Algätare o stor fisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • holi
    • February 2004
    • 41

    Algätare o stor fisk

    Hej!
    Eftersom jag har hört att man ska fråga här innan man gör nåt så...
    Har ett 63-liters kar med tolv neontetror (tio nyinköpta, två väldigt härdade överlevare) . Skulle nu vilja ha en algätare, men har svårt att hitta nån som trivs i ett så litet kar. Fiskaffären föreslog siamesisk algätare som tydligen skulle vara väldigt effektiv. Skulle den kunna funka? Eller finns det nån bättre? Har haft mycket problem i akvariet så den ska ju gärna vara lättskött oxå...

    Undrar förresten om jag vågar ha i fler fiskar i akvariet, har hört nån om x antal cm per fisk per y liter vatten. skulle gärna ha nån halvstor ensam fisk om de nya tetrorna överlever, gärna lite piggare än guramin som väl mest håller sej stilla. Tips?
  • Daniel Blom
    • June 2003
    • 1670

    #2
    Siameser kan funka - i ett par månader. De kan bli bra stora! Otocinclus eller Parotocinclus är vettigare. Eller kanske räkor (som jag dock aldrig haft).
    En ensam större fisk låter lite trist.
    Varför inte ett par fjärilsciklider, t ex? Kolla in de bolivianska!
    mvh Daniel
    Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
    och framgången är given.
    Samuel Clemens
    Mina bilder

    Kommentar

    • Tropfrog
      • October 2002
      • 8078

      #3
      Siamesr blir alldeles för stora för ditt kar, dessutom är dom väldigt snabba simmare och behöver yta. Själv känner jag mig lkite taskig när mina blir fullvuxna i mitt 375 liters, så därför byter jag ut dom mot små med en kompis som vill hya stora i ett stim i ett stort kar.

      Ottocinclus blir inte så stora men är ganska så känsliga. Jag tycker att du skall skaffa ancistrus.

      Sen gällde det en lite större fisk. Var hgar du fått idén om att guramisar bara är stilla? Det kan jag inte hålla med om. En eller ett par dvärggurami skulle kunna trivas i ditt kar.

      Gränsen för mängden fisk per volym ligger långt ovanför gränsen för antal fisk för ett standardfilter. DVS hur mycket fisk du kan ha beror i första hand på vilket filter du har. Sen på lång sikt beror det förståss på hur mycket du matar och mycket vatten du byter.
      MVH
      Magnus
      min zoon

      Kommentar

      • laxxxen
        • April 2004
        • 45

        #4
        Siameser funkar bra.

        Jag hade siameser i mitt 60L och det gick alldeles utmärkt. De växer inte sig så stora om de inte har tillräckligt med utrymme!
        180L, under uppstart...

        Kommentar

        • Tropfrog
          • October 2002
          • 8078

          #5
          Visst och en mäniska blir inte heller så stor ocm du stänger in honom i 2 kubik. Men mår han bra?

          Att ha som mål med hobbyn att fiskarna skall överleva tycker jag är för lågt. Målet bör givetvis vara att fiskarna skall må bra och det gör dom INTE i 60 liter.

          Du skriver att du hade siameser i 60 liter, hur många och varför har du dom inte där längre?
          MVH
          Magnus
          min zoon

          Kommentar

          • batski
            • October 2004
            • 8891

            #6
            Ursprungligen postat av holi
            Hej!
            Eftersom jag har hört att man ska fråga här innan man gör nåt så...
            Har ett 63-liters kar med tolv neontetror (tio nyinköpta, två väldigt härdade överlevare) . Skulle nu vilja ha en algätare, men har svårt att hitta nån som trivs i ett så litet kar. Fiskaffären föreslog siamesisk algätare som tydligen skulle vara väldigt effektiv. Skulle den kunna funka? Eller finns det nån bättre? Har haft mycket problem i akvariet så den ska ju gärna vara lättskött oxå...

            Undrar förresten om jag vågar ha i fler fiskar i akvariet, har hört nån om x antal cm per fisk per y liter vatten. skulle gärna ha nån halvstor ensam fisk om de nya tetrorna överlever, gärna lite piggare än guramin som väl mest håller sej stilla. Tips?
            Det är ingen bra idé att ha en stor fisk i ett 63 liters akvarium och ännu värre en pigg fisk som skulle behöva mer utrymme. Jag har ett 250 liters och den största fisken är en mal som mest sitter på rötterna och som inte blir större än 8 cm.

            Glöm siamesiska älgätare. De skulle vantrivas i ditt akvarium. Skaffa ett par stycken amanoräkor. De är bra på att käka alger.

            Om du verkligen vill ha lite större fiskar måste du ha ett större akvarium. Akvarier över 100 liter är dessutom lättare att sköta och det brukar bli mindre problem med dem.
            "The animals of the world exist for their own reasons.
            They were not made for humans
            any more than black people were made for whites
            or women for men." - Alice Walker

            Kommentar

            • holi
              • February 2004
              • 41

              #7
              tänkte bara påpeka att med större fisk menar jag guramistorlek. har haft ett guramipar förút (tror kanske det var dvärggurami?) och de hölls sig i stort sett stilla i ett hörn och ville knappt äta (kan ha berott på sjukdom eller liknande eftersom jag hade stora problem med akvariet då)

              Kommentar

              • batski
                • October 2004
                • 8891

                #8
                Precis!

                Ursprungligen postat av holi
                tänkte bara påpeka att med större fisk menar jag guramistorlek. har haft ett guramipar förút (tror kanske det var dvärggurami?) och de hölls sig i stort sett stilla i ett hörn och ville knappt äta (kan ha berott på sjukdom eller liknande eftersom jag hade stora problem med akvariet då)
                Tror du de skulle ha hållit sig på samma plats hela tiden utan att äta även ute i naturen? En vän till mig har 3 marmorgurami i sitt 312 liters akvarium och jag kan säga att de är överallt i akvariet.

                Ett par honungsgurami (mindre än dvärggurami) skulle kunna bo i ditt akvarium men det är ändå i minsta läget.
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

                Kommentar

                • holi
                  • February 2004
                  • 41

                  #9
                  ok, här är planen (om ingen av tetrorna dör) tolv neontetror, en algätare eller räka och någon/ några lite större fiskar, typ gurami eller något mindre
                  Skulle det funka eller blir det för många fiskar? hur många lite större fiskar vågar jag ha?
                  tack för all hjälp hittills

                  Kommentar

                  • batski
                    • October 2004
                    • 8891

                    #10
                    Ursprungligen postat av holi
                    ok, här är planen (om ingen av tetrorna dör) tolv neontetror, en algätare eller räka och någon/ några lite större fiskar, typ gurami eller något mindre
                    Skulle det funka eller blir det för många fiskar? hur många lite större fiskar vågar jag ha?
                    tack för all hjälp hittills
                    Absolut inte fler än två. 12 neontetra, 2 honungsgurami och en eller ett par amanoräkor blir nog max i ditt akvarium.
                    "The animals of the world exist for their own reasons.
                    They were not made for humans
                    any more than black people were made for whites
                    or women for men." - Alice Walker

                    Kommentar

                    • holi
                      • February 2004
                      • 41

                      #11
                      tittade i zoopets arkiv på honungsgyramin och tror att det kanha varit en sådan jag hade förut (iaf hade den samma röda färg, men det kanske växlar?). när jag köpte den fick jag med torkade maskar som jag skulle ge om den inte åt. detta ledde ju självklart bara till att mina pigga tetror åt masken o inte den blyga guramin+ fru. kommer jag få dessa problem med honungsguramin oxå? vad gör jag då? ( är svårt att ge mat på olika platser eftersom reningsverket ädå för runt det) har väldigt pigga tetror som förresten inte verkar vara så mycket stimfisk utan simmar runt i vartenda hörn av akvariet.

                      Kommentar

                      • batski
                        • October 2004
                        • 8891

                        #12
                        Ursprungligen postat av holi
                        tittade i zoopets arkiv på honungsgyramin och tror att det kanha varit en sådan jag hade förut (iaf hade den samma röda färg, men det kanske växlar?). när jag köpte den fick jag med torkade maskar som jag skulle ge om den inte åt. detta ledde ju självklart bara till att mina pigga tetror åt masken o inte den blyga guramin+ fru. kommer jag få dessa problem med honungsguramin oxå? vad gör jag då? ( är svårt att ge mat på olika platser eftersom reningsverket ädå för runt det) har väldigt pigga tetror som förresten inte verkar vara så mycket stimfisk utan simmar runt i vartenda hörn av akvariet.
                        Jag har ingen erfarenhet av honungsgurami. Min kompis har både marmorgurami och dvärggurami i sitt akvarium och de äter flingfoder. Jag hade samma problem i början. Sorgmanteltetrorna kastade sig över maten, så det blev inte mycket kvar till kardinaltetrorna och ännu mindre till malarna. Så jag började ge dem lite mer mat så att lite hann sjunka lite. Men sen dess har kardinalerna blivit lite större och tuffare.

                        På kvällen brukar jag slänga i en algtablett för att vara säker på att malarna får tillräckligt med mat. Sorgmantlarna är på dem med, men de andra hinner få i sig en del också.
                        Senast redigerad av batski; 23 January 2005, 14:00.
                        "The animals of the world exist for their own reasons.
                        They were not made for humans
                        any more than black people were made for whites
                        or women for men." - Alice Walker

                        Kommentar

                        • holi
                          • February 2004
                          • 41

                          #13
                          problem?

                          har hört att tetror ska vara stimfisk, men mina har belägrat hela akvariet o håller knappast ihop. snarare är det vissa fiskar som nafsar när nån kommer för nära. de simmar också ganska mycket neråt. har jag fått problem i akvariet igen?

                          Kommentar

                          • Morellen
                            • November 2003
                            • 4349

                            #14
                            tetror stimmar oftast inte om de inte ser nått hot. Mina neontetror ha riställtet inriktat sig på att ta revir (hanarna) i bland växterna och locka dit damer...
                            Om du mened att de "simmar nedåt" menar att de liksom ställer sig på huvudet i vattnet och rycker så beror de på att de är så glupska att de inte bara får i sig torrfodret utan även en hel del luft. Detta undviks genom att blöta fodret lite så det sjunker.
                            http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

                            "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
                            (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

                            Kommentar

                            • batski
                              • October 2004
                              • 8891

                              #15
                              Vissa arter stimmar mer än andra. I det fria är världen stor och farlig så stimfiskar håller ihop för att känna sig trygga. För fiskar som bor i ett akvarium är världen väldigt liten - akvariet är ju hela deras värld - och de vet att det inte finns andra stora och farliga djur i akvariet. Därför känner de inget behov av att stimma. Men de mår fortfarande bra av att vara många.

                              Mina kardinaltatra är också överallt i akvariet, utom då det är släckt. Då kan de faktiskt stimma.
                              "The animals of the world exist for their own reasons.
                              They were not made for humans
                              any more than black people were made for whites
                              or women for men." - Alice Walker

                              Kommentar

                              Arbetssätt...