Skötsel och vattenkvalité

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nika
    • August 2004
    • 5

    Skötsel och vattenkvalité

    Vi har haft fiskar som har dött lite pö om pö under hela tiden vi har haft akvarium (Se annan tråd).
    Med er hjälp (tack!) kom vi fram till att vi skulle testa vattenkvalitén och köpte test för detta. Testet visar att värdena är ok, möjligtvis ligger Ph lite högt - vi har jättesvårt för att avgöra om den är grön eller grön så att säga.

    I fiskaffären där vi köpte proverna kom vi fram till att
    1. vi har matat för mycket (fast vi tycker att vi har matat liiite)
    2. vi har rengjort filtret samtidigt som vi har bytt vatten vilket tydligen inte var bra
    3. vi har inte gett malarna någon extramat, sån tablett som vi nu köpt och ger var tredje dag (fy oss!!)

    Ingen fisk har dött sen senaste vattenbytet (peppar, peppar)

    Kan ovan faktorer ha bidragit till att fiskarna har dött?
    Ska man avvakta vidare fiskinköp och i så fall under hur lång tid?

    Mvh Nika
  • Maya
    • November 2003
    • 1162

    #2
    Ska försöka svara med det jag gör här hemma som verkar funka...

    Matning:
    Mata inte mer än vad fiskarna äter på 2 minuter... ligger maten längre än det så är det för mycket, lite kommer alltid att lägga sig på bottnen vilket inte gör något för det tar malarna hand om...

    Filtret:
    Jag rengör alltid mina innerfilter i samband med vattenbytet... om det är eller inte beror på HUR man rengör filtret... jag sköljer ALDRIG mina filterpatroner under rinnande vatten utan använder mig av akvarievatten i en spann, jag sköljer/masserar bort skiten ur filtermassan i spannen... på detta sätt går inte mycket av bakteriefloran bort.

    Mat till malarna:
    Nu vet jag inte vilka malar du har men är de flesta malar behöver stöd matas... och är det "vanliga" ancistrusar så vet jag av egen erfarenhet att de fullkomligt älskar att få grönfoder som squash, broccoli, skalade gröna ärtor mm....

    Både övermatning och rensningen av filtret kan ha gjort att fiskarna har dött..... om man sköljer bort bakteriefloran ur filtret i samband med övermatning bildas det lätt Nitrit.... som fiskarna blir förgiftade av och om man inte gör något då då leder det till döden.

    Hoppas att du fått nån hjälp av mitt svar.
    Mvh M.
    Tänk att så lite... kan göra så mycket....
    Min zoon Mitt Bildgalleri Min Dagbok
    Min hemsida om hoyor & pelargoner

    Tempora mutantur nos et mutamur in illis

    Kommentar

    Arbetssätt...