asieninspirerat.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...