Matfråga

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Evert
    • November 2004
    • 28

    Matfråga

    Hej ,
    Nu har jag äntligen startat upp mitt akvarie så nu har jag en fråga angående matning.
    Jag har tänkt mig att mata Tisdag,Torsdag o Söndag.
    Är det för lite?
    Eller bra?
    Är jag helt ute o cyklar i motvind?
    Tacksam för svar o synpunkter på det hela.

    Evert
    En gång tänkte jag ingen gång ????
  • Amalia
    • October 2004
    • 601

    #2
    Vad har du för fiskar?
    Och hur många gånger om dagen hade du tänkt att mata?
    /Amalia
    1 Kampfisk
    1 Otto

    Kommentar

    • Evert
      • November 2004
      • 28

      #3
      Jag har tänkt mig att mata Tisdag,Torsdag o Söndag.
      Är det för lite?
      Eller bra?
      Är jag helt ute o cyklar i motvind?
      Tacksam för svar o synpunkter på det hela.

      Än så länge bara 11 st neontetror + en ancitrust(stavat rätt?)
      En gång tänkte jag ingen gång ????

      Kommentar

      • Amalia
        • October 2004
        • 601

        #4
        men hur många gånger om dagen på tisdagen, torsdagen och söndagen?
        Jag skulle tro att du kan mata 2 gånger varje dag hela veckan. Kanske inte mata på ex. söndagen.
        /Amalia
        1 Kampfisk
        1 Otto

        Kommentar

        • Evert
          • November 2004
          • 28

          #5
          1 gång per dag Tisdag,Torsdag o Söndag.
          Hade jag tänkt mig.
          Senast redigerad av Evert; 19 January 2005, 19:31. Anledning: editering
          En gång tänkte jag ingen gång ????

          Kommentar

          • Amalia
            • October 2004
            • 601

            #6
            Jag vet ej riktigt. men de låtar lite lite.
            /Amalia
            1 Kampfisk
            1 Otto

            Kommentar

            • Sissi
              • January 2005
              • 83

              #7
              Ja har ett 110L kar med runt 25 fiskar, ja matar 1-2 ggr per dag, mindre ska man nog inte mata, fiskarna är väldigt hungriga varje gång de får... Men kom ihåg: Mycket bättre att mata lite mindre än fö mycket!!!...
              Senast redigerad av Sissi; 19 January 2005, 20:14.
              Det finns ett litet ord, för lite använt på vår jord. Det stillar smärta, det lindrar gråt. Det lilla ordet är förlåt.

              Kommentar

              • Evert
                • November 2004
                • 28

                #8
                Ursprungligen postat av Sissi
                Men kom ihåg: Mycket bättre att mata lite mindre än fö mycket!!!...
                JA just därför 1ggr per dag tisdag torsdag o söndag men mina firrar kanske blir sjuka o magra om jag matar dem så "sällan"
                Tacksam för mer svar för nu börjar jag bli villrådig vill ju inte göra fel........

                Evert
                En gång tänkte jag ingen gång ????

                Kommentar

                • Sissi
                  • January 2005
                  • 83

                  #9
                  Hur stort kar har du??
                  Det finns ett litet ord, för lite använt på vår jord. Det stillar smärta, det lindrar gråt. Det lilla ordet är förlåt.

                  Kommentar

                  • Evert
                    • November 2004
                    • 28

                    #10
                    ca 90liter bruksvolym
                    En gång tänkte jag ingen gång ????

                    Kommentar

                    • KE
                      • November 2004
                      • 356

                      #11
                      Köpte precis en ny burk med flingfoder till mina fiskar, på burken tycker dom att man ska mata 2ggr per dag (matar själv 1gång per dag) Sen vad som är rätt eller inte vet jag inte riktigt. Det viktigaste är att maten äts upp på någon minut och ej lägger sig för mycket på botten.
                      Zoonen
                      Akvarietorka för tillfället...

                      Kommentar

                      • Evert
                        • November 2004
                        • 28

                        #12
                        Hmm en massa olika svar e det någon som har klara besked?
                        Blir bara ännu mer snurrig vill ju inte ta kål på mina firrar.
                        En gång tänkte jag ingen gång ????

                        Kommentar

                        • Marie J
                          • January 2004
                          • 10616

                          #13
                          Jag matar mina fiskar 2 gånger om dagen och ger dom då så mycket att allt är slut efter 2 minuter. Inte en gnutta får finnas kvar.

                          Jag anser att du ska mata fiskarna minst 1 gång om dagen gärna två. Jag tror inte att fiskarna mår så bra att bara få ett par gånger i veckan utan de mår mycket bättre att få mat oftare.

                          Ute i sjön så småäter fiskarna lite då och då men vi kan ju inte lägga massa mat i våra akvarium så de kan äta på det viset för då blir det nitriter i karet och det kan de dö ut av.

                          Visst blir man snurrig när det blir lite knepiga svar. Läs på den matburken du har köpt vad dom rekomenderar. Jag förmodar att du får samma svar som jag har skrivit.

                          Är det något du inte förstår så säg till så ska jag försöka förklara bättre.

                          Lycka till med ditt nya akvarium föresten!
                          /Marie.

                          Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                          En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                          Kommentar

                          • Elloc
                            • January 2005
                            • 25

                            #14
                            Den absolut vanligaste anledningen till att ett akvarium blir fullt med alger, och att ph nivån sjunker, är att man matar för mycket. I naturen får fiskar kämpa för att få i sig mat, medans de lätt anpassar sig till att få mycket mat utan ansträngning i ett akvarium. Detta kan leda till att de blir slöare, sjukare och mår helt enkelt sämre. Jämför med människor som rör sig lite och äter för mycket....

                            Rekomendationen som jag hittat på flera ställen på nätet och i böcker är att man skall mata 1-2 ggr per dag, men aldrig mer än vad de äter upp på 2 minuter. Dock skall yngel matas oftare...

                            Dessutom skall man helst lägga en stor del av maten på ett ställe, och lite på andra sidan av akvariet. Vissa fiskar är dominanta vilket kan leda till att de fegare inte får någon mat i sig... detta undviks när man sprider ut maten.

                            Kommentar

                            • Sissi
                              • January 2005
                              • 83

                              #15
                              Då tycker ja att i början kan du utfodra 1-2 ggr om dagen... sen kan du väl trappa ner lite... fiskar har perioder i de fria då de inte kan hitta nån mat... så de klarar sig några dagar utan... men ja tycket ändå att du ska mata 1g om dagen...
                              Det finns ett litet ord, för lite använt på vår jord. Det stillar smärta, det lindrar gråt. Det lilla ordet är förlåt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...