300 W värme i ett 350 l?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ole
    • January 2005
    • 2

    300 W värme i ett 350 l?

    Räcker det med en 300 W doppvärmare i ett 350 l akvarium?
  • Lenita
    • June 2003
    • 850

    #2
    Ja det tycker jag att det gör. Har själv en 300 w i mitt 400 l, samt en liten "backup" på 100 w, som är ställd på ett par grader mindre så att den går igång om något skulle hända den stora...
    ____________________________________
    Pax vobiscum!

    Kommentar

    • Ole
      • January 2005
      • 2

      #3
      Vilket snabbt svar!

      Det låter bra, men som du skriver kan det ju vara bra med en backup.

      Tack för svaret!

      Kommentar

      • Karon
        • January 2002
        • 3170

        #4
        Nog räcker det
        Vad skall du ha för temp. i karet?
        Jag har 150w i mitt 540, och det räcker bra.
        300-wattare är ju så himla långa, och om termostaten hänger sig går tempstegringen fort. Tycker personligen att 200 vore bättre.
        Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

        Kommentar

        • anli
          • October 2002
          • 654

          #5
          Jag har 200 w i 900 L, 150 w i 400 L... räcker för att hålla 26-28 grader i min gillestuga.
          jag vill absolut inte överdimensionera värmare, onödigt ifall de låser sig....
          Hellre flera mindre i så fall, om nu rumstemperaturen är så låg att det behövs mera effekt.
          Senast redigerad av anli; 06 January 2005, 13:48.
          Anders Lindersson
          Anders Akvariesida

          Kommentar

          • ZoOlOgiC
            • October 2004
            • 259

            #6
            jag hadde en "failsafe" Jäger dimensionerad efter min 540 burk men den gavtermostaten upp i... en vecka senare näe jag kom hem så var det ruttenfisk soppa i burken ca 50 grader varmt var det och kokt fisk för 6000 kr... lära kasta allt och fiskarna varjag tvungen att suga upp då de rann igenom håven.
            Grupp för akvarieintresserade i gävle på FaceBook! http://www.facebook.com/group.php?gid=54989352014
            [__] 240l Saltvatten: Räka, Sjöborre, Koraller, lågtstående kreatur å en helvettesmassa sniglar (dom e bra i salt burkar )

            Kommentar

            • Lenita
              • June 2003
              • 850

              #7
              Ursprungligen postat av ZoOlOgiC
              jag hadde en "failsafe" Jäger dimensionerad efter min 540 burk men den gavtermostaten upp i... en vecka senare näe jag kom hem så var det ruttenfisk soppa i burken ca 50 grader varmt var det och kokt fisk för 6000 kr... lära kasta allt och fiskarna varjag tvungen att suga upp då de rann igenom håven.
              Stackare! Vilken mardröm... vågar inte tänka på vad jag skulle göra om det hände.
              Jag hade tidigare en 200 w och en 50 w i mitt akvarium, men jag tyckte mest att de knäppte av och på i tid och otid. Vet inte om det berodde på märket eller nåt annat. Med en större värmare går det snabbare och den knäpps inte på lika ofta verkar det som (eller så är den helt enkelt tystare). Det blir dessutom billigare. Det är alltid svårt när man ska åka bort ett längre tag, fastnar värmaren så blir det ju varmare oavsett hur stor eller liten man har - det tar bara längre tid.
              Jag har haft Aquael-, Tetratec- och Jägervärmare. De funkar väl alla hyfsat, den enda jag har haft problem med var Tetratecen som började läcka efter knappt ett år. Min gamla Jäger på 6-7 år funkar fortfarande som den ska, men har blivit ful på grund av kalkavlagringar (tror jag att det är), så den har blivit utbytt mot en sprillans ny Jäger.
              Hur stor värmare man ska ha beror ju också på vad man ska ha för fisk i akvariet. Själv har jag bl.a. praktbotior, så mitt akvarie håller 27-28 grader.
              ____________________________________
              Pax vobiscum!

              Kommentar

              • dgqlof
                • November 2003
                • 1344

                #8
                En tumregel är att med värmare på 1W/L kan du höja temperaturen 10 grader över rumstemperaturen. Till det kommer värme från ljus och pumpar.

                Kommentar

                • dgqlof
                  • November 2003
                  • 1344

                  #9
                  ...men det gäller bara mindre akvarium. Akvariets area av rutorna är det som avgör hur varmt det blir, så för stora akvarium (typ 540) så blir det bra mycket varmare.

                  Kommentar

                  • Håven
                    • September 2004
                    • 180

                    #10
                    Värmare

                    Ursprungligen postat av Ole
                    Räcker det med en 300 W doppvärmare i ett 350 l akvarium?
                    Häng i 2 st 100W. Hänger sig en av dem slipper du kokt fisk! Räcker med ½W/L.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...