Placering av syresten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #16
    Jag tror dock inte att ett strilrör ger mer syre i vattnet än hela volymen i ett och samma utblås. Tror inte att det ger större ytrörelse, snarare mindre.

    Strilrör är till för att fördela cirkulationen för att fiskar som inte gillar stark cirkulation skall trivas. DVS strilrör eller ej beror mest på vad du har för fiskar inte på syresättningen av karet.

    Om du vill ha mer syre i vattnet än vad di ytrörelse ger så kan du skaffa oxidator. Men jag förstår inte riktigt varför du fokuserar så på syret, det är sällan en kritisk faktor i ett akvarium med ett bra filter.
    MVH
    magnus
    min zoon

    Kommentar

    • Mr B
      • September 2004
      • 1310

      #17
      Min rekomendation på strilrör var väll mer för att det ger en jämnare, lättare kontrolerad ytcirkulation, själv tycker jag dock de e svårt o möblera så man slipper se dem, o de är så obeskrivligt fula i baljan, så jag skippar dem för det mesta...
      B!

      Kommentar

      • Xander
        • January 2005
        • 66

        #18
        Ursprungligen postat av Tropfrog
        Jag tror dock inte att ett strilrör ger mer syre i vattnet än hela volymen i ett och samma utblås. Tror inte att det ger större ytrörelse, snarare mindre.

        Strilrör är till för att fördela cirkulationen för att fiskar som inte gillar stark cirkulation skall trivas. DVS strilrör eller ej beror mest på vad du har för fiskar inte på syresättningen av karet.

        Om du vill ha mer syre i vattnet än vad di ytrörelse ger så kan du skaffa oxidator. Men jag förstår inte riktigt varför du fokuserar så på syret, det är sällan en kritisk faktor i ett akvarium med ett bra filter.
        MVH
        magnus
        Jag har fått för mig att det inte räcker med ytrörelse, men jag har ju uppenbarligen fel och det är jag glad för eftersom jag inte behöver bekymra mig för det mer.

        Tack för hjälpen!

        Kommentar

        • Xander
          • January 2005
          • 66

          #19
          Ursprungligen postat av Mr B
          Min rekomendation på strilrör var väll mer för att det ger en jämnare, lättare kontrolerad ytcirkulation, själv tycker jag dock de e svårt o möblera så man slipper se dem, o de är så obeskrivligt fula i baljan, så jag skippar dem för det mesta...
          B!
          Okej, men då skippar jag nog också dem så länge iaf.

          Kommentar

          • Xander
            • January 2005
            • 66

            #20
            Tror ni att jag kan få problem med syresättningen p.g.a av att min hemmagjorda ljusramp sitter för tätt till karet?
            Den enda lucka in är hålet (5x5cm minus slangarnas diameter) som slangarna från ytterfiltret skall gå i. Givetvis är ju inte själva rampen 100% tät.

            Vad tror ni, får jag problem?

            Kommentar

            Arbetssätt...