Matfråga

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Evert
    • November 2004
    • 28

    #16
    Ursprungligen postat av Marie J

    Lycka till med ditt nya akvarium föresten!
    Tack Marie J

    Ja då blir det att mata 2ggr per dag och lite. Inga problem..
    Tacksam för alla svar jag fått.

    Mm vad roligt att se de små krabaterna simma omkring i akvariet
    myssss hehe
    Ha det alla vi höres o synes på detta forum

    Evert
    En gång tänkte jag ingen gång ????

    Kommentar

    • dinajel
      • November 2004
      • 606

      #17
      Nu vet jag inte hur länge sen det var du startade upp akvariet, men om det var väldigt nyligen så skulle jag ta det väldigt lugnt med matningen innan akvariet är ordentligt cyklat.

      Själv matar jag en gång om dagen, så mycket dom kan få i sig på två minuter. Yngel matar jag två gånger om dagen. Tipset jag har läst här på zoopet är att ta så lite mat att det nästan verkar vara för lite och sen halverar du den mängden. Då har du lagom med mat. För övrigt finns det väl massvis med artiklar på zoopet om hur man matar och hur mycket?
      Bilder på mina akvarier.

      Kommentar

      • mohlin
        • January 2004
        • 1487

        #18
        Jaha, ska jag komma och ställa till det nu när ni blivit överens...
        Mina fiskar får mat ca 5 gånger per vecka, och de ser ut att må bra. Jag ger heller inte mer än att det äts upp ordentligt, men jag brukar se till att det sjunker fort, och inte ligger kvar på ytan. På det sättet "fastnar" det i växterna (måååååånga växter) så att fiskarna får simma omkring och leta litegrann. Kan se kanska kul ut när en av honungsguramisarna fått syn på nånting inne i ett buskage och ålar sig in för att ta det.

        Kommentar

        • mckvinnan
          • December 2004
          • 760

          #19
          Nu vet jag ju inte hur din vardag ser ut men jag har som regel att mata mina 2 ggr per dag, på morgonen och när jag kommer hem från jobbet, och aldrig mer än vad de äter upp på 2 min. Däremot händer det någon/några dagar i veckan att jag åker t jobbet innan fiskarna vaknat och/eller kommer hem efter att de somnat och då blir de utan mat 1 gång och ibland helt den dagen. Varannan/var tredje helg blir det 1-2 dagar utan mat också men har de då dagen innan fått 2 ggr/dag så gör det ju inget. Givetvis ser jag till att vara hemma mer då jag har yngel.
          Allt började med ett enda överlevande litet yngel av arten blåciklid.. Robinson R.I.P. Har för närvarande ett 80 liters väggakvarium, 600 liters sötvattensakvarium och 900 liters saltvattensakvarium.

          Kommentar

          • dinajel
            • November 2004
            • 606

            #20
            Som ett kort tillägg kan jag ju nämna att min matning går till på exakt samma sätt som mohlins. Det är verkligen kul att se firrarna när dom simmer in i växtligheten för att snappa åt sig lite mat. Och jag gör också så att jag hoppar över matningen en eller ett par dagar i veckan.
            Bilder på mina akvarier.

            Kommentar

            • Evert
              • November 2004
              • 28

              #21
              Jag startade akvariet för 9 dagar sedan och för 8 dagar sedan hade jag i 11 neontetror + en mal som jag stödutfodrar i början.

              Jag har oxå förstått att jag ska ta det lugnt i början med matning för nitritens skull men ändå så i går morse så visade de alla tecken på nitritförgiftning och oj vad fort jag bytte 30 ´liter vattten hehehe

              Åkte sedan efter jobbet och köpte mer nitrivec(hmm skulle kännas mycket bättre med en dunk nitrivec hemma)
              Passade givetvis på att köpa droptest för nitrit samtidigt (puuuh vad nervös jag var innan jag kom hem och såg att fiskarna mådde bra)

              Kommer nog att försöka mata 1 ggr per dag pga att jag kör med belysningen på mellan 12-24 annar blir det ryckiga dagar för dem.....

              Och för att det passar praktiskt bäst för mig att mata på kvällen efter jobbet.

              Fler synpunkter mottages tacksamt.

              Vill ju inte göra fel så mina godingar lämnar jordelivet i förtid.

              Evert
              En gång tänkte jag ingen gång ????

              Kommentar

              • ejje2k3
                • January 2005
                • 22

                #22
                hej hopp...

                jag har ett 112l men jag matar minst en gång om dagen...
                600 liter alukar: Ej installerat. Ska gå Cyphotilapia frontosa där i.
                375 liter alukar: Ska låta Cyphotilapia frontosa yngel gå där i.
                112 liter svart möbelakvarium: Sällskapsakvarium
                Stående akvarieställning med 3 st 70 liter alukar. Odling av endlers guppie.
                Min zoon den e gammal=)

                Kommentar

                Arbetssätt...