Black molly, elaka?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jägarn
    • January 2005
    • 7

    Black molly, elaka?

    Har startat mitt livs första akvarium för 1 månad sen. Ett 50cm med 6 diverse snabbväxande växter. För en vecka sen flyttade 4 tjejer (Black molly) in, dess skulle vara "fredliga" men dom kivas som tusan, speciellt vid matdags. Får dom för lite mat kanske, eller har dess fiskar en hirarki likt andra flockdjur. Jag matar dom två gånger per dag, 8:00 & 18:30. En liten nypa "flingor" som dom smaskar i sig på ett par minuter. Speciellt en tös är riktigt elak mot dom andra, har inte tid att äta speciellt mycket då hon verkar försvara (!) den övriga maten.
    Kan jag gjöra något åt situationen?

    Är förövrigt ny här på forumet så hej på er alla...
    Göran heter jag och är 34 år.
    Det här med akvarium verkar vara ganska beroendeframkallande, så det slutar väl med dykcertifikat & 100 kubikstank...
    MvH Göran
  • fredcoca
    • December 2004
    • 132

    #2
    Hej du kanske skulle skaffa en liten hane till alla damerna i karet!! kanske kan bli lite mindre kiv på dem.. :-)
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=324799

    Kommentar

    • Jägarn
      • January 2005
      • 7

      #3
      Tja, har funderat på det men är lite orolig för konsekvenserna i form av överbefolkning i mitt lilla kar.
      Tänkte eventuellt införskaffa några silvermolly till sällskap, finns det risk för korsning mellan arterna?
      MvH Göran

      Kommentar

      • swetrot
        • April 2003
        • 966

        #4
        Eftersom det är samma art så lär det bli korsningar mellan Black Molly och Silvermolly, ja. De blir dessutom i någon mån fertila och kallas Dalmatinermolly.

        Kommentar

        • Amalia
          • October 2004
          • 601

          #5
          Om du inte vill ha yngel kan du låta honorna få yngel i akvariet. Har du några andra fiskar i akvariet?
          Jag vet ej om alla tetror har likadana matvanor med min syrras sorgmanteltrtror äter upp alla yngel. Inga yngel har överlevt där iaf.
          /Amalia
          1 Kampfisk
          1 Otto

          Kommentar

          • Jimmy
            • January 2005
            • 103

            #6
            Låter som om dinna stackars mollybrudar är grovt sexuellt frustrerade,
            dom måste koppulera 20-50 ggr. om dagen för att må bra

            Allvarligt talat:
            Jag tror inte mollysar kan skada varandra allvarligt, även om dom skulle vilja.

            Kommentar

            • Jimmy
              • January 2005
              • 103

              #7
              Ursprungligen postat av Jägarn
              Tja, har funderat på det men är lite orolig för konsekvenserna i form av överbefolkning i mitt lilla kar.
              Låt dom ha ungarna i karet bara, deras mammor & pappor lär ju sätta i sig
              ett och annat yngel, tror inte du behöver oroa dig.

              Kommentar

              • peppito
                • December 2003
                • 1612

                #8
                Mollys har jag haft problem med då de gick i samma kar som slöjstjärtar. De bet sönder deras fenor av någon anledning. Nu har jag särat på dem och mollysarna simmar i samma kar som massor av andra sällskapsfiskar och nu bråkar de inte alls.

                De äter ju som jimmy har sagt sina egna yngel så du behöver inte oroa dig för överbefolkning. Har du mycket växter så gömmer sig alltid några som sedan kanske överlever.
                "du ångrar bara det du inte gjorde"

                Kommentar

                • Jägarn
                  • January 2005
                  • 7

                  #9
                  Tack för alla svar!
                  Jag har enbart 4 mollisar i nuläget, ska fixa några fler idag.
                  Enda skaderisken jag kan se är när en firre blir jagad rätt in i glaset, detta har hänt ett par gånger... Men dom har inget problem att äta efter alla duster, så det är ju bra.
                  Det blir nog en kille oxo, så får vi se vad som händer.
                  MvH Göran

                  Kommentar

                  • martin_skytt
                    • August 2004
                    • 84

                    #10
                    Konstigt. Mina mollysar har aldrig varit direkt bråkiga. Däremot får de ofta yngel, men i stort sett alla stryker med med tiden. (Kan ju bero på mina glupska praktbotior.)
                    /Martin

                    Kommentar

                    • embliz
                      • October 2004
                      • 88

                      #11
                      Måste säga att mina yngel blir aldrig uppätna..

                      Jag har ett 69 liters, med 2 vuxna honor och 1 vuxen hane.. sen har jag 2 olika kullar med yngel/ungfisk (ca 19st), plus 2 ancistrusar.

                      Den enda boven i mitt kar är pumpen som brukar suga åt sig några yngel..

                      Men jag har hört att de kan äta upp sina yngel om det är trångt i karet.

                      PS. :P honorna är silvermollies och hanen är en dalmatin, men de har väl samma beteende som de svarta (?) DS.
                      1+1=3

                      Kommentar

                      • Jägarn
                        • January 2005
                        • 7

                        #12
                        Nu har 4:a guldguppis (tror dom hettte goldenguppy) fyttat in oxo, det fanns ingen mollykille inne för tillfället. Då hände följande, mina stridsmollysar vart kavlugna. Men däremot så strider dom nyinflyttade ännuvärre... jösses.
                        3 tjejer och en kille som jagar sina egna tjejer ganska envist. Den låter dock mollysirna vara helt ifred.
                        Är detta normalt...
                        MvH Göran

                        Kommentar

                        • Servant
                          • December 2004
                          • 315

                          #13
                          göran i grythyttan?

                          om du tycker att guppy strider mycket så har du inte sett en strid..
                          hanen jagar honan lite ibland
                          t

                          Kommentar

                          Arbetssätt...