Hur ofta storrengöring?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Amalia
    • October 2004
    • 601

    Hur ofta storrengöring?

    Hur ofta bör man göra en storrengörning i akvariet?
    /Amalia
    1 Kampfisk
    1 Otto
  • Maya
    • November 2003
    • 1162

    #2
    beror helt på vad du menar??
    om du menar att plocka ut grus o tömma helt för vatten, plocka ur växter, stenar mm.... så är svaret enligt mig ALDRIG...
    Mvh M.
    Tänk att så lite... kan göra så mycket....
    Min zoon Mitt Bildgalleri Min Dagbok
    Min hemsida om hoyor & pelargoner

    Tempora mutantur nos et mutamur in illis

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Det finns inget bra svar:
      Ett bra skött akvarium - som inte innehåller för mycket fisk, man inte övermatar, bra filtrering och man sköter vattenbytena - behöver väl i stort sett aldrig storrengöras ( i alla fall åtskilliga år mellan gångerna)
      Å andra sidan ett vanskött akvarium - med för mycket fisk, övermatning, dåligt filter och slarv med vattenbytena - kanske man måste storrengöra varje månad.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • ZoOlOgiC
        • October 2004
        • 259

        #4
        Jag brukar rengöra med Diesel för att mjukaupp lort som sitter ordentligt men då snackar vi om motodelar! Akvarium däremot skall endasr "rengöras" på samma sätt som i naturen! sköta miljön! vattnet är det viktigaste man kan ha det är där alla bakterier lever som håller vatten kvaliten. jag personligen har samma vatten nu som när jag startade för 4 årsen, enda jag gör är att byta några procent och matar periodvis. när jag tycker att vattenkvaliteen försämras gör jag rent alla filter utom ett och slutar att mata ett tag, då blir det bra igen.
        Grupp för akvarieintresserade i gävle på FaceBook! http://www.facebook.com/group.php?gid=54989352014
        [__] 240l Saltvatten: Räka, Sjöborre, Koraller, lågtstående kreatur å en helvettesmassa sniglar (dom e bra i salt burkar )

        Kommentar

        • ZoOlOgiC
          • October 2004
          • 259

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Det finns inget bra svar:
          Ett bra skött akvarium - som inte innehåller för mycket fisk, man inte varje månad.

          Hehe kjell vi börja nog skriva exakt samtidigt
          Grupp för akvarieintresserade i gävle på FaceBook! http://www.facebook.com/group.php?gid=54989352014
          [__] 240l Saltvatten: Räka, Sjöborre, Koraller, lågtstående kreatur å en helvettesmassa sniglar (dom e bra i salt burkar )

          Kommentar

          • Amalia
            • October 2004
            • 601

            #6
            Okej, mitt är 25 liter med en Slöjstjärt o en guppy. Jag har haft de i 3 månader. Slöjstjärten är ca 5 cm. Hörde någonstans att man skulle göra de 1 gång vare år. Men de stämde kanske inte.
            En annan fråga jag kom på. Jag har en anubias nana i akvariet, den har en korg runt rötterna, ska man ta bort korgen?
            Växten är inte "ner" planterad i sanden utan står ovanpå sanden, ska jag planterna ner den eller ska jag låta den stå kvar på sanden?
            Senast redigerad av Amalia; 06 January 2005, 16:20.
            /Amalia
            1 Kampfisk
            1 Otto

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              #7
              Ursprungligen postat av Amalia
              Okej, mitt är 25 liter med en Slöjstjärt o en guppy. Jag har haft de i 3 månader. Slöjstjärten är ca 5 cm. Hörde någonstans att man skulle göra de 1 gång vare år. Men de stämde kanske inte.
              En annan fråga jag kom på. Jag har en anubias nana i akvariet, den har en korg runt rötterna, ska man ta bort korgen?
              Växten är inte "ner" planterad i sanden utan står ovanpå sanden, ska jag planterna ner den eller ska jag låta den stå kvar på sanden?
              Slöjstjärten blir stor och skita ner mycket och kräver ett större akvarium - så redan där finns ett problem. Sedan behöver på den och guppyn sällskap av artfränder och då blir ju problemet ännu större.

              Krukan och mineralullen skall plockas bort - just den växten kan antingen planteras ner eller fästas på en liten rot.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Amalia
                • October 2004
                • 601

                #8
                Okej, då vet jag med växten Jag ska köpa 1 hona till gupyn imorrn. Anledningen till att jag bara köpte 1 hane var att de på akvarieaffären sa att jag bara skulle köpa en till att börja med, ifall att min Slöjstjärt skulle äte upp guppyn.

                Jag vet att akvariet e för litet, men jag tyckte synd om slöjstjärten som var ensam i det, så jag köpte guppyn till den. (den verkade faktist må bättre då) Jag hade 2 st slöjstjärtar först, men hans kompisar dog av konstiga "sjukdommar".
                Eftersom akvariet e för litet, bör jag göra storrengöringar p.g.a av de?
                Senast redigerad av Amalia; 06 January 2005, 16:55.
                /Amalia
                1 Kampfisk
                1 Otto

                Kommentar

                • Maethor
                  • December 2004
                  • 675

                  #9
                  Jag gör storrengöringar varje gång jag rensar. Jag tar ut allt vatten, skurar sakerna och sköljer gruset. Jag kanske rengör 2ggr/mån. Om jag inte gör en ordentlig rensning så gror mitt akvarium igen av alger på rutor och på värmestaven. Sedan så häller jag i kranvatten och stoppar i fiskarna.
                  112L: Kampfiskar, 2blågurami, 1guldgurami, 15 neontetror, 1kinesisk algätare, 2-3ancistrus.
                  105L: 3Eldbukssalamandrar (Jack, Elizabeth, Anamaria) +några salamanderyngel.
                  54L: ca 15 kamphanar
                  90L: 3kamphanar
                  90L: 3kamphanar
                  90L (marin): 3kamphanar
                  6x2L: Kamphanar

                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=172702

                  Kommentar

                  • plizken
                    • April 2004
                    • 1293

                    #10
                    Ursprungligen postat av Maethor
                    Jag gör storrengöringar varje gång jag rensar. Jag tar ut allt vatten, skurar sakerna och sköljer gruset. Jag kanske rengör 2ggr/mån. Om jag inte gör en ordentlig rensning så gror mitt akvarium igen av alger på rutor och på värmestaven. Sedan så häller jag i kranvatten och stoppar i fiskarna.
                    Anledningen till att det blir algkatastrof är mest troligt att du rengör för mycket.
                    Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

                    Kommentar

                    • Amalia
                      • October 2004
                      • 601

                      #11
                      Okej, ska inte göra stor rengörning.
                      /Amalia
                      1 Kampfisk
                      1 Otto

                      Kommentar

                      • Maethor
                        • December 2004
                        • 675

                        #12
                        Ursprungligen postat av plizken
                        Ursprungligen postat av Maethor
                        Jag gör storrengöringar varje gång jag rensar. Jag tar ut allt vatten, skurar sakerna och sköljer gruset. Jag kanske rengör 2ggr/mån. Om jag inte gör en ordentlig rensning så gror mitt akvarium igen av alger på rutor och på värmestaven. Sedan så häller jag i kranvatten och stoppar i fiskarna.
                        Anledningen till att det blir algkatastrof är mest troligt att du rengör för mycket.
                        Nja jag tror att det är för att jag har väldigt dåligt lyse över akvariet, det är bara en vanlig bordslampa och den sprider inte ljuset nog mycket.
                        Jag sköter deta ndra akvariet på samma sätt och där har jag ett riktigt lysrör med uv ljus och det är bättre för där kommer det nästan aldrig alger, uv ljus är ju skadligt för alger.
                        112L: Kampfiskar, 2blågurami, 1guldgurami, 15 neontetror, 1kinesisk algätare, 2-3ancistrus.
                        105L: 3Eldbukssalamandrar (Jack, Elizabeth, Anamaria) +några salamanderyngel.
                        54L: ca 15 kamphanar
                        90L: 3kamphanar
                        90L: 3kamphanar
                        90L (marin): 3kamphanar
                        6x2L: Kamphanar

                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=172702

                        Kommentar

                        • Shagrat
                          • September 2004
                          • 335

                          #13
                          UVC ljus e skadligt ja, men inte UVA och B... Och så mycke UVC ger inte ett lysrör.
                          Ja, jag vet att jag inte kan stava....
                          Min zoon

                          Kommentar

                          • LeVaJu
                            • May 2004
                            • 78

                            #14
                            Jag brukar inte "storrengöra" i betydelsen att tömma karet och rengöra rubbet. Gör istället vattenbyte (c:a40%) varje lördag och tvättar ur filtret med akvarievatten när det börjar bli dåligt "blås" vilket tar några månader mellan gångerna. Däremot, om det finns någon speciell anledning kanske man kan starta om karet (vilket jag tycker det är att plocka ur och rengöra rubbet etc). Det har jag gjort en enda gång med gott resultat, men är inget jag skulle göra regelbundet som vardagsskötsel.
                            Anne

                            Min Zoon

                            Kommentar

                            • Amalia
                              • October 2004
                              • 601

                              #15
                              Okej, Jag ska göra om i rummet som akvariet står i nu, och då måste kag flytta de till ett annat rum. Kan man bära ett akvarium med gruset i?
                              Eller måste man ta ut allt i akvariet först?
                              /Amalia
                              1 Kampfisk
                              1 Otto

                              Kommentar

                              Arbetssätt...