Gröna prickar på stenarna. Vad?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AnnaO
    • January 2005
    • 2

    Gröna prickar på stenarna. Vad?

    Jag startade ett 17-liters sexkantigt akvarium runt jul och hade i vitt grus som bottenmaterial ( vet inte exakt vilken sort) och två växter.
    Jag lät pumpen stå och gå in sig i cirka två veckor, då jag var bortrest. hade även i Aqua Vital i vattnet.

    Men nu till problemet... Då jag kom hem var det som gröna fläckar på de vita stenarna på botten. Jag tog endast upp de gröna stenarna och rengjorde de, satte ner de i vattnet igen.

    Sedan gjorde jag vattenbyte på hälften och rengjorde filtret för att en vecka senare köpa fiskar. Köpte 3 st Albino Barb, vilka alla dog i stort sett direkt då de kom i vattnet.

    Vad beror detta på? Och de gröna prickarna har kommit tillbaka, vad är det för något? Nu finns bara en kamfisk i akvariet och han trivs hur bra som helst!
  • Morellen
    • November 2003
    • 4349

    #2
    16 L är lite litet... Det är opftast svårare att få till en bra balans med vattenvärdena i små volymer.
    De gröna prickarna är alger, de kommer att dyka upp igen och det är bättre att låta dem vara. Om man tvättar grus och filter så rubbar man den nyttiga bakterieflora som hunnit byggas upp.
    En kampfisk funkar bra i din burk men du kan inte knö ner mer. Vill du ha mer så skaffa först ett större akvarium. Tänk bara på att vara noga med vattenbytena.
    Lycka till!
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

    "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
    (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

    Kommentar

    • AnnaO
      • January 2005
      • 2

      #3
      Nej, jag ska bara ha kampfisken i den. Detta är provisoriskt fram tills jag flyttar hemifrån, antagligen i sommar! Detta lilla fick jag i julklapp och har så litet endast för att det itne får plats mer i mitt rum.

      Men sedan vill jag satsa på större, det är ju så fint!

      Jaha, så jag ska bara låta de vara, men det ser ju verkligen inte fint ut på det ljusa gruset! Finns det inget som hjälper?

      Kommentar

      • Triana
        • January 2005
        • 840

        #4
        något som äter alger?

        tja.. man borde ju ha någon algätare.. i ett sådant litet skulle jag föreslå amanoräkor.. men kampfisken kan ge sig på deras långa känselspröt.

        Kommentar

        Arbetssätt...