När köpa 1a fiskarna?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lubbe
    • February 2004
    • 677

    När köpa 1a fiskarna?

    Har nu äntligen startat mitt 310 l kar och det har nu stått i 5 dagar och nu undrar jag: När kan jag köpa de 1a fiskarna, och vilka ska jag börja med?

    Fiskarna jag ska ha är:
    6 scalar
    6 pansarmalar (har inte riktigt bestämt mig för vilken sort än)
    3 ancistrus
    ca. 25 citrontetror
    4 st dvärgciklider (förmodligen kurv eller fjäril)

    Jag har startat upp ett litet kar innan (54 l) och jag väntade då 3 dagar. Ska man vänta längre med stora kar eller kan jag köpa fiskar redan nu?
    310 l - Sydamerika
    200 l - Asien
    104 l - Asien
    70 l - Sydamerika
  • Gimbo
    • January 2005
    • 2734

    #2
    Hej!

    Du kan nog börja och köpa de första fiskarna vilken dag som.
    När det gäller fiskarna så skulle jag vänta en månad eller två innan jag köper malar. Det tar lite tid innan det blir någon alg de kan putsa på.

    Det är vad jag tycker.
    -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

    Kommentar

    • Lubbe
      • February 2004
      • 677

      #3
      Ursprungligen postat av Gimbo
      Hej!

      Du kan nog börja och köpa de första fiskarna vilken dag som.
      När det gäller fiskarna så skulle jag vänta en månad eller två innan jag köper malar. Det tar lite tid innan det blir någon alg de kan putsa på.

      Det är vad jag tycker.
      Okej, så jag skulle kunna köpa dem idag? Ska in till stan strax så isåfall så skulle jag kunna köpa de 1a då? Vilka ska jag börja med förrästen? Scalar?
      310 l - Sydamerika
      200 l - Asien
      104 l - Asien
      70 l - Sydamerika

      Kommentar

      • Gimbo
        • January 2005
        • 2734

        #4
        Japp, du kan nog handla dina första fiskar idag. Men, jag skulle nog börja med citrontetror först och sedan skalarer. Om du gör tvärtom är risken större att skalarerna ger sig på dina citrontetror.
        -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ursprungligen postat av Gimbo
          Hej!

          Du kan nog börja och köpa de första fiskarna vilken dag som.
          När det gäller fiskarna så skulle jag vänta en månad eller två innan jag köper malar. Det tar lite tid innan det blir någon alg de kan putsa på.

          Det är vad jag tycker.
          Jag anser tvätrtom att man bör starta med de algätande fiskarna som malarna (de äter även annat än alger).

          Starta med Ancistrusarna och citrontetrorna ( kan göras redan nu).
          Vänta 14 dagar och köp sedan pansarmalarna.
          Vänta sedan 2-3 veckor innan du köper in resterande
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Lucas_no1

            #6
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Jag anser tvätrtom att man bör starta med de algätande fiskarna som malarna (de äter även annat än alger).

            Starta med Ancistrusarna och citrontetrorna ( kan göras redan nu).
            Vänta 14 dagar och köp sedan pansarmalarna.
            Vänta sedan 2-3 veckor innan du köper in resterande
            Jag kan bara hålla med angående malarna.
            Det är konstigt att många zooaffärer alltid råder en att vänta med inköp av mal.
            Algblommning kan man ju råka ut för på bara några dagar efter uppstarten så då är dom ju bra att ha och mat finns det väl alltid för dom.?.

            Kommentar

            • Gimbo
              • January 2005
              • 2734

              #7
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Jag anser tvätrtom att man bör starta med de algätande fiskarna som malarna (de äter även annat än alger).
              Låter intressant. Jag har fått rådet av de akvarieaffärer där jag handlar att alltid vänta med malarna. Förklara gärna mer ingående. Vore kul.
              -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Ursprungligen postat av Gimbo
                Låter intressant. Jag har fått rådet av de akvarieaffärer där jag handlar att alltid vänta med malarna. Förklara gärna mer ingående. Vore kul.
                Det finns en gammal myt att sugmalar bara äter alger och att pansarmalar håller rent akvariets botten.
                Detta är fel - de kan bara på sin höjd hjälpa till lite med detta. I akvarium behöver de också annan kost vilket är viktigt att tänka på vid utfodring så att de inte svälter ihjäl.

                Ofta blir det ju algproblem i början och då är det ju bra att Ancistrusarna där som en liten hjälp.
                Visst som en del säger så finns det inte tillräckligt med alger vid starten så att de enbart kan leva på dessa men det kommer det inte heller att finnas efter en, två eller tre månader så enligt dessas resonemang kan man alltså i så fall aldrig ha algätande fiskar i akvariet.
                Oavsett när dessa fiskar introduceras så skall de ha tillskottsfoder.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Mamma Mia
                  • December 2004
                  • 2504

                  #9
                  Tack!

                  Jag har noga läst på era råd här och köpte alltså tre dvärgsugmalar tillsammans med 10 räkor och fem firrar. Genast fick jag skäll av min kompis som haft akvarium längre än jag :-( Skönt att höra att jag gjorde rätt alltså!
                  mvh Mia, nybliven lycklig akvarieägare!
                  Always look at the bright side of life

                  Kommentar

                  • oresare
                    • December 2003
                    • 273

                    #10
                    Svaret jag har fått till varför man helst inte ska börja med malar är att de sägs vara mer nitritkänsliga än exempelvis tetror och att det är bättre att nitritcykla med mindre känsliga fiskar. Alltså inget med algmängd att göra. Men vet gör jag absolut inte.

                    /olivia

                    Kommentar

                    • Lubbe
                      • February 2004
                      • 677

                      #11
                      Kan ju säga att jag fick rådet av min zoohandlare att börja med citrontetrorna och det gjorde jag!
                      Så nu simmar 4 st glada citrontetror i karet sedan i lördags (22 jan) och på torsdag ska de få fler kompisar.. : )
                      Jag fick också rådet att köpa scalarera nästan sist och tänkte att nästa fisk får nog bli ancistrus då jag upptäckt att det redan börjat bli alger på roten (misstänkte att det skulle bli så då samma sak hände när jag startade upp mitt lilla 54 l för 1 år sedan )

                      Sedan funderade jag på en annan sak också, räcker det med 3 ancistrusar till ett 310 l kar eller ska jag köpa ett litet stim otocinclusar också? Har hört att de ska jobba väldigt bra tillsammans och då kan jag ju flytta över den jag har i mitt lilla kar som blivit ensam sedan hans 3 små kompsar dog när karet sprack.. : (
                      Vad tror ni?
                      310 l - Sydamerika
                      200 l - Asien
                      104 l - Asien
                      70 l - Sydamerika

                      Kommentar

                      • Triana
                        • January 2005
                        • 840

                        #12
                        alger såhär fort? är du säker på att det är alger och inte någon typ av svamp.. *har inte sett till agler i mina akvarium på år och dagar så jag blir förvånad av sånt, svamp och liknande har man dock sett på rötterna, det ger sig inte mina räkor på att äta.*

                        Kommentar

                        • Lubbe
                          • February 2004
                          • 677

                          #13
                          Ursprungligen postat av Triana
                          alger såhär fort? är du säker på att det är alger och inte någon typ av svamp.. *har inte sett till agler i mina akvarium på år och dagar så jag blir förvånad av sånt, svamp och liknande har man dock sett på rötterna, det ger sig inte mina räkor på att äta.*
                          Jag är ganska säker på att det är alger, för jag har likadana i mitt lilla kar. Men det är mkt möjligt att algerna kan ha följt med svärdsplantan som jag flyttade därifrån : )
                          310 l - Sydamerika
                          200 l - Asien
                          104 l - Asien
                          70 l - Sydamerika

                          Kommentar

                          Arbetssätt...