Hur höja KH?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Xander
    • January 2005
    • 66

    Hur höja KH?

    Jag har ph 7.2 i mitt kar och vill att det ska ligga där. Däremot är KH rätt lågt c:a 6.

    Jag vill nu höja KH så att Ph ligger stabilt.

    Kan jag då tillsätta Bikarbonat för att få önskad effekt?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Ursprungligen postat av Xander
    Jag har ph 7.2 i mitt kar och vill att det ska ligga där. Däremot är KH rätt lågt c:a 6.

    Jag vill nu höja KH så att Ph ligger stabilt.

    Kan jag då tillsätta Bikarbonat för att få önskad effekt?
    OM KH ligger på 6 så är pH rätt stabilt och om du inte har fiskar som har vill ha alkaliskt vatten så finns det ingen anledning att tillsätta något.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Xander
      • January 2005
      • 66

      #3
      Okej, tack för svaret! Det låter bra.

      Två frågor:

      1. Låt oss säga att jag ändå skulle vilja höja KH, men att Ph skall vara på samma nivå hur gör jag då?

      2. Höjer bikarbonat Ph och inte KH?

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        1. Låt oss säga att jag ändå skulle vilja höja KH, men att Ph skall vara på samma nivå hur gör jag då?
        Du kan höja kh till 8 med bikarbonat för att sedan sänka det med lite mer co2.

        2. Höjer bikarbonat Ph och inte KH?
        Bikarbonat höjer kh och därmed ph. Alla preparat som höjer kh höjer också ph efterssom det finns ett samband mellan just dessa två parametrar.

        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • Xander
          • January 2005
          • 66

          #5
          Ursprungligen postat av Tropfrog
          1. Låt oss säga att jag ändå skulle vilja höja KH, men att Ph skall vara på samma nivå hur gör jag då?
          Du kan höja kh till 8 med bikarbonat för att sedan sänka det med lite mer co2.

          2. Höjer bikarbonat Ph och inte KH?
          Bikarbonat höjer kh och därmed ph. Alla preparat som höjer kh höjer också ph efterssom det finns ett samband mellan just dessa två parametrar.

          MVH
          Magnus
          Okej, då fattar jag (tror jag iaf).

          Tack för hjälpen!

          Kommentar

          Arbetssätt...