finns de nåt man ska tänka på om man köper slöjstjärtar=???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dedde
    • January 2005
    • 44

    finns de nåt man ska tänka på om man köper slöjstjärtar=???

    tjena........e det nåt man ska tänka på om man köper slöjstjärtar=???
    Senast redigerad av dedde; 23 January 2005, 11:00.
    ska köpa gurami eller slöjstärtar..........
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Först och främst: Se till att man har tillräckligt stort kar för dom.
    Dom trivs att vara flera tillsammans, så det kan vara något att tänka på.
    Simförmågan: Titta noga så att fisken kan simma både uppifrån och ner och nerifrån och upp obehindrat. Om den kämpar sig ner för att flyta upp, eller kämpar sig upp för att sjunka ner skall du inte köpa den.
    Be affärsinnehavaren att mata, kolla så att den du vill ha äter ordentligt.

    Skrivet utifrån vad jag läst på forumet, har ingen egen erfarenhet. Kramfors kommer snart och rättar/kompleterar mig.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • dedde
      • January 2005
      • 44

      #3
      okey jag va i ett akvarium -affär igår och kollade på dem nåra kämpade för att komma upp men jag ska köpa ett 102 liters akvarium räcker det eller=??
      ska köpa gurami eller slöjstärtar..........

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        Ursprungligen postat av dedde
        okey jag va i ett akvarium -affär igår och kollade på dem nåra kämpade för att komma upp men jag ska köpa ett 102 liters akvarium räcker det eller=??
        102 liter går, även om större hade varit att föredra. Se bara till att du skaffar ett ordentligt filter till.
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • dedde
          • January 2005
          • 44

          #5
          okey.........men slöjstärtar om man ska odla de vad ska man ha då för växter,stenar och sånt där=!!!??
          ska köpa gurami eller slöjstärtar..........

          Kommentar

          • Gud bevare Tsaren
            • April 2004
            • 276

            #6
            Anubias och Vallisneria brukar alltid, eller åtminstone oftast, fungera. När det gäller stenar så bör dessa vara välslipade, Carrassius Auratus tycker nämligen om att böka runt i bottengruset i sin rent instinktiva jakt på föda och därför passar inte vassa stenar, skifferkross o.dyl., som bottenmaterial.

            102L fungerar, precis som Tropfrog skriver, så länge antalet slöjstjärtar begränsar sig till några få och relativt små exemplar. Filterfrågan, som Tropfrog också tagit upp, är väldigt viktig när det gäller guldfiskar i allmänhet och slöjstjärtar i synnerhet. En mycket bra mekanisk och biologisk filtrering av vattnet är viktig för dina fiskars välbefinnande liksom syrerikt, men inte turbulent, vatten. Jag skulle föreslå att du väljer ett innerfilter av typen Eheim 2010 eller Vitakraft Vitatechs motsvarande modeller som pumpar runt 400l/h och har 0,3 liters filtervolym, fullt tillräckligt för att åstadkomma en perfekt biologisk balans i ett akvarium på 100L när filtret väl är inkört. Ett ytterfilter går förstås också bra, men är knappast nödvändigt i ett så pass litet kar som i ditt fall. Köp en flaska Sera Nitrivec när du startar upp karet och överdosera gärna den första veckan. Var också noga med att alltid använda någon form av vattenkonditionerare (Sera Aqutan, Tetra AquaSafe m.fl.) vid vattenbyten, mina guldfiskar betedde sig helskumt när jag förra gången tvingades göra ett vattenbyte och råkade ha slut på Sera Aqutan.

            Med optimal filtrering, väl avvägd temperatur (18-22 grader, aldrig någonsin över 24), veckovisa vattenbyten på 30% och varierad föda avsedd för guldfiskar (guldfisk-pellets, ärtor, räxmix m.m.) kommer du att kunna glädjas åt dina slöjstjärtar i många, många år framöver

            Lycka till !

            Bästa hälsningar
            Gud bevare Tsaren och Hans familj i all evighet

            Kommentar

            • dedde
              • January 2005
              • 44

              #7
              tack så mycke men har dina fiskar fått yngel nån gån vart lägger dem ungarnai akvariumet=??
              ska köpa gurami eller slöjstärtar..........

              Kommentar

              • Lucas_no1

                #8
                Det är nästan bara i en damm som dom ynglar av sig.
                Jag är uppväxt med slöjor och i akvariumet har det aldrig hänt att vi fått yngel men däremot i dammen på sommaren så förökade dom sig mycket bra.

                Kan också säga att dom är mycket slöjor är mycket känsliga fiskar nu tillskillnad från 10-15 år sedan vilket beror på sönderavling.

                Hälsningar Lucas :-)

                Kommentar

                Arbetssätt...