Ytter- eller innerfilter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Elloc
    • January 2005
    • 25

    Ytter- eller innerfilter?

    Är i full fart att starta upp ett nytt akvarium. Det är på 200 liter. Mitt största bekymmer just ny är val av filter. Det lutar just nu åt ett ytterfilter, Fluval 204 blev jag rekomenderad av försäljaren att köpa (625kr). Någon som har erfarenhet av detta filter eller har något förslag på något annat så är jag idel öra.

    Eller vänd på frågan, behöver jag ett ytterfilter alls? En annan försäljare föreslog ett Vitatech 570 för 420 kr. Vad vinner jag eller förslorar på att välja detta istället.

    Ser fram emot era svar...
  • Maya
    • November 2003
    • 1162

    #2
    Om du gör en sökning så ser du att detta ämne blivit disskuterat flera gånger...
    Men för att göra det lite enklare för dig (såg att du var helt ny här) så kommer en länk om ämnet...där har jag själv bla svarat....

    Mvh M.
    Tänk att så lite... kan göra så mycket....
    Min zoon Mitt Bildgalleri Min Dagbok
    Min hemsida om hoyor & pelargoner

    Tempora mutantur nos et mutamur in illis

    Kommentar

    • Mathias-D

      • December 2002
      • 1122

      #3
      Tycker att ytterfilter är bättre än innerfilter på grund av att det är större filter volym och det behövs inte göras ren så ofta.

      Kommentar

      • malawi´n
        • August 2003
        • 1643

        #4
        Ursprungligen postat av Mathias Dahlström
        Tycker att ytterfilter är bättre än innerfilter på grund av att det är större filter volym och det behövs inte göras ren så ofta.
        "I'm with stupid" (håller alltså med ovanstående)
        Björn Forsberg

        Kommentar

        • Bilbo
          • February 2002
          • 2119

          #5
          Personligen tycker jag att Fluval 204 är för litet för ett 200-liters, jag skulle köpt ett 304, eller ännu hellre ett 404. Detta beror ju också lite på vilka fiskar du tänkt dig att ha i akvariet.
          Jag har själv slutat med ytterfilter och har byggt filterkammare i alla mina akvarier (utom ett) istället, detta kombinerar fördelarna med ytterfiltrets underhållsbehov och innerfiltrets smidighet!
          // Magnus
          Helt akvarielös men med ett akvaterraium, 4 katter och 1 hund

          Kommentar

          • HazelCR

            #6
            Jag har fyra kar. Tre av dem har ytterfilter, (2 Eheim och ett Fluval) och ett av dem har ett innerfilter. Innerfiltret är ett nyinskaffat av märket RENA. Ett riktigt dåligt filter, anser jag. Jag rekommenderar köp av ett ytterfilter med lite överkapacitet. Argumnet finns i massar i tåden som Maya hänvisar till.
            Innerfilter duger nästan bara till att få bra cirkulation på vattnet, (min erfarenhet).
            Att bygga en filterkammare som Bilbo nämner är kanske det allra bästa. Trådar finns att läsa om det också. Jag har inte testat själv, men kommer nog att göra det tids nog.

            Kommentar

            • erland
              • June 2003
              • 410

              #7
              Det viktigaste är enligt min mening filterytan, ju större filteryta destå bättre. Detta har större betydelse än inne/ytter filter, dock är de delvis relaterade genom att ytterfilter generellt sätt brukar ha betydligt större filteryta än många innefilter.

              Jag själv har dock 240 och 300 liters kar med enbart innefilter och de fungerar utmärkt. Det är en tunn filtervadd som jag rengör varje vecka och byter 1 gång i månaden men av filtrets övriga 5 filtersvampar så brukar jag behöva regöra en av dem ca 1 gång i kvartalet.
              Observera dock att båda mina kar är att märket Juwel och Juwels innefilter har ovanligt stor filtervolym jämfört med många andra innefilter.
              Erland Isaksson
              Min hemsida Mina fotografier Mina akvarium och dagbok
              Min Zoopet Blog

              Kommentar

              • Bilbo
                • February 2002
                • 2119

                #8
                I mitt 600-liters har jag en 10 ppi filtermatta på 50x30x10 cm, altså en filtervolym på 15 liter. Till detta har jag en pump som pumpar 3000 l/timma (den är nu lite strypt så den kanske pumpar 2000 l/timma. Jag tror inte det finns något ytterfilter som är lika kostnadseffektivt. Akvariet har varit igång i ca 1.5 år och jag har aldrig behövt rengöra filtret.
                // Magnus
                Helt akvarielös men med ett akvaterraium, 4 katter och 1 hund

                Kommentar

                • deathdealer
                  • July 2004
                  • 77

                  #9
                  inga problem!!!

                  Ursprungligen postat av Elloc
                  Är i full fart att starta upp ett nytt akvarium. Det är på 200 liter. Mitt största bekymmer just ny är val av filter. Det lutar just nu åt ett ytterfilter, Fluval 204 blev jag rekomenderad av försäljaren att köpa (625kr). Någon som har erfarenhet av detta filter eller har något förslag på något annat så är jag idel öra.

                  Eller vänd på frågan, behöver jag ett ytterfilter alls? En annan försäljare föreslog ett Vitatech 570 för 420 kr. Vad vinner jag eller förslorar på att välja detta istället.

                  Ser fram emot era svar...

                  Jag har samma filter till samma storlek av kar dvs 220 med ett 204, och det räcker gott till och fungerar ypperligt för mig! Det har varit massa disk. kring vilket märke och volym det ska vara på ett filter(ytter eller inner), men 204 klarar det mesta galant! Jag kör Malawi i det karet, är väl 19 fisk (ja, samt 8 medelstor yngel)...alltså lite trångt enligt mig iallafall!

                  Från botten i filtret har jag först makaroner, blå filtermatta samt aktivt kol!

                  Vad du sätter i filtret är egentligen inte kritiskt, men jag rek. makaroner längst ned och sedan filtermatta...men som sagt...valfritt och kanske lite beroende på vad för fisk du har i karet!

                  Vänligen Deathdealer
                  "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...