HUr fort fylla på med fisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mysaan
    • November 2004
    • 138

    HUr fort fylla på med fisk?

    Startade upp ett nytt kar för 2 veckor sedan. Efter ca 3 dagar stoppade jag i 4 svärdbärare. Några dagar senare blev jag tvugen att stoppa i en svärdbärare till. I onsdags så stoppade jag i mina två metallpansarmalar som jag hade i ett annat kar. Nu undrar jag hur länge till bör jag vänta innan jag köper hem fler metallpansarmalar och hur länge ska jag vänta sedan innan jag köper hem ett stim med någon stimfisk?
    www.mysaan.net Smycken för alla
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #2
    Det beror på hur stort karet är, vad du har för filter och om filtret varit igång i något annat kar tidigar.
    Om filtret varit igång tidigare eller om du "kramar ur" ett inkört filter i det nya karet så kan du nog i princip sätta i resten av fiskarna nu.
    Om du inte har någon av dessa "filter alternativ" så ska du lungna dig ett tag till.
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • Mysaan
      • November 2004
      • 138

      #3
      Jag har ett gammalt filter som kom med karet som jag köpte begagnat. Det hade ju vilat lite då iofs. När jag startade det nya karet som blev jag tvugen att flytta mitt 54l så jag gjorde ett delvattenbyte då med slamsugning av botten och tog det vattnet och stoppade ner i det nya karet.

      Vill ju inte få en nitritspik som jag fick när vi startade 54l karet så fiskarna dör för mig igen. Blir så j***la ledsen då.
      www.mysaan.net Smycken för alla

      Kommentar

      • carmahan
        • February 2004
        • 265

        #4
        hur stort är det nya karet?
        carmahan

        Kommentar

        • Mysaan
          • November 2004
          • 138

          #5
          Det nya karet är 72l. Pumpen som jag har i är anpassat för det och likadant värmaren.
          www.mysaan.net Smycken för alla

          Kommentar

          • carmahan
            • February 2004
            • 265

            #6
            Jag skulle vänta minst 2-3 veckor + var noga med vattedelsbyten
            carmahan

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #7
              Ursprungligen postat av Mysaan
              Startade upp ett nytt kar för 2 veckor sedan. Efter ca 3 dagar stoppade jag i 4 svärdbärare. Några dagar senare blev jag tvugen att stoppa i en svärdbärare till. I onsdags så stoppade jag i mina två metallpansarmalar som jag hade i ett annat kar. Nu undrar jag hur länge till bör jag vänta innan jag köper hem fler metallpansarmalar och hur länge ska jag vänta sedan innan jag köper hem ett stim med någon stimfisk?
              Hej Mysaan!

              Ha INTE brottom! Det kommer bara att resultera i en nitritspik och döda och skadade i akvariet. Det tar tid innan nyttobakterierna kommit igång. Innan dess finns det ingenting som kan bryta ner ammonium och nitrit, som båda är giftiga.

              Kör du med Nitrivec? Om inte köp en flaska så snart som du bara kan och börja tillsätta Nitrivec. Skaffa dig en nitrit-test (köp en vätsketest - JBL är ett bra märke) så du kan ha koll på nitrithalten i vattnet. Skulle du få mätbara nitritnivåer måste du göra vattenbyten (och tillsätta mer Nitrivec)

              Allt detta skulle kunna undvikas i fall man hade kört in akvariet enligt metoden på: http://www.algone.com/fishless_cycling.htm

              Men tyvärr verkar det inte vara många som känner till denna metod i Sverige. Fattar faktiskt inte varför.

              Det kommer antagligen att ta några månader innan ditt akvarium är färdigcyklat när du kör en fiskcykel, så du får skynda långsamt. Tänk på att inte börja med känsligare fiskar förrän akvariet är färdigcyklat.

              Lycka till!
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • Ehrstrand
                • January 2005
                • 27

                #8
                Vad händer om man överdoserar med Nitirivec?

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #9
                  Ursprungligen postat av Ehrstrand
                  Vad händer om man överdoserar med Nitirivec?
                  Vad är förstått så är Nitrivec en bakteriekultur, så det är inte skadligt för fiskarna om man överdoserar lite. Utan man överdoserar för att vara på den säkra sidan. Hellre lite för mycket bakterier än för lite.
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  Arbetssätt...