Några frågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • carlsson
    • December 2004
    • 48

    Några frågor

    Har ett drygt en månad gammalt akvarie (240 l). Allt har funkat okej (förutom en läcka i början), dock har några saker hänt som gör att jag blir rädd för att något är fel.

    Kommentarer på följande mottages tacksamt:
    - Det finns sniglar i akvariet. Jag är inte säker, men det känns som de kom med en av växterna jag köpte från fiskaffären (en växt som var färdigplanterad på en rot). Sniglarna är mellan 1-5 mm stora och än så länge har jag sett tre stycken. Är dem farliga?

    - Min hajmal har fått ett rött öga. Denna hajmal köptes av den förra ägaren tillsammans med en annan likadan. Den andra hajmalen, som dog i flytten, var jättestor, men denna hajmalen har aldrig växt till sig och är fortfarande ca 5 cm lång.

    - Det bildas gröna prickar på glaset. Jag skrapade bort dessa men ett fåtal har kommit tillbaka.

    - På samma växt som jag skrev om innan har det bildats något som ser ut som supersmå, bruna alger. Typ som slem som hänger ner från bladen. Alger? Parasiter? Ägg?

    - Jag köpte snabbväxande växter när jag tog över akvariet, dessa har växt upp till ytan, så jag har delat på dem en gång (och fick således dubbel uppsättning), och nu har de återigen börjat komma upp till ytan. Ska man låta dem vara eller ska dem kapas?

    - Jag planerar att köpa nya filter, för de var helt slemmiga och äckliga när jag tog över akvariet. Hur ofta ska man göra det?

    Nitritvärdet är bra. Jag har dock bara bytt vatten en gång, och då bytte jag ungefär 30%, utan några extra tillsatser. Jag droppar i 20-25 droppar växtgödsel varje dag (medel som följde med akvariet). Fiskarna får mat varje morgon och kväll.

    Tacksam för åsikter!
  • Shagrat
    • September 2004
    • 335

    #2
    Att det finns snäckor är inte det minsta farlig, men man tycker ofta de är fula. Bara att plocka bort de man ser så de inte får sprida sig hejvilt.

    De gröna prickarna och de bruna kladdet är alger. De senare färekommer ofta i nyuppsatta akvarier och i dålig belysning.

    Växterna är bara att kapa ner. Att ha hygligt med växter, rätt näring och bra filtrering är det enklaste sättet att undvika alger.

    Att de är slemiga beror på att de är inkörda. Att skaffa nya är inte att rekomendera, för bakteriekulturen i filtret är väldigt viktig. Har man tillräckligt bra filter med stor filtervolym behöver man endast skölja av det någon gång om året. Vad har du för filter?

    Även om du inte fått nitrit så är det bästa att byta vatten lite oftare och regelbundet. Ca 30% en gång i veckan.

    När det gäller växtgödning finns det många som inte alls är lämpliga för akvariebruk, och i princip inga som är heltäckande.

    Det med fisken är jag inte säker på, men ställ frågan om det i avdelningen för sjukdomar så kommer sannolikheten för svar att öka

    Lycka till!
    Ja, jag vet att jag inte kan stava....
    Min zoon

    Kommentar

    • carlsson
      • December 2004
      • 48

      #3
      Tack för svaret!

      Jag har två frågor till:
      - Vattnet är mycket gulare nu än det var när jag satte upp karet. Försvinner gulheten när man byter vatten lite oftare?
      - En av mina fiskar, en röd guppy, har börjat få en vit beläggning på sig. Ska väl även ställa den frågan i sjukdomsforumet, men jag tänkte om det finns ett snabbt svar och lösning?

      Ang filtrena så är det ett Juwelakvarie med tillhörande filtersats och filter. Jag trodde att man skulle byta filter en gång i månaden eller nåt sånt...?

      Hur blir man av med algerna som finns på växterna? Växterna i övrigt inte lika gröna och fräscha längre, vilket är synd. Finns det nåt bra sätt att ordna detta?

      Tack!

      Kommentar

      • Shagrat
        • September 2004
        • 335

        #4
        Har du någon rot i, eller torvfilter? Detta brukar ge vattnet en svag humensfärg. I detta fall påverkar vattenbyten i viss mån för att minska färgen. Iaf den första tiden efter bytet.

        Fördelen på att ställa en fråga på rätt platts är att de flesta inte orkar svara på många frågor, att man kanske inte svarar om man inte har svaret på allt. Jag har väldigt dålig kunskap om sjukdomar, men det låter som det kan vara någon form av parasitangrepp.

        Har också ett juwel, och brukar när jag ska skölja filtret klämma ur det i akvarietempererat vatten några gånger. Brukar den övre eller undre delen växelvis. Hur ofta man behöver göra detta beror på hur mycket fisk man har.

        För att växterna ska bli fräsha behövs näring. Viktigast, men störst investering är koldioxid. Sen behöver de kväve, fosfor, kadmium och mikrogödning. De tre första får man genom att göda med KNO3 och KH2PO4, och mikrogödning genom tmg(tropica master grow) elle micro/nutrisi.
        Ja, jag vet att jag inte kan stava....
        Min zoon

        Kommentar

        • macke.p
          • December 2004
          • 18

          #5
          Jag har bara en kommentar om sniglarna ifall du inte vill plocka sniglarna för hand
          så kan du alltid köpa botior och 240 skulle säkert passa perfekt den botian som äter
          störst sniglar heter "praktbotia"
          ////M.P

          Kommentar

          Arbetssätt...