Skall jag ha nattljus eller inte?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pannecke
    • January 2005
    • 1325

    Skall jag ha nattljus eller inte?

    Är det nån som kan förklara varför man installerar nattljus i akvariet och i så fall vad man skall använda? Jag har sett att endel kör med det. Läste också om att om man vill driva fram palettciklid yngel bör man ha nattljus så att inte föräldrarna tappar bort dem.

    /Martin
    Senast redigerad av Pannecke; 24 January 2005, 21:09.
    /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

    Gå gärna in och titta på vår hemsida.
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Lite nattljus kan vara bra när det finns yngel som kan ätas upp av mindre ljusberoeende akvarieinnevånare.
    Sedan finns det också de som tycker att nattljus kan bara vara för dj*gt snyggt...
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • elinor
      • February 2003
      • 1323

      #3
      Anledningen till att jag kör med nattljus är att det inte blir ett sånt abrupt avslut av dagsljuset för fiskarna. I de kar jag inte har nattljus i har jag en liten lampa tänd brevid karet en liten stund efter att karets lampor slocknat.
      Varje gång jag hör ordet SPORTA måste jag tvätta munnen med choklad

      Kommentar

      • Pannecke
        • January 2005
        • 1325

        #4
        Men är det inte meningen att denna nattbelysning skall vara tänd hela natten, eller äe det bara nåt man kör nån timma efter och nå´n timma före dagsljuset tänds? Skall man skaffa en extra ljusramp i så fall? Och vad skall man sätta för rör för att simulera nattljus? Några tips???
        /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

        Gå gärna in och titta på vår hemsida.

        Kommentar

        • Jeza
          • January 2003
          • 379

          #5
          Många har valt att (så även jag) att sätta dit en ljussljinga i den redan befintliga rampen.
          Jag tror de flesta kör med ljuset nån timma efter att det vanliga släckts.

          Finns lite mer info på min Zoon om hur just jag har löst det om du vill se:
          Orcae Ita!

          Kommentar

          • Pannecke
            • January 2005
            • 1325

            #6
            Ursprungligen postat av Jeza
            Många har valt att (så även jag) att sätta dit en ljussljinga i den redan befintliga rampen.
            Jag tror de flesta kör med ljuset nån timma efter att det vanliga släckts.

            Finns lite mer info på min Zoon om hur just jag har löst det om du vill se:
            http://www.zoonen.com/res/user/31388...47_orig_SE.jpg
            En fråga som inte hör till ämnet riktigt.... Göder du med nå´t annat är CO2?
            Du kan ju titta in på min sida och titta på hur vårt kar ser ut, Jag göder bara med TMG och stundtals med CO2? Men jag tycker att de snabbväxande växterna sticker så väldigt mycket med CO2 och blir ganska kala....

            Ganska fiffigt det där med Juleljus. Är det med blåa dioder eller är det vanliga klara?
            /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

            Gå gärna in och titta på vår hemsida.

            Kommentar

            • Jeza
              • January 2003
              • 379

              #7
              Ursprungligen postat av Pannecke
              En fråga som inte hör till ämnet riktigt.... Göder du med nå´t annat är CO2?
              ....
              Ganska fiffigt det där med Juleljus. Är det med blåa dioder eller är det vanliga klara?
              Jodå, jag göder med NutriSi, KNO3, KH2PO4 och även ibland K2SO4 så gödningen ska det inte vara något fel på hoppas jag. Har även köpt en nya reaktor nu så jag hoppas på att kunna trycka ner Ph:t ytterligare lite.
              Snyggt akvarie ni hade!

              Japp, det är blå dioder i den slingan.
              Här är en länk till den: http://www.rusta.se/product.asp?product_id=2775
              Orcae Ita!

              Kommentar

              Arbetssätt...