Vattenbyte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Igamrion
    • December 2004
    • 37

    Vattenbyte

    Jag håller på att starta upp mitt 80L akvarium nu efter typ 8 års paus.
    Jag undrar om någon skulle kunna hjälpa mig med hur mycket och hur ofta jag ska göra delvattenbyte.

    tack på förhand

    /Fredrik
    / Fredrik
  • swetrot
    • April 2003
    • 966

    #2
    En gång i veckan, 20-30 liter åt gången brukar vara standardrådet för ett akvarium i din storlek med normal belastning vad gäller fisk etc.
    Senast redigerad av swetrot; 06 January 2005, 17:37.

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #3
      När det väl är igång skulle jag rekommendera veckovisa vattenbyten på cirka 30% på ett 80 liters akvarium. Om det är häftigt befiskat kanske uppåt 50% om du inte har mycket känsliga fiskar i burken vill säja.
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Nu är det jag som får tillägga -
        med bara två sekunder
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • Igamrion
          • December 2004
          • 37

          #5
          Det innebär altså att jag måste "behandla" det nytillförda vattnet med Aquasafe eller motsvarande? I så fall kommer jag förbruka ca 10ml av detta per vecka....ganska mycket pengar blir det...
          / Fredrik

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #6
            Jag har själv köpt in PVP (huvudingrediensen i Aquasafe) till billigt pris men inte använt det på flera månader. Jag använder det bara i de fall jag måste göra säj ett 50+% vattenbyte direkt från kranen. Kan du ta vatten som stått över natten så kan du skippa Aquasafe. Men många framgångsrika odlare tar direkt från kranen utan Aquasafe och det går ju så bra att du kan köpa fisk i Zoo-affären.
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • Dezzy
              • October 2004
              • 25

              #7
              Samma eviga fråga... Måste man verkligen byta vatten en gång i veckan? Spelar det nån roll om man har ett större akvarium? Mitt är på 250 liter, och det är en jäkla massa vatten som ska i och ur...
              nybörjare - men jag lär mig

              Kommentar

              • nilssonnet
                • January 2004
                • 603

                #8
                Ursprungligen postat av Dezzy
                Samma eviga fråga... Måste man verkligen byta vatten en gång i veckan? Spelar det nån roll om man har ett större akvarium? Mitt är på 250 liter, och det är en jäkla massa vatten som ska i och ur...
                Nej, du kan göra som så att bara fylla på det vatten som avdunstar och aldrig byta vatten någonsin. Men vill du att dina fiskar ska må bra måste du byta vatten, detta för att få bort otrevliga ämnen som filtert inte tar bort. Hur ofta du behöver byta vatten beror på hur många fiskar du har, hur bra filter du har, hur mycket du matar, med vad du matar osv, men en gång i veckan är en bra tumregel att utgå ifrån.
                Na klar!

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #9
                  Ursprungligen postat av erikthur
                  Jag har själv köpt in PVP (huvudingrediensen i Aquasafe) till billigt pris men inte använt det på flera månader. Jag använder det bara i de fall jag måste göra säj ett 50+% vattenbyte direkt från kranen. Kan du ta vatten som stått över natten så kan du skippa Aquasafe. Men många framgångsrika odlare tar direkt från kranen utan Aquasafe och det går ju så bra att du kan köpa fisk i Zoo-affären.
                  Det där med att det går bra att ta vatten som stått över natten beror på var man bor. På vissa orter innehåller vattnet chloramin som inte går att lufta ur vattnet och som är skadligt för fiskarna.

                  Jag byter ca 50 liter vatten i veckan i mitt 250 liters och kör med Aquasafe för säkerhets skull. Det blir 15ml/vecka.
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  Arbetssätt...