Innefilter och syretillförsel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gimbo
    • January 2005
    • 2734

    Innefilter och syretillförsel?

    Hej!

    Jag har ett AquaEL innerfilter. Till den fick jag med en "liten" slang som jag kan koppla på. Med den får jag extra syretillförsel.

    Nu undrar jag hur mycket "egentlig" effekt det ger till akvariet?

    Nu har jag satt filtrets utlopp så pass så jag har rörelse över halva ytan. Och jag använder inte extra slangen jag fick med.

    /Mvh Daniel G.
    -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.
  • Jimmy
    • January 2005
    • 103

    #2
    Ursprungligen postat av Gimbo
    Hej!

    Till den fick jag med en "liten" slang som jag kan koppla på. Med den får jag extra syretillförsel.

    Nu undrar jag hur mycket "egentlig" effekt det ger till akvariet?
    Nätan ingen effekt alls, det blir mer syre i vattnet om man håller vattenytan i rörelse.
    Att blåsa in bubblor hjälper bara eftersom det skapar lite mer rörelse på vattenytan.

    Kommentar

    • Geezer
      • October 2003
      • 166

      #3
      Ursprungligen postat av Gimbo
      Hej!

      Jag har ett AquaEL innerfilter. Till den fick jag med en "liten" slang som jag kan koppla på. Med den får jag extra syretillförsel.

      Nu undrar jag hur mycket "egentlig" effekt det ger till akvariet?

      Nu har jag satt filtrets utlopp så pass så jag har rörelse över halva ytan. Och jag använder inte extra slangen jag fick med.

      /Mvh Daniel G.
      Det beror på.. -Hur stort ditt akvarium är och hur mycket fiskar du har där!
      (Man kan aldrig ge för mycket syre -av cirkulation & luftpump- i vattnet; då vattnets syreupptagningsmängd blir mättad efter rådande omständigheter.)
      Vad jag vill ha sagt är -som komplement till ytrörelse- att några extra luftbubblor bara är bra för vattenhälsan.. ;-) -Geezer-

      Kommentar

      • Gimbo
        • January 2005
        • 2734

        #4
        Ursprungligen postat av Geezer
        Det beror på.. -Hur stort ditt akvarium är och hur mycket fiskar du har där!
        (Man kan aldrig ge för mycket syre -av cirkulation & luftpump- i vattnet; då vattnets syreupptagningsmängd blir mättad efter rådande omständigheter.)
        Vad jag vill ha sagt är -som komplement till ytrörelse- att några extra luftbubblor bara är bra för vattenhälsan.. ;-) -Geezer-

        Mao... Jag slänger på slangen. Bättre än inget
        Tack så mycket!
        -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

        Kommentar

        • Shagrat
          • September 2004
          • 335

          #5
          Nackdelen med bubblorna kan vara att de drar med sig en del koldioxid ut. Inte all som bryr sig iofs, men ändå
          Ja, jag vet att jag inte kan stava....
          Min zoon

          Kommentar

          • Gimbo
            • January 2005
            • 2734

            #6
            Ursprungligen postat av Shagrat
            Nackdelen med bubblorna kan vara att de drar med sig en del koldioxid ut. Inte all som bryr sig iofs, men ändå

            Ajtusan... Alltid ska det vara något
            -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

            Kommentar

            • Geezer
              • October 2003
              • 166

              #7
              Det har Shagrat rätt i -att syre och Koldioxid är varandras
              motpoler (grovt tilltaget). Man har alltså ett val här !
              Skall fiskarna eller växerna må bra?
              Jag kan med största våghalsighet påstå att den ringa mer
              syrehalt, som dessa bubblor kommer att ge upphov till
              är försumbar även för växternas räkning...
              Om man däremot använder sig av en oxydator, så kan man nog kanske märka att växterna växer saktare.
              Märk väl att syret inte dödar växterna, utan ger upphov till en minskad fotosyntes!
              Hälsn. Geezer

              Kommentar

              Arbetssätt...