Placering av termometer?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Xander
    • January 2005
    • 66

    Placering av termometer?

    Jag har precis köpt en digital termometer med en lång sladd med en kännare eller vad det heter. Jag tänkte stoppa ner denna sladd i akvariet.
    Min fråga är var skall jag placera termometern i avariumet?
  • kragg_hack
    • December 2004
    • 58

    #2
    Jag skulle sätta den så långt från doppvärmaren om möjligt.

    Kommentar

    • Xander
      • January 2005
      • 66

      #3
      Ursprungligen postat av kragg_hack
      Jag skulle sätta den så långt från doppvärmaren om möjligt.
      Om jag har doppvärmaren i ena hörnan och termometern i andra kan det då inte bli så att termometern visar 26 grader, men borta vid doppvärmaren är värmen 35 grader.

      Är det så att det inte blir några temperatur skillnader eller att de är så små att de är försummbara?

      Kommentar

      • nissej
        • November 2003
        • 18

        #4
        Ursprungligen postat av Xander
        Om jag har doppvärmaren i ena hörnan och termometern i andra kan det då inte bli så att termometern visar 26 grader, men borta vid doppvärmaren är värmen 35 grader.

        Är det så att det inte blir några temperatur skillnader eller att de är så små att de är försummbara?
        Dom skillnaderna är väldigt små.
        /Nisse

        Kommentar

        • heeke
          • April 2003
          • 5033

          #5
          Ju, bättre cirkulation man har i karet ju mindre temperatur skillnader får man.
          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

          Kommentar

          • oveb
            • January 2004
            • 2577

            #6
            Ursprungligen postat av Xander
            Jag har precis köpt en digital termometer med en lång sladd med en kännare eller vad det heter. Jag tänkte stoppa ner denna sladd i akvariet.
            Min fråga är var skall jag placera termometern i avariumet?
            Sätt den så att den sitter där du fyller på med vatten vid vattenbytet. Då är det lättast att moderera med kranen så att du fyller på med rätt temperatur !

            Helst skulle jag haft en tvättställsblandare med termostat men jag har inte hittat någon sådan
            Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

            Kommentar

            • Xander
              • January 2005
              • 66

              #7
              Tack för svaren!

              Då sätter jag den i andra änden från pumpen sett.

              Där kommer jag också fylla på vattnet ifrån.

              Kommentar

              • Karon
                • January 2002
                • 3170

                #8
                Ursprungligen postat av oveb
                Helst skulle jag haft en tvättställsblandare med termostat men jag har inte hittat någon sådan
                Har du ingen duschblandare (med termostat) i närheten, eller är det någon sorts hobbylokal du har?
                Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

                Kommentar

                • Xander
                  • January 2005
                  • 66

                  #9
                  Gör det något om jag placerar termometern c:a 1 dm under ytan?

                  Kommentar

                  • kragg_hack
                    • December 2004
                    • 58

                    #10
                    Skulle inte tro det gör något att göra det...temperaturskillnader i ett akvarium på +/- 1-2 grader i ett akvbarium spelar oftast ingen roll om man inte har väldigt speciella fiskar, fiskar kan ju dessutom röra sig till ett ställe där de trivs temperaturmässigt.

                    Kommentar

                    • Xander
                      • January 2005
                      • 66

                      #11
                      Ursprungligen postat av kragg_hack
                      Skulle inte tro det gör något att göra det...temperaturskillnader i ett akvarium på +/- 1-2 grader i ett akvbarium spelar oftast ingen roll om man inte har väldigt speciella fiskar, fiskar kan ju dessutom röra sig till ett ställe där de trivs temperaturmässigt.

                      Det låter fint! Då sätter jag där jag hade tänkt, en bit under ytan.

                      Tack för svaret!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...