Fiskar som passar med guppy?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Amalia
    • October 2004
    • 601

    Fiskar som passar med guppy?

    Finns de någon fisk som skulle kunna passa med guppy i ett 25 liters akvarium?
    /Amalia
    1 Kampfisk
    1 Otto
  • Sissi
    • January 2005
    • 83

    #2
    Hejsan, ja tycker svärbärare passar bra ihop me guppys... också väldigt lättodlade...
    Det finns ett litet ord, för lite använt på vår jord. Det stillar smärta, det lindrar gråt. Det lilla ordet är förlåt.

    Kommentar

    • radera
      • October 2004
      • 33

      #3
      Ursprungligen postat av Amalia
      Finns de någon fisk som skulle kunna passa med guppy i ett 25 liters akvarium?
      jag har neontetror ihop med mina guppys, har 10 guppys och fyra neontetror i ett 30 L kar, vet inte om man egentligen kan ha det men de verkar inte vara några problem med mina ihop iaf =)
      radera

      Kommentar

      • Marie J
        • January 2004
        • 10616

        #4
        Enligt min erfarenhet så är det svårt att sätta någon mer art i som trivs. Jag har själv under årens lopp testat molly, platy, svärdisar i minikar men dom trivs aldrig riktigt bra tycker jag. Jag tycker du ska undvika neoner eller liknande stimfisk då de trivs bäst i större grupper med minst 10 st.

        Vill du ha något annat i så kanske du kan köpa några söta röda räkor som dessutom håller bort alger.

        Det finns en uppsjö av vackra guppy så varför inte skaffa någon med extra fin färg. Lagomt antal gupyy i ditt kar är nog bara ca 5 - 6 st vuxna individer. Annars så tycker jag att det blir platsbrist. Det blir ju rätt mycket yngel av guppy som också måste få plats någonstans och givetvis trivas i ditt kar.

        Lycka till!
        /Marie.

        Min zoon Mina hundar Min Dagbok
        En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

        Kommentar

        • radera
          • October 2004
          • 33

          #5
          jag hade också mina tvivel på neontetror ihop med mina guppys, och dessutom så ska dom som ovan nämnt inte vara för få neontetror. men jag tyckte det var värt att testa iaf med neontetror eftersom jag tycker dom är så fina. jag ser inge problem med det hittils, ingen av fiskarna verkar vantrivas på något sätt.

          men undrar om det är mycket fel att ha dom ihop? då får jag nog ta och byta.
          radera

          Kommentar

          • Marie J
            • January 2004
            • 10616

            #6
            Radera; det är inte fe att ha dom ihop men ett sånt litet kar så är det fel tycker jag. Neoner behöver lite mer space enligt min åsikt.

            Jag hade alltid kampisar i små akvarium förrut och trott att de trivts, för det säger ju alla, men har sett det att när man flyttat över dom till större kar kanske på 100 - 375 l så ser man verkligen hur bra en kampis kan må.

            Det är alltid lättare att se hur "bra" de mår genom att studera dom någon timma per dag och då har jag sett en piggare och gladare fisk när de kommit till en större akvarium.
            /Marie.

            Min zoon Mina hundar Min Dagbok
            En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

            Kommentar

            • radera
              • October 2004
              • 33

              #7
              Ursprungligen postat av Marie J
              Radera; det är inte fe att ha dom ihop men ett sånt litet kar så är det fel tycker jag. Neoner behöver lite mer space enligt min åsikt.

              Jag hade alltid kampisar i små akvarium förrut och trott att de trivts, för det säger ju alla, men har sett det att när man flyttat över dom till större kar kanske på 100 - 375 l så ser man verkligen hur bra en kampis kan må.

              Det är alltid lättare att se hur "bra" de mår genom att studera dom någon timma per dag och då har jag sett en piggare och gladare fisk när de kommit till en större akvarium.
              okej, tack för hjälpen. jag har ju ingen aning om hur det är och ha dom i större kar eftersom jag inte har provat så i det fallet så har du säkert rätt!
              men är det då okej att ha kvar samma fiskar i mitt lilla akvarium?

              nu får vi nog återgå till det som ämnet handlar om egentligen
              radera

              Kommentar

              • Marie J
                • January 2004
                • 10616

                #8
                Man bör ha lite större kar till neoner tycker jag men de fyra du har kan du nog låta gå kvar. (jag får väl spöstraff av någon stimfiskälskare nu) Men skaffa inte fler om någon dör eller så. Och skaffar du ett större kar senare så kan du stoppa i neonerna där och sen kompletera till ett större antal.

                Har man inte neoner så tycker jag INTE att man ska skaffa några till småkar.
                /Marie.

                Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                Kommentar

                • radera
                  • October 2004
                  • 33

                  #9
                  Ursprungligen postat av Marie J
                  Man bör ha lite större kar till neoner tycker jag men de fyra du har kan du nog låta gå kvar. (jag får väl spöstraff av någon stimfiskälskare nu) Men skaffa inte fler om någon dör eller så. Och skaffar du ett större kar senare så kan du stoppa i neonerna där och sen kompletera till ett större antal.

                  Har man inte neoner så tycker jag INTE att man ska skaffa några till småkar.
                  vet inte om det var mig du menade nu men antog det. okej. då vet jag iaf lite mer =) jao, det har ju blivigt en stor hooby så kanske blir det en dag ett större kar med fler neoner :P
                  radera

                  Kommentar

                  • Amalia
                    • October 2004
                    • 601

                    #10
                    Okej, ja tror jag skaffat flera guppy, när de blir aktuellt. Såg att de fanns en massa fina (både honor och hanar) Fast min hane har inte så jätte starka färger.
                    Går de att ha kampfisk med guppy?
                    Min syster har en guppyhane, den har mycket större kropp än min. Växter gyppy hanar hela sitt liv?
                    /Amalia
                    1 Kampfisk
                    1 Otto

                    Kommentar

                    • radera
                      • October 2004
                      • 33

                      #11
                      Ursprungligen postat av Amalia
                      Okej, ja tror jag skaffat flera guppy, när de blir aktuellt. Såg att de fanns en massa fina (både honor och hanar) Fast min hane har inte så jätte starka färger.
                      Går de att ha kampfisk med guppy?
                      Min syster har en guppyhane, den har mycket större kropp än min. Växter gyppy hanar hela sitt liv?
                      jag har själv haft en kampfisk ihop med mina guppysar, vet doch ej om det är "tillåtet/bra" det var iofs ganska så länge sedan, men jag såg inga problem då till att ha det, det såg inte heller ut att vara några problem för guppysarna eller kampfisken. jag vet dock ej om dom växer hela livet säkert men jag ksulle tippa på att domo slutar växa ngn gång när dom är mellan 2 - 3 cm långa, men är ej helt säker, är inte så "haj" på just det. är du säker på att det är hanar du har då så att du inte förknippar dom med honors "bleka" färger?
                      radera

                      Kommentar

                      • Amalia
                        • October 2004
                        • 601

                        #12
                        Nej, jag vet att de är en hane. De synns ju under magen.
                        /Amalia
                        1 Kampfisk
                        1 Otto

                        Kommentar

                        • Wallman
                          • January 2005
                          • 27

                          #13
                          Ursprungligen postat av radera
                          jag har själv haft en kampfisk ihop med mina guppysar, vet doch ej om det är "tillåtet/bra" det var iofs ganska så länge sedan, men jag såg inga problem då till att ha det, det såg inte heller ut att vara några problem för guppysarna eller kampfisken. jag vet dock ej om dom växer hela livet säkert men jag ksulle tippa på att domo slutar växa ngn gång när dom är mellan 2 - 3 cm långa, men är ej helt säker, är inte så "haj" på just det. är du säker på att det är hanar du har då så att du inte förknippar dom med honors "bleka" färger?
                          Mina kampfiskar jagade och åt upp guppysarna i mitt kar, jag tror inte dem trivs speciellt bra med varandra. Kan kanske gå med en del individer men jag skulle inte rekommendera det.

                          mvh/ Marion
                          92 liters sällskapsakvarium

                          Kommentar

                          • radera
                            • October 2004
                            • 33

                            #14
                            Ursprungligen postat av Amalia
                            Okej, ja tror jag skaffat flera guppy, när de blir aktuellt. Såg att de fanns en massa fina (både honor och hanar) Fast min hane har inte så jätte starka färger.
                            Går de att ha kampfisk med guppy?
                            Min syster har en guppyhane, den har mycket större kropp än min. Växter gyppy hanar hela sitt liv?
                            om det går att ha en kampfisk med guppy vet jag egentligen inte, jag själv har det och det verkar gå bra! hum, om dom växer hela sitt liv vet jag inte men...
                            radera

                            Kommentar

                            • Amalia
                              • October 2004
                              • 601

                              #15
                              Okej......
                              /Amalia
                              1 Kampfisk
                              1 Otto

                              Kommentar

                              Arbetssätt...