Nytt akvarium - Nybörjare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • trollet85
    • January 2005
    • 667

    Nytt akvarium - Nybörjare

    Fick ett akvarium av min pojke i julklapp, men har dock aldrig haft ett innan så jag behöver "lite" tips, råd osv.

    Har iaf tvättat gruset ganska så noga, och fyllt på med vatten, satt dit doppvärmare och pump.
    Men min första fråga är, hur ska pump och doppvärmare placeras? Nära eller långt ifrån varandra, i hörn eller på lång/kortsida ?

    Akvariumet är ett 63L med en Fluval 2plus pump som klarar 400l/h. Köpt "nitrivec biostarter" och "ektozon" som tydligen skulle vara bra. Men vad ska göras härnäst? Ska jag hälla i dessa medel enligt anvisningar, sätta igång pump och doppvärmare osv?
    Läste att man ska ha timer till lysrampen som ska vara igång 9-11 timmar, spelar det roll vilken tid på dygnet den står igång (lämpligast är väl medan tiden man är hemma själv?)

    Ja, det var väl det för tillfället, lär återkomma vid fler frågor
    63L med salamandrar
    Mina älskade persers Viola och Velvet
  • peppito
    • December 2003
    • 1612

    #2
    Ektozon? jag har för mig att det är medicin.

    9-11 timmar låter bra. Tiden spelar ingen roll se dock till att akvariet inte utsätts för direkt solljus. Placering av pump och doppvärmare har jag inte funderat så mycket på men om den sitter i närheten av filtret så sprids värmen snabbare. sätt den bara inte för nära. Sätt igång pump oc värmare direkt så att vattnet inte blir "stående".
    "du ångrar bara det du inte gjorde"

    Kommentar

    • Shagrat
      • September 2004
      • 335

      #3
      Placera gärna pumpen så du får bra rörelse på ytan. Behöver inte plaska eller så, utan bara att det driver runt.
      Ja, jag vet att jag inte kan stava....
      Min zoon

      Kommentar

      • Maya
        • November 2003
        • 1162

        #4
        Ektozon är ett salt och nån form av medicin... så det ska du INTE tilsätta nu... endast om dina fiskar blir sjuka i nån yttre form av sjukdom....
        Mvh M.
        Tänk att så lite... kan göra så mycket....
        Min zoon Mitt Bildgalleri Min Dagbok
        Min hemsida om hoyor & pelargoner

        Tempora mutantur nos et mutamur in illis

        Kommentar

        • Shagrat
          • September 2004
          • 335

          #5
          Det är ingen fara att ha Ektozon i. På förpackningen står dosering för förebyggande syfte. Sen har jag hört (vet inte om det stämmer) att det kan förbättra syreupptaget i fiskarna, vilket kan vara bra i början om man skulle få amoniak, vilket reducerar syreupptagningen.
          Ja, jag vet att jag inte kan stava....
          Min zoon

          Kommentar

          • trollet85
            • January 2005
            • 667

            #6
            Har läst på Ektozon lappen nu och det är ju somsagt någon sorts medicin, men som nämnt också så kan man hälla i lite i förebyggande syfte och det skadar ju aldrig! man ska hälla i det en gång i veckan då isf. men en sak jag undrar då gällande det. ska jag bara hälla i det en gång nu då innan jag häller i fiskarna, eller ska jag även ha i lite Ektozon nästa vecka och medan jag har fiskarna i. Eller räcker det med en gång nu före fiskarna ska i?

            Har nu satt fast värmesaken på ena kortsidan och vattenpumpen i andra. är ju endå så pass litet akvarium så värmen borde spridas snabbt endå!

            Något mer jag borde tänka på nu?

            Hällde i de första dropparna av Nitrivec idag iaf, så då fortsätter man så i 7-10 dagar och sen kan fiskarna bosättas då?


            Mvh!
            63L med salamandrar
            Mina älskade persers Viola och Velvet

            Kommentar

            • Shagrat
              • September 2004
              • 335

              #7
              Du kan vänta med att hälla i det tills fiskarna kommer i. Likadant e det med nitrivec. Du kommer inte få igång någon nedbrytning fören det finns något att nedbryta, så det kommer inte att ha någon effekt fören fiskarna bajsat ner lite.
              Ja, jag vet att jag inte kan stava....
              Min zoon

              Kommentar

              • fredrikakesson
                • November 2003
                • 1363

                #8
                Hej
                Skippa ektozonet.Det är bara oerhört dyrt bordssalt.Risken är att du får för hög koncentration och fiskarna blir dåliga.Jag brukar sätta värmaren och filtret brevid varandra.Detta pga att värmaren styrs av en termostat därför att det viktigt att vattnet cirkulerar runt den.Det spelar ingen roll om akvariet är litet eller stort om värmaren är rätt dimentionerad.Den kommer att värma vattnet på ungefär samma tid.Vad gäller fiskarna så måste man ha några få för att nitrivec ska ha någon funktion.Läs gärna på lite om nitrit.Finns hur många trådar som helst i forumen.På gamla www.zoopet.com finns några bra artiklar om hur man ska gå tillväga för att starta upp akvariet
                Lycka till och välkommen hit.
                Fredrik

                Kommentar

                • heljis

                  • June 2003
                  • 1150

                  #9
                  Du kan även sätta i fiskarna direkt, att det är bra att vänta några dagar är en MYT.
                  De bra bakterierna som man vill ska bosätta sig i filtret gör nämligen inte det förrän de har mat(fiskbajs). Däremot är det viktigt att sätta in fiskarna försiktigt, några få till en början och sedan ett par fler efter ett par veckor tills du är nöjd. I början(första veckorna) är det också viktigt att mata sparsamt för att undvika nitritspikar.
                  Får jag fråga vad du tänkt ha för fiskar i akvariet?
                  Välj fiskar som inte blir för stora för ditt kar och läs på mycket om dem i böcker eller på nätet innan du inskaffar dem!
                  Lycka till och fråga gärna, ofta och mycket!
                  Martin Heljedal

                  They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

                  Kommentar

                  • batski
                    • October 2004
                    • 8891

                    #10
                    Det är viktigt att du börjar med bara några få fiskar och introducerar sen fler fiskar successivt under ett par månaders tid. Ha inte brottom. Flyttar alla in på samma gång kommer det att resultera i en nitritspik med katastrofala konsekvenser för fiskarna. Nitrit är ju giftigt.

                    Jag skulle rekomendera dig att skaffa en nitrit-test (köp en vätsketest - JBL är ett bra märke) så du kan hålla koll på nitrithalten. Det är under den första tiden innan nyttobakterierna kommit igång som riskerna för nitritspikar är som störst.

                    Så småningom kommer det att finnas tillräckligt med nyttobakterierna i filtret, sanden och annan inredning som tar hand om nitriterna. Därför ska man aldrig storstäda ett akvarium, utan bara byta ca 20-25% av vattnet regelbundet (helst 1 gång/veckan).

                    Strunta i Ektozon så länge fiskarna är friska. Vissa arter kan tom vara känsliga för salt. Köp istället Aqutan eller nåt annat likvärdigt vattenberedningsmedel (neutraliserar klor och binder tungmetaller och annat skadligt som brukar finnas i kranvattent) som du tillsätter vid start och vid varje vattenbyte.

                    www.zoopet.com finns det ett register över olika fiskarter. Där kan du läsa om de olika arternas egenskaper och behov. Mycket nyttig information att skaffa sig INNAN man skaffar fiskarna.

                    Lycka till!
                    "The animals of the world exist for their own reasons.
                    They were not made for humans
                    any more than black people were made for whites
                    or women for men." - Alice Walker

                    Kommentar

                    • Maethor
                      • December 2004
                      • 675

                      #11
                      Pumpen ska helst sitta nära värmestaven eftersom vattnet alltid ska cirkulera ordentligt så att det inte bildas så mycket alger på värmestaven
                      112L: Kampfiskar, 2blågurami, 1guldgurami, 15 neontetror, 1kinesisk algätare, 2-3ancistrus.
                      105L: 3Eldbukssalamandrar (Jack, Elizabeth, Anamaria) +några salamanderyngel.
                      54L: ca 15 kamphanar
                      90L: 3kamphanar
                      90L: 3kamphanar
                      90L (marin): 3kamphanar
                      6x2L: Kamphanar

                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=172702

                      Kommentar

                      • pettersson206
                        • January 2005
                        • 134

                        #12
                        svar på fråga ett. jag har hört att man ska sätta på kort sidans hörn på samma sida det går ialla fal bra för mig
                        <3Cornflakes<3

                        Kommentar

                        • trollet85
                          • January 2005
                          • 667

                          #13
                          har gått 9 dagar nu typ sedan jag satte igång mitt akvarium. har haft i Nitrivec varje dag och hade även i en dos ektozon förra veckan i förebyggande syfte. har läst på tråden att jag inte hade behövt det..
                          men jag har inte i något nu förren de blir sjuka då? ektozon behövs väl inte mer än isf som förebyggande syfte, som jag nu gjort.
                          har satt doppvärmaren och pumpen på var sida om akvariumet. så säg ifall jag gjort helt fel. men tror det ska gå bra endå?

                          en sak som jag undrar över är varför bladen på mina växter blivit brunspräckliga? dom var gröna och fina i början med har blivit mer och mer skabbiga. kan det bero på att det frusit i bilen påväg hem från zooaffären? det är iaf det jag kom att tänka på, något annat vet jag ej. hoppas iaf inte det är nån sjukdom eller så..
                          samt att de ser lite ledsna ut, speciellt en av de mindre växterna som har små blad på varje kvist. (om nu det säger er vad det kan vara för växt)

                          fiskar jag hade tänkt mig är 2 blackmolly, en liten variant av Mal som ej växer så mkt. sen kanske en lite större fisk, vet ej vad den heter men.. eller så en neontetron eller vad de kallades! så det blir 4 fiskar i början. det är väl lagom?
                          63L med salamandrar
                          Mina älskade persers Viola och Velvet

                          Kommentar

                          Arbetssätt...