Hur påverkar en stor barkbit vattnet i akvariet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • matto
    • January 2005
    • 14

    #16
    Ursprungligen postat av Hasse H
    Korkbark säljs ofta i zoobutiker, det har ett stort användningsområde i terrarier. Nån annan bark vet jag inte om jag sett i zoobutik nån gång.

    Korkbarken är väldigt lätt och ser ut som vanlig vinkork om du skär ett snitt i den. Den är enkel att dela och smular ganska lätt. Gråaktig på utsidan, och beigebrun-fläckig på insidan och i snittytan.
    Min barkbit var ganska mörk på utsidan, insidan har jag inte kollat riktigt, tror de är rätt träfärgat där. De var ganska mjukt, men de är nog all bark.

    Kommentar

    • matto
      • January 2005
      • 14

      #17
      De är nu 6-7 timmar sedan jag planterade växter och fyllde på vattnet. enligt termometern är de 28 grader i vattnet, så varmt var inte de jag hällde i. Hur kan de vara så varmt, jag har ingen doppvärmare på heller, kan lampan ge så mycket värme ifrån sig? eller är de nå annat?

      Kommentar

      • Triana
        • January 2005
        • 840

        #18
        den mesta bark som säljs i djuraffärer är bark som är till för att ha som bakgrund i terrarier... jag vet itne hur bra det är i akvarievatten.. det är itne gjort för det iaf...

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #19
          Det mesta vatten som kommer ur kranarna är mycket mer basiskt än det naturliga vatten som de flesta tropiska fiskar lever i. Jag skulle också tippa att det är främst korkekbark som säljs i akvarieaffärerna (den skrovliga barken kallas faktiskt hanbark). Om det gör vattnet surare eller inte? Vet inte men det har nog ingen större betydelse. Det ger i alla fall vattnet en snyggare brun nyans.

          Jag har vid två tillfällen haft riktigt bra korkeksupplevelser om man får uttrycka det så.

          En gång hade jag ett platt stycke korkbark flytande på ytan med en gullranka eller liknande som avgav ett fantastiskt rotverk i vattendelen. Vid ett annat tillfälle lyckades jag sänka en i stort sett fullständig korkekstam med en massor av sten inuti och bunden till skifferplatter under den - mycket tjusigt.
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • matto
            • January 2005
            • 14

            #20
            Ursprungligen postat av erikthur
            Det mesta vatten som kommer ur kranarna är mycket mer basiskt än det naturliga vatten som de flesta tropiska fiskar lever i. Jag skulle också tippa att det är främst korkekbark som säljs i akvarieaffärerna (den skrovliga barken kallas faktiskt hanbark). Om det gör vattnet surare eller inte? Vet inte men det har nog ingen större betydelse. Det ger i alla fall vattnet en snyggare brun nyans.

            Jag har vid två tillfällen haft riktigt bra korkeksupplevelser om man får uttrycka det så.

            En gång hade jag ett platt stycke korkbark flytande på ytan med en gullranka eller liknande som avgav ett fantastiskt rotverk i vattendelen. Vid ett annat tillfälle lyckades jag sänka en i stort sett fullständig korkekstam med en massor av sten inuti och bunden till skifferplatter under den - mycket tjusigt.
            Tack för svaret. De blir faktiskt riktigt snyggt med en stor böjd barkbit på botten. Malarna kommer kunna simma under den och förhoppningsvis trivas. Men om du haft bark i akvarium så tycker jag inte de bör vara några problem, jag märker väl om fiskarna inte skulle trivas. Ska kolla om jag hittar en riktigt snygg rot jag kan sätta dit i istället eventuellt, men fram tills dess så duger barken bra. Jag har för övrigt sänkt den med 2 stora stenar för den flyter då som kork hehe

            Kommentar

            • Anno113
              • January 2005
              • 13

              #21
              angående att sänka kork med stenar...

              ..kan ju inte påstå att jag är en rutinerad akvarist, men jag försöker ändå läsa så myket som möjligt här på forum och söker efter en del i böcker då och då.


              Jag har för mig att jag läst att man ska vara försiktig med att sänka rötter, kork mm. som inte sjunker av sig själva med hjälp av t.ex. stenar. Om en av dina firrar underminerar en sten, eller om du rubbar "sänket" under rengöring eller annat så flyter korken upp och kan förstöra för dig i akvariet.

              Bara kom att tänka på det.

              Håller själv på att starta upp 100 L,
              så jag följer intresserat fortsättningen.

              MVH
              aero

              Kommentar

              Arbetssätt...