tillsätta salt vid vattenbyte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mazterman
    • January 2005
    • 9

    tillsätta salt vid vattenbyte

    Hejsan

    har en fundering på vattenbyten som man gör ofta....köpte mitt akvarium för ca 3 v sen och fick med ett salt som skulle netralisera ämnena i kranvattnet..tyvärr har jag kastat kartongen så nu vet jag inte hur mycket salt jag ska ha i när jag byter delar av vattnet.....någon som kan tala om för mig hur mycket salt de ska vara per liter vatten???

    kanske jag inte behöver tillsätta nått mer salt??

    mvh

    Jimmy
  • Shagrat
    • September 2004
    • 335

    #2
    Vad är det för salt? Man brukar inte ha i salt för att neutralisera ämnen direkt, utan det brukar man ha ett vattenberedningsmedel till. Salt brukar tillsätta i medicinskt syfte, och om man behöver tillsätta det vid varje byte går meningarna isär om.
    Men som sagt... vad heter det?
    Senast redigerad av Shagrat; 07 January 2005, 09:28.
    Ja, jag vet att jag inte kan stava....
    Min zoon

    Kommentar

    • Mazterman
      • January 2005
      • 9

      #3
      du har rätt de e vattenberedningsmedel men de ser ut som salt.....
      vet inte vad de heter men de är från SERA i alla fall!



      Ursprungligen postat av Shagrat
      Vad är det för salt? Man brukar inte ha i salt för att neutralisera ämnen direkt, utan det brukar man ha ett vattenberedningsmedel till. Salt brukar tillsätta i medicinskt syfte, och om man behöver tillsätta det vid varje byte går meningarna isär om.
      Men som sagt... vad heter det?

      Kommentar

      • Shagrat
        • September 2004
        • 335

        #4
        Misstänker att det då är sera mineral salt, vilket inte alls är samma sak som ett vattenberedningsmedel och inte har samma egenskaper av att binda skadliga ämnen som tex klor och koppar.
        Angående dosering så har jag ingen aning tyvär.
        Ja, jag vet att jag inte kan stava....
        Min zoon

        Kommentar

        • trollet85
          • January 2005
          • 667

          #5
          kan det möjligtvis vara Ektozon?
          för jag fick det också och fick för mig det var ett salt. det är iaf en sorts medicin för fiskarna. jag har hällt i lite i förebyggande syfte nu innan jag ska få i fiskarna. det ska i en gång i veckan typ.. vet inte om det behövs medan fiskarna är i, men det är ju kanske bra.
          63L med salamandrar
          Mina älskade persers Viola och Velvet

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #6
            En kommentar om salt - om man har pytsat i salt skall man vara försiktig när man byter vatten (utan salt) då halten lösta ämnen minskar.
            Och var försiktig även vid framtida vattenbyten.
            Man bör nog inte byta mer än 50% (hellre mindre) åt gången annars kan fiskarna ta skada.
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • Kramfors
              • January 2003
              • 7265

              #7
              Fiskar använder ett enzym i sina gälar för att upprätthålla rätt salthalt i sina celler, detta enzym är pH beroende för att kunna fungera, vissa arter klarar stora variationer medans andra är känsligare.
              När man tillsätter salt så har fisken det lättare att öka salthalten i sina celler genom att ta upp mer salt från det omgivande vattnet genom gälarna men om skillnaden är stor och förändringen av salthalten snabb hinner inte fisken ta upp saltet genom gälarna utan salt kan tränga in genom fiskens skinn genom osmos.
              Fisken producerar mer slem för att förhindra saltet att gå fel väg för att skydda sig och på så sett få mer tid att anpassa sig.
              Om fisken utsätts för det omvända förhållandet att hamna i ett vatten med lägre salthalt så måste den göra sig av med överskottet vilket går långsammare än att tillgodogöra sig mer salt.
              Om fisken inte hinner reglera och göra sig av med överskottet kommer salt att tränga ut genom cellväggarna/skinnet till omgivande vatten och små rodnader eller sår uppkommer och i värsta fall kommer fisken att dö genom att tillräckligt många celler går sönder.
              I båda fallen blir fisken stressad och använder mycket av sin energi för att utjämna detta förhållande.
              Salt hjälper även fisken om det är nitrit i vattnet.

              Allså, det är lättare för en fisk att gå till salt vatten än från salt vatten till vatten utan salt.
              http://www.kramforskoi.com/

              Kommentar

              Arbetssätt...