När blir de könsmogna?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gimbo
    • January 2005
    • 2734

    När blir de könsmogna?

    Hej!

    Jag har en fråga angående Skalarer (altum och gråa). När blir de könsmogna? Finns det något generellt som gäller de flesta fiskar när de blir könsmogna?

    Är väldigt nyfiken på att kanske odla i liten hobby-hemma skala.


    Tack på förhand.
    -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.
  • Hasse H
    • August 2004
    • 2111

    #2
    Scalarer brukar bli könsmogna vid en storlek på kanske 4-5 cm i kroppen (utan fenor), men det kan variera. Vet ingen generell regel, det är oftast olika för olika fiskar.Lycka till med scalare-odlingen, det behövs fler som odlar den naturliga vägen dvs låter föräldrarna ta hand om avkomman hela vägen. Köper man vildfångade exemplar är chansen större att det lyckas. Läs på så mycket du kan om fiskarna och ge dem den miljö de kräver så ska det nog gå bra!
    mvh Hasse
    Det man inte vet, har man ingen aning om.

    Kommentar

    • Gimbo
      • January 2005
      • 2734

      #3
      Ursprungligen postat av Hasse H
      Scalarer brukar bli könsmogna vid en storlek på kanske 4-5 cm i kroppen (utan fenor), men det kan variera. Vet ingen generell regel, det är oftast olika för olika fiskar.Lycka till med scalare-odlingen, det behövs fler som odlar den naturliga vägen dvs låter föräldrarna ta hand om avkomman hela vägen. Köper man vildfångade exemplar är chansen större att det lyckas. Läs på så mycket du kan om fiskarna och ge dem den miljö de kräver så ska det nog gå bra!
      Tack så mycket. De är ungefär 5cm i kroppsstorlek just nu. Enligt affären så ska det vara vildfångade som jag köpte. Försöker hitta så mycket information jag kan. Skulle vara så kul om det blev något.
      -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

      Kommentar

      Arbetssätt...