Kopparbarberna leker!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Servant
    • December 2004
    • 315

    #16
    ynglen kan kläckas 24 timmar efter lek.
    t

    Kommentar

    • Kamphona
      • December 2004
      • 95

      #17
      japp, men nu hade det gått 48 timmar och mer, så jag har rengjort allt och kört igång pumpen. ska kanske invänta yngel från min saffransmolly hona i stället. hon ska nog få yngel ganska snart..

      tack otroligt mycket för alla tips och all hjälp jag fått!

      Gott Nytt År!

      /Linnea

      Kommentar

      • Servant
        • December 2004
        • 315

        #18
        hmm.. saffransmolly hur ser den ut?
        t

        Kommentar

        • dgqlof
          • November 2003
          • 1344

          #19
          Ett par tips till nästa gång:

          Vänta betydligt längre att göra rent, minst till några dagar efter att yngel blir frisimmande. De är nämligen otroligt små och svåra att se, det har ibland tagit mig flera veckor innan jag upptäckt yngel. Yngel från frilekande fiskar är väldigt mycket mindre än från levandefödare.

          Om du vill byta mycket vatten i yngelakvariet pga av det blivit dåligt av någon anledning, så fyll från vanliga akvariet. Då kan du byta i princip allt vatten flera gånger per dag i yngelakvariet.

          Kommentar

          • Kamphona
            • December 2004
            • 95

            #20
            Ursprungligen skickat av dgqlof
            det har ibland tagit mig flera veckor innan jag upptäckt yngel. Yngel från frilekande fiskar är väldigt mycket mindre än från levandefödare.
            Ok.
            Jag var nog lite otålig av mig, och pga det urusla vatten som bildades blev jag nog lite stressad.

            Jag har hittils bara odlat på tandkarpar, så jag visste nog inte riktigt vad jag skulle titta efter... =)

            Ordet "odla" stämmer nog inte heller egentligen. Det bara blev så att otroligt många yngel överlevde när jag hade mycket grovt grus i förra akvariet (vilket ledde till överbefolkning m.m.

            Gruset hade jag tagit från vår grusgång utanför huset, du vet sådant där grått grus som har en storlek på ca 1 cm... hehe

            Jag blev trött på att man nästan aldrig fick några yngel att överleva den första tiden (eftersom dom blev uppätna..) så det var nog därför jag bestämde mej för att pröva det stora "grusgångsgruset.

            Om man vill ha MÅNGA yngel som överlever så rekomenderar jag det...!

            ja, jag får ta och försöka igen vid ett senare tillfälle!

            Gott Nytt År allihopa!

            /Linnea

            Kommentar

            • Kamphona
              • December 2004
              • 95

              #21
              Saffransmolly ser likadana ut som Black molly(och är nog i grund och botten samma sak, fast med olika färger) men är gula!

              Jag har en som är mer vitgul och har blåa ögon.
              (Jag misstänker att den är någon sorts korsning mellan silvermolly och saffransmolly pga färgen)

              Och så har jag två som är knallgula med röda ögon.
              (Dom tror jag mer på som "rena" saffransmollysar).

              Rätta mig någon om jag har fel!

              Om jag ska välja så tycker jag nog egentligen mest om den som är mer vit med blåa ögon. Tycker inte riktigt om röda ögon...

              Ska jag skicka ett kort? Kan försöka ta en någorlunda bild!

              /Linnea

              Kommentar

              • Servant
                • December 2004
                • 315

                #22
                ja visa en bild.
                t

                Kommentar

                Arbetssätt...