Satte jag i firrarna för fort och för många?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Xander
    • January 2005
    • 66

    Satte jag i firrarna för fort och för många?

    Jag fyllde mitt kar (375 l)och startade det i tisdagskväll och igår köpte jag fiskar.

    1 par Oscar

    1 par Moori ciklider

    1 par Kommer inte ihåg namnet

    1 st Jack Demphesy

    Tjejen i affären sa att det inte skulle vara några problem förutsatt att jag lade i bra bakterier i form av kapslar innan fiskarna gick i.

    Oscarna verkar trivas bra de är mycket aktiva, ja det verkar nästan som om de leker. Demphesy'n verkar också må bra.
    De andra fyra däremot är mest stilla i mitten på bottnen, där de flämtar hela tiden.

    Ph 7.2 - Kan ev. ha gått upp till 7.6 innan jag sänkte det.
    KH 10 - Var nere på 3 innan jag höjde det
    Nitrat - 25-50
    Nitrit - 0
    Temp. - 26 grader
    Jag har inte matat ännu.

    Vad kan det vara som är tokigt?
    - Syrebrist
    - Stressade av flytten
    - Nitrit
    - För lite bra bakterier i karet
    - Att ph och KH har ändrats lite för att sedan återgå


    Vad tror ni?
  • Maya
    • November 2003
    • 1162

    #2
    Dum fråga nu men har du inte ställt den här frågan en gång innan idag??? tyckte mig se det...och att du även fick några svar då....
    Mvh M.
    Tänk att så lite... kan göra så mycket....
    Min zoon Mitt Bildgalleri Min Dagbok
    Min hemsida om hoyor & pelargoner

    Tempora mutantur nos et mutamur in illis

    Kommentar

    • Xander
      • January 2005
      • 66

      #3
      Ursprungligen postat av Maya
      Dum fråga nu men har du inte ställt den här frågan en gång innan idag??? tyckte mig se det...och att du även fick några svar då....
      Jo, det är riktigt, men jag placerade den nog i fel forum så att den blev bortplockad.

      Därför ställde jag den igen!

      Kommentar

      • thorre
        • November 2004
        • 307

        #4
        Går fiskarna upp till ytan för att chippa efter luft?

        Det kan vara syrebrist men eftersom de andra fiskarna verka trivas så kan syrebristen inte vara så stor.

        Hur har du riktat pumpens utblås?

        Har du ytvattenrörelse?

        Det är nämligen ytvattenrörelsen som syresätter vattnet och inte eventuella bubblor från filter / syresten.

        /thorsten
        thorre.se

        Kommentar

        • Tropfrog
          • October 2002
          • 8078

          #5
          Ph 7.2 - Kan ev. ha gått upp till 7.6 innan jag sänkte det. - Att ph och KH har ändrats lite för att sedan återgå
          Berätta gärna närmare vad du har gjort med vattnet och hur.

          Nitrit kan inte hinna ansamlas till farliga doser på så kort tid. Syrebrist är mycket ovanligt i akvarium där ytan rör på sig, speciellt i nystartade.
          MVH
          Magnus
          min zoon

          Kommentar

          • Shagrat
            • September 2004
            • 335

            #6
            Låter lite som amoniak. Har det inte börjat bildas nitrit, går fiskarnas avföring ut som amonium, och vid det pht blir en del av detta amoniak. Amoniak hindrar syreupptaget, vilket kan ligga bakom flämtandet. Salt kan höja syreupptagningsförmågan en aning, men frågan är om det gör någon skillnad...
            Ja, jag vet att jag inte kan stava....
            Min zoon

            Kommentar

            • Xander
              • January 2005
              • 66

              #7
              Ursprungligen postat av thorre
              Går fiskarna upp till ytan för att chippa efter luft?

              Det kan vara syrebrist men eftersom de andra fiskarna verka trivas så kan syrebristen inte vara så stor.

              Hur har du riktat pumpens utblås?

              Har du ytvattenrörelse?

              Det är nämligen ytvattenrörelsen som syresätter vattnet och inte eventuella bubblor från filter / syresten.

              /thorsten

              Dom går inte upp till ytan och jag har bra ytrörelse. Utblåset sitter precis under ytan. Så jag tror inte att det är det.

              Kommentar

              • Xander
                • January 2005
                • 66

                #8
                Ursprungligen postat av Tropfrog
                Ph 7.2 - Kan ev. ha gått upp till 7.6 innan jag sänkte det. - Att ph och KH har ändrats lite för att sedan återgå
                Berätta gärna närmare vad du har gjort med vattnet och hur.

                Nitrit kan inte hinna ansamlas till farliga doser på så kort tid. Syrebrist är mycket ovanligt i akvarium där ytan rör på sig, speciellt i nystartade.
                MVH
                Magnus
                Ja syrebrist tror jag inte att det är och nitriten är 0.

                Jag har inte gjort så mycket med vattnet mer än tillsatt bra bakterikultur.
                Sedan har jag tillsatt salt utan jod och det verkade hjälpa. De flämtar inte längre och är mer aktiva.

                Kommentar

                • Xander
                  • January 2005
                  • 66

                  #9
                  Ursprungligen postat av Shagrat
                  Låter lite som amoniak. Har det inte börjat bildas nitrit, går fiskarnas avföring ut som amonium, och vid det pht blir en del av detta amoniak. Amoniak hindrar syreupptaget, vilket kan ligga bakom flämtandet. Salt kan höja syreupptagningsförmågan en aning, men frågan är om det gör någon skillnad...
                  Det kanske var det för efter att jag tillsatt salt utan jod blev det bra. De slutade med flämtandet.


                  Tack allihop för era tips och engagemang.

                  Det verkar vara bra för tillfället, men jag återkommer kanske snart med nya problem/frågor!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...