Sällskap till slöjstjärt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #16
    Jag har alltid hållt cm reglen som förkastlig, man måste titta på varje fisks individuella krav. I Batskis fall tycker jag att han har för lite fisk, knappast för mycket. Det rör sig om 3 sorters stimfiskar som alla vill vara många för att trivas.

    I fallet en slöjstjärt i 22 liter då? Ja en slöjstjärt blir inte mycket större än 22 cm (jag vet dom kan bli 30, men inte i det karet). Det innebär att cm reglen skulle funka. Enligt mig är det ingen bra idé. Men du, kramfors är ju ganska så duktig på guldfisk (kanske den bästa?) Tycker du att det är ok att ha en guldfisk i 22 liter?

    Kan inte förstå varför du gång på gång svarar dessa guldfiskplågare med svar om hur man botar, hur man sköter osv. När du aldrig nämner varför deras fiskar är sjuka/dör. Detta får idiotin att fortsätta och att folk fås att tro att det går/är ok att hålla guldfiskar så trots att det står i lagen att det är djurplågeri. Alla på detta forum vet att det är så, utom du. Kan det ha att göra med att du jobbar i butik? Säljer ni guldfiskkupor i den butiken?

    Jag vill gärna höra vad du ser för samband mellan fiskens längd och hur mycket vatten den behöver, du kan ju en del om vatten och fisk. Fram tills nu har jag bara hört nybörjare diskutera cm reglen, därför blir jag förvånad när du som är så duktig använder den. Du om någon borde väl känna till nödvändigheten av att se till fiskens krav istället för en generell regel som saknar relevans. Men om du, kramfors kan ge mig ett enda samband mellan fiskens längd och hur mycket vatten man behöver som gör reglen relevant kommer jag att för alltid släppa detta. fram tills dess fortsätter jag min kamp för att skrota den reglen.

    Oservera att jag inte kritiserar dina kunskaper, dom vet jag är mycket större än mina när det gäller fisk. Det jag kritiserar är sättet du använder dom på.
    En något irriterad
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • Maya
      • November 2003
      • 1162

      #17
      Tja.... även jag tycker att Batski har mycket fisk... när man kollar vad rekommendationerna är här på zoopet så ska dessa fiskar han har egentligen dela 290 liter vatten och då har jag INTE räknat med plecon eftersom jag inte vet vad det är för sort... det jag vet är att de flesta plocos blir rätt stora och brukar inte passa i ett 250 liters akvarium...
      Mvh M.
      Tänk att så lite... kan göra så mycket....
      Min zoon Mitt Bildgalleri Min Dagbok
      Min hemsida om hoyor & pelargoner

      Tempora mutantur nos et mutamur in illis

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #18
        Ursprungligen postat av Maya
        Tja.... även jag tycker att Batski har mycket fisk... när man kollar vad rekommendationerna är här på zoopet så ska dessa fiskar han har egentligen dela 290 liter vatten och då har jag INTE räknat med plecon eftersom jag inte vet vad det är för sort... det jag vet är att de flesta plocos blir rätt stora och brukar inte passa i ett 250 liters akvarium...
        Hej Maya!

        Jag ville ha en L168 som inte blir större än 8 cm och jag fick hem fisken i tron om att det var en L168 som jag hade i påsen. Det har tyvärr visat sig att jag hade fått fel information i akvariebutiken. Så nu försöker jag ta reda på vad det är för art. Har fått höra av andra mer erfarna akvarister att det kan vara en L170 eller en L104/L162. Tycker själv att den även liknar L103 eller L169.

        Alla dessa iaf är relativt små, max 10 cm verkar som. Jag har medvetet bara valt fiskar som inte blir så stora just för att jag inte vill att det ska bli trångt för dem. Även corysarna är C. trilineatus som inte blir större än 5 cm. Jag har alltså tänkt på detta.

        Ändå har jag vid flera tillfällen fått höra att jag borde skaffa fler kardinaler...
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • Kramfors
          • January 2003
          • 7265

          #19
          Hur mycket man än predikar så finns det de som köper små akvarieum, eller kupor.
          Insomniac vet att det är för litet med 22 liter, varför inte då hjälpa så fisken får något drägligare förhållanden till den får större utrymme eller dör.
          Jag har gett upp mina försök att förklara vilka behov Guldfisk/Slöjstjärt har för akvaristorlek, och att det bör fler än en fisk av arten.
          Att inte blanda dem med tropiska fiskar.
          Slöjstjärtar kommer nog alltid att köpas av nybörjare med små akvarium eller kupor.

          Om batski fiskar så ok det är ju små "fjuttfiskar".
          http://www.kramforskoi.com/

          Kommentar

          • batski
            • October 2004
            • 8891

            #20
            Ursprungligen postat av Kramfors
            Hur mycket man än predikar så finns det de som köper små akvarieum, eller kupor.
            Insomniac vet att det är för litet med 22 liter, varför inte då hjälpa så fisken får något drägligare förhållanden till den får större utrymme eller dör.
            Jag har gett upp mina försök att förklara vilka behov Guldfisk/Slöjstjärt har för akvaristorlek, och att det bör fler än en fisk av arten.
            Att inte blanda dem med tropiska fiskar.
            Slöjstjärtar kommer nog alltid att köpas av nybörjare med små akvarium eller kupor.
            Det kanske beror på att man inte predikar tillräckligt Med andra ord: det beror på att det inte finns tillräckligt med information. Att ha guldfiskar i en kupa är en gammal vana och därför är det många som tror att fiskarna kan leva så. Hade folk vetat att fiskarna mår dåligt i en kupa och sen dör tror jag inte att det är många som skulle ha dem i småkupor. Utan jag är ganska säker på att det är kunskapsbrist det beror på. I de allra flesta fallen iaf. Sen finns det alltid idioter som skiter i hur fiskarna mår.

            Det borde iaf finnas en lag mot att hålla guldfiskar i kupor. En sån lag finns redan i Monza i Italien.

            Sen är jag övertygad om att akvariebutiker skulle kunna göra mycket mer åt saken. Men då hade man inte tjänat lika mycket pengar på alla nybörjare som köper guldfiskar och små kupor...
            "The animals of the world exist for their own reasons.
            They were not made for humans
            any more than black people were made for whites
            or women for men." - Alice Walker

            Kommentar

            • rennicke
              • November 2003
              • 335

              #21
              Ursprungligen postat av batski
              Det borde iaf finnas en lag mot att hålla guldfiskar i kupor. En sån lag finns redan i Monza i Italien.
              Hur gör man som vanlig medborgare för att ge förslag på liknande lag i sverige?
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=199905


              Lönen är den enda företeelse som kan gå från futurum till imperfekt utan att passera presens.

              Kommentar

              • Tropfrog
                • October 2002
                • 8078

                #22
                Men då hade man inte tjänat lika mycket pengar på alla nybörjare som köper guldfiskar och små kupor...
                Men och andra sidan så kanske dom hade tjänat mer pengar på att folk inte tröttnar och ger upp hobbyn. För det är just det som händer med skålägarna.

                Personligen så anser jag dock att affärerna inte har ansvar för fiskarna, deras mål är att vinstmaximera och det är det enda ansvar dom har.....Inför sina anställda. En lag som reglerade det skulle leda till att dom informerar kunden om lagen, varvid kunden köper ett större kar. DVS vinstmaximering och djurskydd samtidigt. Att idag informera kunden om att det inte är bra för fisken att ha en skål är ekonomiskt vansinne. Förmodligen går bara kunden till en affär som säger att det går bra och köper sin fisk där.

                Ansvaret är samhällets och den enskilda individens INTE företagets.
                MVH
                Magnus
                min zoon

                Kommentar

                • Kramfors
                  • January 2003
                  • 7265

                  #23
                  Butiken där jag jobbar extra har slutat med fiskar, det finns ingen lönsamhet, det lönar sig bättre att sälja kattleksaker och kattsand på den butiksytan.
                  De som har katter är toppenkunder de köper det bästa fodret och väldigt mån om sina djur.
                  Tänk om man kunde säga det om de som har fiskar, nej de som har fiskar tycker många att de vet bäst, om butiken i all välmening ger en kund ett råd tas det ofta som en förolämpning.

                  Vad tror ni de i butiken säger till varandra när ni lämnat butiken.
                  En annan typ av kund är fiskkunder som nyss har läst en akvarie bok och ska sätta expediten på "det hala" med en mängd oväsentliga frågor.

                  Nåja grossisterna har slutat benämna dem Guldfiskskålar utan kallas nu skåla i katalogen, men det är fortfarande en Guldfisk i skålen på bilden på kartongen.
                  http://www.kramforskoi.com/

                  Kommentar

                  Arbetssätt...