Kopparbarberna leker!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kamphona
    • December 2004
    • 95

    Kopparbarberna leker!

    hej!

    just i detta nuet vet jag att jag inte alls gjort så som man ska, hehe.

    jag handlade idag en petbox storlek 3 (8liter). nu på kvällen lade jag i lite överbliven sand, en nerklipt växt(som troligtsvis ska ta sig) och en liten planta. dessutom en trädrot en keramikrot och en snäcka.

    detta tänkte jag DÅ stå i ca en vecka eller mer innan jag lade i fisk för att leka, eller yngel.

    det kom sig däremot så att jag även köpt kopparbarber under dagen(en hane och två tjocka honor). hanen jagade honorna extremt mycket nu, och eftersom jag är en mycket otålig person(och därav mycket nyfiken) så håvade jag upp hanen och en hona och släpte ned i karet, som stått i så där.. 2,5 min =)...

    och tro av min förvåning, då när jag sitter och tittar på mina små fiskar, så börjar honan spruta rom, och jag får se dom leka!

    min fråga:

    hur länge ska dom få vara kvar där innan dom får komma tillbaka till stora karet?
    och hur tar jag hand om rommen? jag har en extra värmare, men någon extra pump har jah inte hunnit skaffa ^^!
    hur lång tid tar det innan dom kläcks?
    vad ska ynglen ha för foder?

    jag är lite förvirrad, då jag bara råkade snubbla över denna fisksort IGÅR!!! då flickan i fiskaffären gav mig två pyttehonor på köpet(eftersom dom råkade hänga med kejsartetrorna ner i plastpåsen), och då blev jag frälst. dom är ju så vackra och pigga!

    mycket mycket tacksam för svar!, har lagt en likadan tråd i forumet för karpliknande fiskar..(tror jag att det var.. hehe)

    /Linnea - en förvirrad nybörjare!
  • LadyTiera
    • November 2004
    • 151

    #2
    Grattis!!!!!!!!!! kul när det händer så här spontant!

    yngelfoder; finns hos din handlare i droppform, sedan kan du kläcakl artemia eller ge dem finsmulat flingfoder.

    Är äggen befruktade? isåfall flytta över föräldrarna direkt så att de itne äter upp rommen, de är inte vad jag erfar yngel elelr äggvårdare.

    vad ligger tempen på däri nu?

    skaffa ett luftdrivet minifilter och byt vatten ofta i karet.
    112l;snäcklekare+zebrafiskar
    pansarmalar
    80liters;purpurhuvudbarb+överbliven fisk.
    30l:liten ancistrus, 3 guppy, 12 neontetror

    http://ladytiera.blogspot.com/

    Kommentar

    • Kamphona
      • December 2004
      • 95

      #3
      hur ser man att äggen är befruktade?

      har inte kollat temperaturen och inte heller lagt i någon värmare.. vad ska temperaturen ligga på? hemma har vi ca 18-20 grader i rumstemperatur, men vattnet har nog inte svalnat från den temp det hade innan (tog allt vatten från stora akvariet)...

      hur länge ska dom hålla på? när vet man att dom är klara?

      tack för ett snabbt svar!

      /Linnea

      Kommentar

      • LadyTiera
        • November 2004
        • 151

        #4
        tempen för barberna skal ligga på 23-27 ca så sätt i en värmare.

        de är klara när de inte leker mer......

        att de är befruktade märker du senare men har du sett hanen vara med och leka så har han nog sprutat på dem och du kan ta upp mamma och pappa ur karet

        112l;snäcklekare+zebrafiskar
        pansarmalar
        80liters;purpurhuvudbarb+överbliven fisk.
        30l:liten ancistrus, 3 guppy, 12 neontetror

        http://ladytiera.blogspot.com/

        Kommentar

        • Kamphona
          • December 2004
          • 95

          #5
          ok!
          ja hanen är med... *lol*

          ok.. ska sätta i värmaren.. får kolla hur man ställer in värmen hihi

          vet du hur lång tid det tar för rommen å kläckas? har läst någonstans (vet inte var) at dom ska käckas om två dagar.. men vet inte om det stämmer...

          tack!

          /Linnea

          Kommentar

          • dgqlof
            • November 2003
            • 1344

            #6
            hur länge ska dom få vara kvar där innan dom får komma tillbaka till stora karet?
            Efter några timmar brukar allt vara klart och då skall de bort.
            och hur tar jag hand om rommen? jag har en extra värmare, men någon extra pump har jah inte hunnit skaffa ^^!
            Värmare: Rekommenderas. Pump: Luftdrivet skumgummi-bubbelfilter som LadyTiera skrev ovan. Både bäst OCH billigast.
            hur lång tid tar det innan dom kläcks?
            Det tog mina 2 dygn tills de kläcktes och hängde på rutorna (ca 4 mm långa genomskinliga med svarta ögon), ytterligare två dygn innan de första gav sig ut att simma lite. 5 dagar efter lek simmade många. Redan dag 6 kunde jag ana röd färg och 11 dagar efter leken kan man ana ett streck på sidan. Snabbväxare med andra ord.
            vad ska ynglen ha för foder?
            Jag matade mina med levande dammfoder. Infusorier, artemia, mikromask är väl annars det som rekommenderas. De kanske tar pulvertorrfoder, vet inte. Efter en månad åt de gärna torrfoder, men var förberedd på att det blir lite kämpigt dit.
            hur ser man att äggen är befruktade?
            Det ser man knappast. Möjligen att man skulle kunna se att de vitnar om de är obefruktade.

            Kommentar

            • Kamphona
              • December 2004
              • 95

              #7
              tack så hemskt mycket för svaren! ser minst 5 romkorn som ligger på stenarna, men fler lär väl finnas gömda, hehe. jag håller tummarna för att allt ska gå bra... ska ta bort hanen och honan innan jag går och lägger mej. om dom vill leka mer så får dom göra det i stora akvariet!

              tack en en gång!

              /Linnea

              Kommentar

              • LadyTiera
                • November 2004
                • 151

                #8
                grattis och hoppas att det går fint!!!

                håll oss uppdaterade
                112l;snäcklekare+zebrafiskar
                pansarmalar
                80liters;purpurhuvudbarb+överbliven fisk.
                30l:liten ancistrus, 3 guppy, 12 neontetror

                http://ladytiera.blogspot.com/

                Kommentar

                • Kamphona
                  • December 2004
                  • 95

                  #9
                  det ska jag, var så säker!

                  har nu flyttat över dom båda, JAG tycker att honan ser lite slankare ut, eller är det bara som jag inbillar mig? hehe

                  värmare i karet, ska inhandla pump i morgon om jag får tid, kan man inte göra vatten byten typ var och varannan dag i stället för pump?

                  jag undrar hur bra jag kommer sova i natt, hehe

                  tack!

                  /Linnea

                  Kommentar

                  • jackson
                    • September 2003
                    • 1242

                    #10
                    Du bör göra vattenbyten så ofta, för att ynglen skall växa fort. De äter mycket och smutsar ner vattnet. Samt att yngelkaret är ju inte så stort.

                    Du behöver nog inte pumpen förrän om några dagar.
                    Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                    Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                    Kommentar

                    • Kamphona
                      • December 2004
                      • 95

                      #11
                      ok, tack!

                      men ska jag göra vattnebyten när det bara är rom? rommen smutsar väl inte ner så mycket?

                      tack för alla svar!

                      /Linnea

                      Kommentar

                      • Kamphona
                        • December 2004
                        • 95

                        #12
                        jag har letat omkring lite, men vet inte riktigt vilket filter man ska köpa. vet ni något märke/modell som skulle kunna passa?

                        /Linnea

                        Kommentar

                        • Kamphona
                          • December 2004
                          • 95

                          #13
                          Nu har jag varit i djuraffären och köpt något sorts fyrkantigt luftfilter(man fyller det med vadd). Den och min bubbelsten(tror jag att de kallas) i det stora karet delar nu på min luftpump.

                          Hoppas att det ska funka (och inte låta för mycket).

                          Sen när ynglen kläckts så måste jag möblera om lite. Filtret ligger nu på sidan. Det skulle annars sprutat ut vatten ur akvariet. Fick det bevisat den hårda vägen...

                          Köpte även flytande yngelmat för alla sorters fiskar. Hon i djuraffären trodde att det skulle gå bra. Hon var överaskad över att dom hade lekt så där direkt oxå.

                          Sa även att om allt går bra så kanske jag kommer ner med ungfiskar och säljer till dom. Hon lät positiv till det.

                          Ska bort i morgon kväll, så vi får se på nyårsdagen om det kläckts något!

                          Det var lite om vad som hänt idag. Annars så jagar kopparbarbs hanen mina två stora honor i det stora karet, men jag är nöjd med den rom dom lagt, så den som dom lägger nu får dom gjärna äta upp!

                          /Gott Nytt År på Er alla!

                          Linnea

                          Kommentar

                          • Kamphona
                            • December 2004
                            • 95

                            #14
                            Yngelkaret luktar väldigt illa trotts vattenbyten, men jag vågar inte suga från botten pga att jag då skulle kunna få med rom. har grovkorningt grus där. det har dock stått i över två dygn nu och jag tror inte att det kommer komma några yngel.

                            ska jag ta och göra rent allt och försöka igen?

                            /linnea

                            Kommentar

                            • Kamphona
                              • December 2004
                              • 95

                              #15
                              jag tar ut allt och gör ordentligt rent. sen stoppar jag ner kopparbarberba igen och håller tummarna...

                              =)

                              /linnea

                              Kommentar

                              Arbetssätt...