skall starta ett 20 - 25 L ...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • radera
    • October 2004
    • 33

    skall starta ett 20 - 25 L ...

    funderara starkt på att starta upp ett litet 20 - 25 L akvarium som jag har stående, vill ha tips på något annorlunda som jag kan göra med det! ex. annorlunda fiskar/fisk, annorlunda inredning. inget som är jobbigt för fiskarna alltså men ja tips behövs!
    radera
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Anorlunda skulle vara att klippa ut fiskar i papper och hänga i snören, det är också det snällaste mot fiskarna.

    Annars kan du göra det absolut vanligaste som är att ha kampfisk, det är den enda fisken som kan trivas i ett så litet kar.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • radera
      • October 2004
      • 33

      #3
      skulle det vara roligt?

      frågade just efter "annorlunda" ideér till mitt akvarium, en kampfisk som är det vanligaste alternativet så långt jag har förstått tycker jag inte räknas som ett annorlunda alternativ, så det jag söker är som sagt ANNORLUNDA ALTERNATIV!
      radera

      Kommentar

      • Gimbo
        • January 2005
        • 2734

        #4
        Kanske små räkor eller nått sånt? De är rätt kul.
        -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

        Kommentar

        • radera
          • October 2004
          • 33

          #5
          tack för ett bra tips gimbo =)
          ja varför inte :P det tåls att funderas på!
          radera

          Kommentar

          • Gimbo
            • January 2005
            • 2734

            #6
            När det gäller fiskar så vet jag tyvärr inga direkt som man kan ha. Tyvärr.
            -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

            Kommentar

            • Guy Palm
              • March 2002
              • 5720

              #7
              Problemet med ett så "litet" kar är att hitta lämpliga invånare. Som skrevs innan så är de mindre röda räkorna ett bra alternativ. Annars så får du se om du kan hitta någon minifisk. Boraras maculata 3 cm, Boraras urophtalmoides 1,5 cm.
              Falsk neontetra Paracheirodon simulans 3 cm.
              Ett tredje alternativ är en trio av någon av de mindre växtlekande Killis, Aphyosemion striatum, det finns fler lämpliga arter.
              Problemet är kanske att få tag på dessa fiskar.

              Guy
              Guy
              ,Poecilia,SKS,GOC,

              Kommentar

              • Tropfrog
                • October 2002
                • 8078

                #8
                frågade just efter "annorlunda" ideér till mitt akvarium, en kampfisk som är det vanligaste alternativet så långt jag har förstått tycker jag inte räknas som ett annorlunda alternativ, så det jag söker är som sagt ANNORLUNDA ALTERNATIV
                Problemet är just att ditt kar inte ger dig möjlighet att sväva ut ett dugg. Det finns helt enkelt så många som vill ha små kar och så få kombinationer att välja på att inget är anorlunda.

                Lyckas du hitta någon av ovan nämnda fiskar i någon butik så kan du alltid prova. Tänk bara på att kravet på bra filter och täta vattenbyten är viktigare ju mindre kar du har och inte tvärtom.

                Några små räkor tror jag nog är det mest anorlunda du kan ha i ett sådant kar om du inte hittar någon av ovannämnda. Om du kombinerar det med några ottocinclus så kan du försöka dig på ett miniväxtakvarium. DET är anorlunda, då kan du ha kampfisk också utan att bli vanlig.
                MVH
                Magnus
                min zoon

                Kommentar

                • radera
                  • October 2004
                  • 33

                  #9
                  Ursprungligen postat av Tropfrog
                  Problemet är just att ditt kar inte ger dig möjlighet att sväva ut ett dugg. Det finns helt enkelt så många som vill ha små kar och så få kombinationer att välja på att inget är anorlunda.

                  Lyckas du hitta någon av ovan nämnda fiskar i någon butik så kan du alltid prova. Tänk bara på att kravet på bra filter och täta vattenbyten är viktigare ju mindre kar du har och inte tvärtom.

                  Några små räkor tror jag nog är det mest anorlunda du kan ha i ett sådant kar om du inte hittar någon av ovannämnda. Om du kombinerar det med några ottocinclus så kan du försöka dig på ett miniväxtakvarium. DET är anorlunda, då kan du ha kampfisk också utan att bli vanlig.
                  MVH
                  Magnus
                  det var det jag menade med annorlunda (räkor) när jag sa det, eftersom jag är nybörjare med att ha ett sånt litet akvarium. jo det är väl klart att man skall byta vattnet oftare osv. så mkt fattar jag med! vill inte verka otrevlig men det var det jag menade med annorlunda.

                  ska bli trevligt att se vad det slutar som, hittar jag inget som jag blir riktigt intresserad av att ha så blir det nog stående ett tag till eller sålt :P

                  men tack för bra åsikter!
                  radera

                  Kommentar

                  • radera
                    • October 2004
                    • 33

                    #10
                    Ursprungligen postat av Guy Palm
                    Problemet med ett så "litet" kar är att hitta lämpliga invånare. Som skrevs innan så är de mindre röda räkorna ett bra alternativ. Annars så får du se om du kan hitta någon minifisk. Boraras maculata 3 cm, Boraras urophtalmoides 1,5 cm.
                    Falsk neontetra Paracheirodon simulans 3 cm.
                    Ett tredje alternativ är en trio av någon av de mindre växtlekande Killis, Aphyosemion striatum, det finns fler lämpliga arter.
                    Problemet är kanske att få tag på dessa fiskar.

                    Guy
                    hum, skulle vara intressant att kolla upp vad det är för ngt, men finns det inga "vanliga" namn på dessa fiskar?
                    radera

                    Kommentar

                    • Tropfrog
                      • October 2002
                      • 8078

                      #11
                      Latinska namn är dom vanliga namnen. Inget annat går att lita på då handelsnamn sätts lite som varje affär vill.
                      MVH
                      Magnus
                      min zoon

                      Kommentar

                      • maanda
                        • September 2004
                        • 423

                        #12
                        Ursprungligen postat av radera
                        hum, skulle vara intressant att kolla upp vad det är för ngt, men finns det inga "vanliga" namn på dessa fiskar?
                        Jag antar att han skrev de latinska namnen för att du lätt ska kunna söka rätt på dem i Zoopets sökfunktion.

                        Kommentar

                        • Guy Palm
                          • March 2002
                          • 5720

                          #13
                          Ledsen men ingen av de fiskar som jag nämnde finns med i Zoopets artregister, men genom att söka med Google kommer det upp massor av träffar.
                          Anledningen till att jag angav de vetenskapliga namnen är att då vet man vilken fisk man talar om. Kan annars vara mycket svårt när det gäller lite ovanligare fiskar.

                          Guy
                          Guy
                          ,Poecilia,SKS,GOC,

                          Kommentar

                          • Gimbo
                            • January 2005
                            • 2734

                            #14
                            Ursprungligen postat av Guy Palm
                            Ledsen men ingen av de fiskar som jag nämnde finns med i Zoopets artregister, men genom att söka med Google kommer det upp massor av träffar.
                            Anledningen till att jag angav de vetenskapliga namnen är att då vet man vilken fisk man talar om. Kan annars vara mycket svårt när det gäller lite ovanligare fiskar.

                            Guy
                            Håller med dig. Det kan vara ett riktigt "jidder" att leta rätt på arter om man inte har ett latinskt namn.
                            -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

                            Kommentar

                            • Jimmy
                              • January 2005
                              • 103

                              #15
                              Detta är det du kan välja mellan enligt zoopet.com om du bara söker på
                              akvarielängd 0-40cm :

                              Poecilia reticulata Guppy
                              Betta imbellis Fredlig kampfisk, Penang-betta
                              Tanichthys albonubes Kardinalfisk
                              Lamprologus brevis, "Burundi" Burundi-brevis
                              Lamprologus brevis, Kigoma Kigoma-brevis
                              Lamprologus brevis, "Kapampa" Kapampa-brevis.
                              Lamprologus similis Multifasciatus big eye
                              Pangio pangia Svart kuhliiål, kanelkuhlii

                              Kommentar

                              Arbetssätt...