Kompisar till Praktbotia

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Naura
    • January 2005
    • 22

    Kompisar till Praktbotia

    Hej!!

    Jag är alldeles ny inom akvarievärlden, o har starat upp mitt alldeles första akvarium.

    Det är ett 110liters (80x40x25) o än så länge har jag bara 4 praktbotia där.

    Behöver förslag på kompisar till dessa 4. Helst nånting färgglatt o som inte håller sig till botten mest hela tiden som praktbotian gör.

    Funderar på malawifisken "Golden" men har ingen aning om de passar ihop eller inte.

    Tacksam för svar!

    /Naura
  • kragg_hack
    • December 2004
    • 58

    #2
    Praktbotior fungerar med de flesta fiskar, ett stim med kardinaltetror kan vara fint, eller någon annan trevlig stimfisk (finns en uppsjö av dessa, så det är nog vad som finns i din akvariebutik som avgör valet). Guramisar fungerar också (detta vet jag av egen erfarenhet), dessa är något större fiskar som man normalt har i par. De lever normalt i de högre delen av akvariet.

    Golden har jag tyvärr inget erfarenhet av så jag kan ej svara på hur de skulle passa med praktbotiorna. vet dock om att folk har haft malawi med praktbotior, så det skulle nog kunna funka.

    Mvh Anders

    Kommentar

    • Naura
      • January 2005
      • 22

      #3
      Tack för svaret Anders!

      Tror du Guppy skulle funka?

      Sen undrar jag hur länge jag måste vänta med att köpa nya fiskar, akvariet har stått tomt o igång med grus o växter o pump i en vecka, o nu har det gått en vecka till sen mina praktbotior har flyttat in. Hur länge ska jag vänta tills jag kan köpa fler fiskar? Eller räcker det med dessa två veckor?

      /Naura

      Kommentar

      • Gimbo
        • January 2005
        • 2734

        #4
        Ursprungligen postat av Naura
        Tack för svaret Anders!

        Tror du Guppy skulle funka?

        Sen undrar jag hur länge jag måste vänta med att köpa nya fiskar, akvariet har stått tomt o igång med grus o växter o pump i en vecka, o nu har det gått en vecka till sen mina praktbotior har flyttat in. Hur länge ska jag vänta tills jag kan köpa fler fiskar? Eller räcker det med dessa två veckor?

        /Naura
        Det räcker... Du kan glatt ge dig av till akvarieaffären o shoppa
        -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

        Kommentar

        • kragg_hack
          • December 2004
          • 58

          #5
          Ser inga problem med att ha dem med guppy. Praktbotior fungerar egentligen med de flesta fiskar enligt min erfarenhet, vad man måste tänka på är att de kan bli rejält stora när de blir äldre. Så du kanske måste vara beredd på att senare köpa ett störe akvarium till dem, eller sälja av dem. Detta är dock ett par år i framtiden, så du behöver inte oroa dig för det ännu

          Kommentar

          • Naura
            • January 2005
            • 22

            #6
            Tack för svaret!

            Jo, vet att praktbotian kan bli stora, alldeles för stora till mitt kar, men det tar vi sen när den dagen kommer.

            Sambom min vill köpa "golden" fiskar till akvariet, typ 4 st kanske....o för att det inte ska se så tomt ut o få lite mera liv i det vill jag köpa några guppys o lägga dit...

            praktbotia o guppys verkar ju okey, men hur är det med golden?

            Kommentar

            • elinor
              • February 2003
              • 1323

              #7
              Ursprungligen postat av Naura
              Tack för svaret!

              Sambom min vill köpa "golden" fiskar till akvariet, typ 4 st kanske....o för att det inte ska se så tomt ut o få lite mera liv i det vill jag köpa några guppys o lägga dit...
              Dum som man är så har jag ingen aning om vad det är för fisk du menar när du skriver Golden. ´Kan du specifiera dig?
              Varje gång jag hör ordet SPORTA måste jag tvätta munnen med choklad

              Kommentar

              • Naura
                • January 2005
                • 22

                #8
                Detta är vad som står om den på zoopets hemsida.

                Vetenskapligt namn: Labidochromis caeruleus "Kakusa"Tidigare vetenskapligt namn:Labidochromis tanganicae Labidochromis sp. "yellow"Familj:CichlidaeHandelsnamn:Golden labidochromis, gul labidochromis

                Kommentar

                • elinor
                  • February 2003
                  • 1323

                  #9
                  OKej, nu är jag med Storleksmässigt så passar Golden ditt kar. Det enda som skulle tala emot att blanda praktbotior med malawi är de Ph-värden som de olika fiskarna mår bäst av. Personligen vill jag inte blanda mina malawi med andra fiskar än just malawi men det är en saksmak. Har ju själv ett större kar med fiskar från olika världsdelar i.

                  Om det är färgglada fiskar du är ute efter så finns det ju en uppsjö av varianter som du skulle kunna ha. Jag själv gillar Korallplaty som i mitt lilla 60-liters är riktiga färgklickar.

                  Blanda fiskar som du själv vill. Det enda du bör titta på är vilken miljö som passar de olika arterna. Dels för att fiskarna skall må bra och dels för att du själv skall slippa hålla på å laborera med vattenvärden osv. Guppy, som du själv nämnde, passar bra med dina botior och är dessutom fina att se på.

                  Lycka till!
                  Varje gång jag hör ordet SPORTA måste jag tvätta munnen med choklad

                  Kommentar

                  • Naura
                    • January 2005
                    • 22

                    #10
                    Nu har jag köpt 10 guppysar! 5 som är nästan helt svarta, o 5 som har en jätte stark orange färg! Är sååå nöjd!

                    Kommentar

                    • Triana
                      • January 2005
                      • 840

                      #11
                      hmm..litet sent sagt kanske.. men man brukar ha två honor till varje hanne med guppys.. hur många köpte du av varje sort..

                      *dum fråga.. men.. jag vet att vissa, tex min mamma anser att man borde ha Bara hannar*

                      Kommentar

                      • Naura
                        • January 2005
                        • 22

                        #12
                        Alla akvarium med guppysar som de hade på butiken var märkta med "guppy hanar" så jag hade inte direkt så mtk att välja på...

                        Vad är det som händer om man inte har nå honor till pojkarna?

                        Kommentar

                        • Mr B
                          • September 2004
                          • 1310

                          #13
                          man får inte fler guppys.... sen må det vara möjligt att en del av dem blir homosexuella, den aspecten har jag inte undersökt närmare, jag har altid haft det på andra hållet, massor med honom och ett "fåtal" hannar.

                          B!

                          Kommentar

                          • Lubbe
                            • February 2004
                            • 677

                            #14
                            Ursprungligen postat av Naura
                            Alla akvarium med guppysar som de hade på butiken var märkta med "guppy hanar" så jag hade inte direkt så mtk att välja på...

                            Vad är det som händer om man inte har nå honor till pojkarna?
                            Jag har hört/läst någonstans att en del fiskar som inte har några honor att viss upp sig för bleknar ifärgen, men jag vet inte om detta stämmer eller om det ens gäller guppysar isf... :S
                            310 l - Sydamerika
                            200 l - Asien
                            104 l - Asien
                            70 l - Sydamerika

                            Kommentar

                            Arbetssätt...