Förslag på fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Yongle
    • January 2005
    • 7

    Förslag på fiskar

    Jag är en nybliven akvarieentusiast och har ett 100 liters akvarium som jag håller på att starta upp. Då jag för tillfället inte har fullständig koll på alla olika fiskar så tänkte jag höra med er här på detta forum om ni har några bra förslag på vilka fiskar som kan passa i detta akvarium.

    Tänkt ha ett sällskapsakvarium gärna med färgglada fiskar som inte är allt för dyra och krävande. Tacksam för era förslag.
  • Amalia
    • October 2004
    • 601

    #2
    Okej, kanske 1 läppguramipar, och ett stim med tetror och några platy och guppy.
    /Amalia
    1 Kampfisk
    1 Otto

    Kommentar

    • ICEBOX
      • April 2004
      • 150

      #3
      Här kan du söka lite: http://www.zoopet.com/akvarium/1500_fiskar.asp
      Annars är det bara att besöka lite akvarieaffärer och kika i karen.

      Tips är att bara satsa på en art som är stimfisk (typ tetror), och lite fler - annars ser det rörigt ut (om du inte kör med otocinclus eller corydoras som är "städpatrull").

      Jag är förtjust i tetror: Citrontetra (gula), serpa/blodtetra (röda), kardinaltetra (röd och blå) är fina.

      Tips 2: Fråga i forumet innan du köper någon fisk, zooaffärerna är ofta inte de experter de utger sig för att vara...
      375 liter med 30-talet citrontetror, ett ancistruspar samt 15 ancistrusyngel, snart en grupp Ap. borellii och hantlar http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=330639

      Kommentar

      • Simon B
        • January 2005
        • 395

        #4
        Jag skulle nog tagit en ancistrus som får underhålla akvariet och sedan ett stimm på kanske 8-10st Svarta neontetror och ett par laburintfiskar av något slag.

        Lycka till!
        Mina akvarier:

        180l Sällskap
        112l SA biotop

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #5
          Följande länk innehåller mycket bar information om hur man startar upp ett akvarium utan att riskera fiskarnas liv och hälsa: http://www.algone.com/fishless_cycling.htm

          Förslag på fiskar? Själv är jag väldigt förtjust i kardinaltetra. Så ett förslag skulle kunna vara ett stim på 16-20 kardinaltetra, ett litet (6-7) stim av någon liten art pansarmalar, ett par fjärilsciklider (de bolivianska är härdigare) och någon liten algätande L-mal.

          Eller ett stim kilfläcksrasbora, ett par dvärggurami, en kuhlii-ål, och ett par amanoräkor.

          Men det finns så många trevliga fiskar att det är lite svårt att komma med förslag. Ta dig lite tid och läs på om olika arters egenskaper och behov på länken som ICEBOX nämnde i sitt inlägg.

          Lycka till!
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          Arbetssätt...