Tips på tåliga fiskar att börja med?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • _GuppY
    • December 2004
    • 1

    Tips på tåliga fiskar att börja med?

    Har just skaffat ett första akvarium. Det är på 54L (bredd: 60cm).
    Skulle vilja ha tips på några bra fiskar att börja med som är tåliga och fina. Har tittat på guppyn, är den bra att börja med?

    Jag undrar oxå vad de fiskar som sitter på glaset kallas för.??
    //mia <')))<
  • Servant
    • December 2004
    • 315

    #2
    sitter på glaset?
    kanske nån mal?
    t

    Kommentar

    • Glenn
      • April 2002
      • 3904

      #3
      Jag undrar oxå vad de fiskar som sitter på glaset kallas för.??
      Dem som brukar suga sig fast på glaset är malar. Finns massa olika fina malar så jag går inte in på någon speciell.


      /Glenn
      Mvh /Glenn

      Min Zoon

      Kommentar

      • lenis3
        • June 2004
        • 2254

        #4
        hej! Den fisk som "sitter på glaset" är förmodligen en Ancistrus, även kallad sugplopp! Dessa blir nog för stora för ditt akvarium, men det finns flera bra alternativ till dessa som är algätare.

        amanoräkor - ROLIGA!!
        octocinus (ej rätt stavat.. ) du kan alltid söka lite här på zoopet, under fliken Fiskar, pröva att söka på algätare kanske du hittar nåt

        lycka till
        Min zoon
        Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

        Kommentar

        • Daniel Blom
          • June 2003
          • 1670

          #5
          Kardinalfiskar är mycket tåliga och trevliga!
          mvh Daniel
          Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
          och framgången är given.
          Samuel Clemens
          Mina bilder

          Kommentar

          • swetrot
            • April 2003
            • 966

            #6
            Sök på fiskbeskrivningar efter fiskar med svårighetsgrad 1 & 2 samt storleken på ditt kar så får du en rätt så bra uppfattning om vad som passar i ditt kar.

            Tänk dock på att få fiskar är särskilt "tåliga". Det är inte speciellt svårt att ta livet av en fisk, jag tror att alla här på Zoopet har lärt sig det. Däremot finns det en del fiskar som är mer sköra än andra, de har högre svårighetsgrader och lämpar sig inte alls för nybörjare.

            Mina favoriter är levandefödare (Svärdbärare, Molly, Platy & Guppy) och de små tetrorna.

            Kommentar

            • okv10
              • December 2004
              • 2

              #7
              är det Ancistrus {svart med vita prickar] som sitter på ditt glas
              så tar det ett tag innan dom växer ur ditt akvarium så du kan ha dom ett tag till

              Kommentar

              • elvina
                • October 2004
                • 103

                #8
                Jag har ett 54 liters med Sorgmanteltetror,Guppy,Black Molly,Läppgurami och en Antennmal.
                Guppys är roliga tycker jag,och dom får ungar jättelätt, samma sak med Black Molly. Finns ju också Dalmatiner Molly,Saffrans Molly och Silver Molly.
                Antennmalen blir ca 10cm lång och är duktig på att äta alger.Men jag tror inte att den finns med här på Zoopet.
                Jag tycker att du ska ha nån tetra, Neon- eller Kardinaltetra kanske?


                Kommentar

                Arbetssätt...