Placering av syresten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Xander
    • January 2005
    • 66

    Placering av syresten?

    Var skall jag lämpligast placera syrestenen. Kan jag placera den på samma sida som utblåset från ytterfiltret eller bör jag ha den på andra sidan?
  • Mr B
    • September 2004
    • 1310

    #2
    du kan ha den var som helst, så länge du bara är medveten om att den är där enbart för syns skull, den tillför inget praktiskt, bara estetiskt. (finns special fall som aviker, med högtemp och täta täckglas men ändast ytterst sällan)

    En tanke kan ju vara att i alla fall försöka undvika att pumpa in luftbubblor i filtret.
    B!

    Kommentar

    • Xander
      • January 2005
      • 66

      #3
      Jaha jag trodde att den syresatte vattnet. Om det inte är så så kan jag ju strunta i det.
      Tack för tipset!

      Kommentar

      • Mr B
        • September 2004
        • 1310

        #4
        "syre" stenar är mest prydnad i dagsläget, för användes de för att driva en del pumpar och för att snura runt lite på vattnet, men i dagsläger är vatten pumpar så pass hanterbara och efektiva att det i stort sett inte används längre, i dag är det i huvudsak en estetisk fråga, hurvida man vill, eller inte vill ha bubblorna. Syresättningen av vattnet sker i hela vatten ytan, den korta tid en bubbla befinner sig i vattnet är inte tillräklig för att utgöra någån betydelsefull skillnad.

        Skönt att jag för en gångs skull gjort lite nytta, glad att kunna va till hjälp.
        B!

        Kommentar

        • Xander
          • January 2005
          • 66

          #5
          Då måste jag passa på att fråga dig om syresättningen.

          Jag skall start upp ett 375 l kar i dagarna och till den skall jag ha ett ytterfilter som pumpar 1200 l/h.

          I karet hade jag tänkt ha ev. två påfågelciklider och några andra halvstora ciklider. Ev. skippar jag påfågelciklider eftersom det kanske blir lite trångt.

          Min fråga är om du tror att syresättningen av vattnet är tillräckligt eller om jag behöver en luftpump och hur jag placerar den.

          Kommentar

          • Tropfrog
            • October 2002
            • 8078

            #6
            Min fråga är om du tror att syresättningen av vattnet är tillräckligt eller om jag behöver en luftpump och hur jag placerar den.
            Om det inte ännu framgått av tråden så behöver du aldrig luftpump. Syresättningen sker i ytan och blir större ju mer rörelse du har på ytan. Den lilla tid luftbubblorna är i kontakt med vattnet ger bara minimala skilnader.

            Se till att placera utblåset så att du får god cirkulation på ytan så räcker det.
            MVH
            Magnus
            min zoon

            Kommentar

            • KE
              • November 2004
              • 356

              #7
              En anledning att ha syresten kan vara att vissa fiskar gillar att simma igenom bubblorna, det gör iaf mina platys rätt som det är


              Edit:

              Sedan är det enbart för syns skull som alla andra har svarat i den här tråden.
              Zoonen
              Akvarietorka för tillfället...

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Ursprungligen postat av KE
                En anledning att ha syresten kan vara att vissa fiskar gillar att simma igenom bubblorna, det gör iaf mina platys rätt som det är
                Men växterna gillar definitivt inte syrestenar - men å andra sidan i ett akvarium med påfågelciklider lär det inte funka så bra med växter i alla fall
                Senast redigerad av Kjell Fohrman; 20 January 2005, 11:18.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Xander
                  • January 2005
                  • 66

                  #9
                  Ursprungligen postat av Tropfrog
                  Om det inte ännu framgått av tråden så behöver du aldrig luftpump. Syresättningen sker i ytan och blir större ju mer rörelse du har på ytan. Den lilla tid luftbubblorna är i kontakt med vattnet ger bara minimala skilnader.

                  Se till att placera utblåset så att du får god cirkulation på ytan så räcker det.
                  MVH
                  Magnus
                  Vad jag menade var, även om jag uttryckte mig luddigt, att för att öka syresättningen om man då kunde placera utblåset från en luftpump precis under ytan precis som man gör med utblåset från filteret för att få vattenrörelse.

                  Är jag helt ute och cyklar?

                  Kommentar

                  • Tropfrog
                    • October 2002
                    • 8078

                    #10
                    Att placera utblåset på bottnen eller vid ytan ger ingen skillnad i hur mycket ytan rör sig. Det är samma mängd luft som skall lämna karet från stenen, samma mängd når då ytan, dvs ingen skillnad. Förutom den mycket korta tid på vägen upp då extremt små mängder syre avges till karet. Ur den synvinklen så skall man ha stenen så lågt som möjligt. MEN, det är fortfarande extremt små skillnader som inte kommer att göra dina påffar gladara.
                    MVH
                    Magnus
                    min zoon

                    Kommentar

                    • Xander
                      • January 2005
                      • 66

                      #11
                      Ursprungligen postat av Tropfrog
                      Att placera utblåset på bottnen eller vid ytan ger ingen skillnad i hur mycket ytan rör sig. Det är samma mängd luft som skall lämna karet från stenen, samma mängd når då ytan, dvs ingen skillnad. Förutom den mycket korta tid på vägen upp då extremt små mängder syre avges till karet. Ur den synvinklen så skall man ha stenen så lågt som möjligt. MEN, det är fortfarande extremt små skillnader som inte kommer att göra dina påffar gladara.
                      MVH
                      Magnus
                      Okej, hur skall jag göra för att få mer syre i vattnet?
                      Handlar det om att skapa rörelse på vatten ytan? Kan man då inte ha en luft pump som sitter vid ytan som skapar rörelse?

                      Hoppas att du har överseende med min okunnighet och frågvishet, men jag försöker bara att förstå. Ja, jag är kanske lite trög!

                      Jag är mycket tacksam för att du orkar och vill hjälpa mig!

                      Kommentar

                      • Mr B
                        • September 2004
                        • 1310

                        #12
                        Det absolut lättaste sättet att få fullgod syresättning med enkla medel är att ha strilrör på återflödet från ytterfiltret, och att sätta dessa strax under vattenytan, pekandes mer eller mindre mot motsatta sidan, det ger kraftig ytrörelse, utan oväsen.
                        (förutsatt att man endast har ytterfillter)
                        B!

                        Kommentar

                        • Xander
                          • January 2005
                          • 66

                          #13
                          Ursprungligen postat av Mr B
                          Det absolut lättaste sättet att få fullgod syresättning med enkla medel är att ha strilrör på återflödet från ytterfiltret, och att sätta dessa strax under vattenytan, pekandes mer eller mindre mot motsatta sidan, det ger kraftig ytrörelse, utan oväsen.
                          (förutsatt att man endast har ytterfillter)
                          B!
                          Jag har endast ytterfilter. Strilrör har jag sett nämnas tidigare, men aldrig hajat vad det är.
                          Jag gissar att man kan köpa det i akvarieaffärer. Kostar det mycket?

                          Tack för tipset!

                          Kommentar

                          • Mr B
                            • September 2004
                            • 1310

                            #14
                            strilrör = plast rör, vanligen halgenomskinligt grönt, med en rad hål i sidan, och en kork i slutet... vattnet strillar genom nämda hål, därav namnet "strilrör".

                            Vilken akvarieaffär som helst bör kunna sälja dig röret, förborrat, eller inte.
                            B!

                            Kommentar

                            • Xander
                              • January 2005
                              • 66

                              #15
                              Härligt! Då skall jag skaffa ett sådant.

                              Tack för hjälpen!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...