Vitt "spindelnät" på glas o rot?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mckvinnan
    • December 2004
    • 760

    Vitt "spindelnät" på glas o rot?!

    Jag har sett att det senaste veckan uppkommit vita "streck" på insidan av akvarieglaset och även som vita spindelnät på roten i akvariet. Jag undrar om någon har någon aning om vad detta kan vara och vad man kan göra åt det?
    Hade för ca 2-3 veckor sedan snäckor i akvariet som följt med växterna in. Dessa har jag plockat bort och nu inte sett till några snäckor alls senaste veckan trots idoga studier och genomgång av växterna så jag tror inte att dessa bär skulden. Fiskarna verkar dock må bra och de som finns i akvariet är: 1 blåciklid, 1 glasmal, 8 kilfläckar, 4 guppys och 2 siameser. Siameserna är de enda som går mot glaset - kan de ha gjort strecken?
    Allt började med ett enda överlevande litet yngel av arten blåciklid.. Robinson R.I.P. Har för närvarande ett 80 liters väggakvarium, 600 liters sötvattensakvarium och 900 liters saltvattensakvarium.
  • fredrikakesson
    • November 2003
    • 1363

    #2
    Hej

    Drabbades av ett liknande fenomen.Det kom och gick och jag funderade.Såg sedan att det kom från brysselkålen som malarna fick.Trodde jag hade tagit bort resterna men dom hade gömt en halva.När den började lösas upp så blev det som ett vitt spindelnät var precis ÖVERALLT!
    Fredrik

    Kommentar

    • mckvinnan
      • December 2004
      • 760

      #3
      Aha... jag har inte gett någon brysselkål men däremot så får de ett flingfoder ihop med övrigt foder som är enbart vegetariskt och det landar en del flingor av det på roten bland annat och det kan nog ge upphov till detta nät som du också upplevt.
      Skönt att få svar ifrån någon om detta, började bli rätt orolig trots att fiskarna verkar må hur bra som helst. Tack!
      Allt började med ett enda överlevande litet yngel av arten blåciklid.. Robinson R.I.P. Har för närvarande ett 80 liters väggakvarium, 600 liters sötvattensakvarium och 900 liters saltvattensakvarium.

      Kommentar

      • Jimmy
        • January 2005
        • 103

        #4
        I mina lilla akvariebok från forntiden beskrivs nånting snarlikt:

        Symptom: Vita trådar på botten
        Orsak: Mögelsvampar vid matplatsen
        Åtgärd: Sug bort dom vid nästa vattenbyte och luckra upp bottensanden
        med fingrarna.

        Kan det va mögelsvampar från fodret tro ?

        Kommentar

        • mckvinnan
          • December 2004
          • 760

          #5
          sluta med vegflingorna

          Jo, det låter ju onekligen som någonting sådant. Hmm... verkar inte vara någon som är förtjust i dessa flingor ändå förutom siameserna så jag ska ta och ge dem nån algtablett istället efter nästa vattenbyte och se om inte det vita nätet försvinner då. Egentligen var flingorna till mina kilfläckar men de bara hårdignorerar dessa flingor och äter det andra fodret så de blir nog inte ledsna.=) Blir bara så nojig att det ska vara någonting fel så att fiskarna mår dåligt eller nåt sånt. *hopplös fiskmamma*
          Allt började med ett enda överlevande litet yngel av arten blåciklid.. Robinson R.I.P. Har för närvarande ett 80 liters väggakvarium, 600 liters sötvattensakvarium och 900 liters saltvattensakvarium.

          Kommentar

          • oveb
            • January 2004
            • 2577

            #6
            Känn på dem med fingrarna, är det tokhalt så är det antagligen Cyanobakterier. De kan se ut som Ni beskriver !
            Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

            Kommentar

            • mckvinnan
              • December 2004
              • 760

              #7
              Vad är cyanobakterier då? Tyckte att de kändes hala men å andra sidan så är ju insidan av akvarieglaset alltid rätt halt...
              Allt började med ett enda överlevande litet yngel av arten blåciklid.. Robinson R.I.P. Har för närvarande ett 80 liters väggakvarium, 600 liters sötvattensakvarium och 900 liters saltvattensakvarium.

              Kommentar

              • mckvinnan
                • December 2004
                • 760

                #8
                Ursprungligen postat av oveb
                Känn på dem med fingrarna, är det tokhalt så är det antagligen Cyanobakterier. De kan se ut som Ni beskriver !

                Enligt vad som står i en artikel på sidan:

                så ska de vara blågröna, bruna, svarta och röda men det står inget om att de kan vara vita vilket dessa verkligen är - kritvita!
                Allt började med ett enda överlevande litet yngel av arten blåciklid.. Robinson R.I.P. Har för närvarande ett 80 liters väggakvarium, 600 liters sötvattensakvarium och 900 liters saltvattensakvarium.

                Kommentar

                Arbetssätt...