Varför dör de??? HJÄLP!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nika
    • August 2004
    • 5

    Varför dör de??? HJÄLP!

    Vi körde igång vårt akvarium i somras, ett 200 liters. Har haft akvarium för sex år sen men det sprack så nu gjorde vi ett nytt försök för vi saknade våra fiskar.

    Men av någon märklig anledning så dör våra fiskar hela tiden (oftast efter vattenbyte). Vi har nu kvar EN gurami(av 6), EN nätbarb (av 8),EN praktbarb(av 6), EN ansistrusmal (av 6), ingen siamesisk algätare (av 2), ingen praktbotia (av 2) och 12 neontetror(av 17). Både barberna och guramin har jag stödköpt fler när de dog men nu börjar jag inse att något är fel, eftersom de också dör. Inte ska fem malar bara dö?

    Vi sköter vattenbytena enl affären (byter 50 liter varannan till var tredje vecka) och den enda skilllnaden mot för 6 år sen är att vi numera har en rot i akvariet också.

  • twistedfish
    • August 2003
    • 140

    #2
    Har ni köpt några droptester för att testa pH, kH och NO2?
    Ha ordentlig koll på NO2(nitrit) kan vara det som spökar om ni inte har fått igång nyttobakterierna ordentligt. Har ni lagt i alla fiskarna samtidigt? Har ni det så är det alla gånger nitriten som har ställt till det.
    220 l med Sorgmanteltetror, Svart fantomtetror, Kejsartetror, Rasbora hengeli, två botier, en mal som jag köpte som blå antennmal(har inte hittat den på senare tid) samt en annan mal som jag inte har hittat här på zoopet. Har nu även köpt två l-66 malar. Plus en del kejsartetra yngel

    Kommentar

    • nika
      • August 2004
      • 5

      #3
      Förlåt att jag har varit lite otydlig. Fiskarna är inte ilagda samtidigt. Vi hade bara några barber flera veckor i början och har sakta fyllt på med fler fiskar.
      De i fiskaffären påstår att vi inte behöver några tester eftersom vi har kommunalt vatten, samma som i fiskaffären. Men hon kanske är fel ute - vore ju ett enkelt sätt att kolla om det är är det som är felet. Tack för ditt svar.

      Kommentar

      • Dadus
        • October 2004
        • 19

        #4
        Hur dör de? Får de symptom, prickar etc?
        Det verkar vara mycket fiskar i akvariet vilket inte är helt fel, mitt är också tättbebott, men fiskarna kan stressa ihjäl varandra. Det är inte skoj när fiskar dör.
        Ha i lite Aquasafe vid vattenbyten. Sätt i lite mineralsalt och nitrivec skadar inte. Har du inte växter bör du nog skaffa ordentligt med det då du har fiskar som trivs med växter och gömställen. En rot... hoppas den är stor, botiorna måste ha rötter för att ta skydd när de vill det...
        Bluppp bloooppp

        Kommentar

        • Tropfrog
          • October 2002
          • 8078

          #5
          Vad har du för filter?
          MVH
          Magnus
          min zoon

          Kommentar

          • dinajel
            • November 2004
            • 606

            #6
            Hur går det till när fiskarna dör? Jag har samma problem med fiskar som dör. Det kan gå flera veckor, och sen är det en fisk som plötsligt börjar tackla av. Den matvägrar och blir mer och mer seg. Till slut ligger den bara på botten och sen dör den. Förloppet är på två till tre dagar. Ibland dör flera åt gången på det här sättet. Mitt akvarium är väl inkört och har ingen nitrit alls, lagom med nitrat, stabilt pH och hela kittet.

            Jag har kommit fram till att det måste vara invärtes parasiter som mina fiskar har. Symptomen är tydligen såna, och det kan gå länge mellan varje dödsfall. Till slut orkar fisken inte hålla parasiterna stången och då segnar den ner på några dagar och dör. Kan det vara det som är problemet med ditt akvarium också? Eller är jag helt ute och cyklar? (Jag kanske är helt fel ute vad som är problemet med mitt akvarium också. Kanske är det inte parasiter.)
            Bilder på mina akvarier.

            Kommentar

            • nika
              • August 2004
              • 5

              #7
              Tack för era svar!

              Till Dadus: Vissa av dödsfallen har vi bara noterat att vi har färre antal fiskar. Vi har inte ens hittat liken på några stycken av dem trots städning av akvariet och noggrann genomsökning. De dödsfall vi har noterat börjar med att fiskarna blir skygga/slöa och sen precis som dinajel beskriver sina fiskars död. Vi har inte sett några prickar eller ludd på fiskarna. Vid vattenbyte har vi använt Aquasafe (vårt heter Aquatan från sera) och på inrådan hällt i det först, innan vi har fyllt på med det nya vattnet. Roten är stor så där ligger nog inte problemet. Gott om växter har vi också.

              Till Magnus: Filtret heter Hydor Crystal R20 Duo II och är ett innerfilter som vi köpte i samband med akvariet i somras. Filtret ska ha en kapacitet på över 200 liter.

              Till dinajel: Det låter väldigt likt vårt problem. Vad är din strategi för att bli av med parasiterna? Ska man vänta till alla fiskar dött innan man köper nya? Finns det medicin?

              Kommentar

              • Glenn
                • April 2002
                • 3904

                #8
                Om du enbart gör vattenbyten varannan till var tredje vecka så sjunker ph:t ordentligt och då så lagrar fiskarna amonium i kroppen( eller var det amoniak=P). När du sedan gör vattenbytet omvandlas till amoniumet till amoniak och det fräter sönder fiskarnas gälar på ett par dagar vilket resulterar i att fiskarna dör. Så mitt tips till dig är att du gör vattenbyten på 30% en gång i veckan så ska du nog se att dina fiskar inte kommer att dö=)

                /Glenn
                Mvh /Glenn

                Min Zoon

                Kommentar

                • lenis3
                  • June 2004
                  • 2254

                  #9
                  hej!

                  dinajel: har du ungfödare? (platys, guppys, black molly mfl.. som du säkert vet jag har haft liknande problem med mina och skrivit trådar på zoopet och fått svaret att det beror troligen på att fiskarna är så hårt avlade. Av en många platys har jag nu endast en kvar!

                  Glenn: jag vågar påstå att det inte är livshotande med en slarvig fisk-matte som inte sköter vattenbytena som man borde.. Alltså jag bättrar mig men tidigare har jag slarvat rätt rejält med vattenbyten och då har detta resulterat i hög nitrit - dödsfall. Men nu byter jag kanske var 3e vecka, eller varannan, och mina fiskar lever och mår bra.

                  Det är möjligt att detta inte funkar permanent, det vet jag inte, men för tillfället funkar det för mig

                  obs detta är inget jag rekommenderar nån..
                  Min zoon
                  Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                  Kommentar

                  • swetrot
                    • April 2003
                    • 966

                    #10
                    Jag läste på ett utländskt forum (Minns ej vilket och hittar inte tillbaka just nu) om att nititspikar i vattnet ofta får följdkonsekvenser för fiskarna lång tid efteråt. Bland annat sätts deras immunförsvar mot parasiter ned (de angrips lättare av parasiter), gälarna får en sämre syreupptagningsförmåga (konsekvensen av ett parasitangrepp blir därmed snabbt förödande eftersom ytterligare nedsättning av gälarnas kapacitet leder till snabb död) och även fertiliteten kan påverkas (vilket leder till inga yngel alls, eller små kullar med rätt så "klena" yngel.

                    Det låter som en ganska så rimlig förklaring till problem som jag har haft, som andra har haft och som beskrivs även i denna tråd. Fiskarna tynar bort framför ens ögon, mediciner hjälper endast tillfälligt och man prövar med än det ena, än det andra utan resultat. Anledningen kanske helt enkelt är att man får hög nitrit - man byter vatten, häller ned Nitrivec och de allra flesta fiskarna överlever, helt enligt regelboken. Efter några månader börjar dock helvetet när fiskarna tynar bort framför ens ögon. Nitritvärdet är dessutom noll, så det sätter man inte i samband med sin fiskdöd. Men den tidigare nitritspiken var kanske anledningen. Om parasiter dessutom får fäste i fiskar så förökar de sig våldsamt vilket gör att de andra fiskarna i karet får svårt att hålla emot, oavsett de utsatts för nitritspik eller ej.

                    Till Nika vill jag säga: Att du inte hittar alla fisklik kan du tacka ancistrusmalarna för. De är duktiga på att äta upp dem. Om jag var i dina kläder skulle jag "starta om" akvariet med helt nya fiskar efter att ha desinficerat hela karet. Det hjälpte för mig. Se till att ha ett nitirittest hemma och häll i nitrivec från första början. De första 40-50 dagarna skall du bara ha några få fiskar i eftersom det är då nitrifikationsprocessen rullar igång och akvariet är extra känsligt.

                    Sköt också dina vattenbyten så att du byter 25-35% av vattnet varje vecka, åtminstone de första månaderna. I ett akvarium som är i balans så är det ingen katastrof om man hoppar över något vattenbyte, men i början leder det ofrånkomligen till problem.

                    Kommentar

                    • Glenn
                      • April 2002
                      • 3904

                      #11
                      <b>Lenis3:</b> Det är vad jag har fått höra iaf. Och sen så hade ju hon väldigt mkt fisk från början och då skitar ju det ner vattnet fortare också vilket gör att ph:t sjunker en hel del också. Nu så vet jag ju givetvis inte hur mkt fisk du har i ditt akvarium eller så. Kanske ph:t har sjunkigt så mkt så att dem har blivit frätskadade och dött?

                      Jag kan ju säga att förra sommarn så var jag en riktig slarver med mina vattenbyten. Bytte inget vatten alls på två månader men jag matade också sparsamt och hade inte alls mkt fiskar i förhållande till storleken på burken och inte en enda fisk dog. Nu har jag ju givetvis bättrat mig och byter vatten varje vecka men självklart kan det hända någon gång att det blir varannan också=D

                      /Glenn
                      Mvh /Glenn

                      Min Zoon

                      Kommentar

                      • dinajel
                        • November 2004
                        • 606

                        #12
                        Ursprungligen skickat av lenis3

                        dinajel: har du ungfödare? (platys, guppys, black molly mfl.. som du säkert vet
                        jo, jag tror mej ha hört talas om den fiskgruppen förut...
                        och visst är det ungfödare jag har. det är just platys och mollys som har strukit med för mej.

                        jag har haft liknande problem med mina och skrivit trådar på zoopet och fått svaret att det beror troligen på att fiskarna är så hårt avlade. Av en många platys har jag nu endast en kvar!
                        i början tillskrev jag nitrit problemet, eftersom akvariet var ganska nystartat. (och det var säkert nitrit som var problemet då också.) men det var intressant det du skriver om den hårda aveln. det låter rimligt, speciellt om man kopplar samman det med det som <b>swetrot</b> skriver. det är faktiskt den första riktigt vettiga förklaringen som jag läst. jag har sökt runt en hel massa på zoopet om detta och det enda jag hittat är att sterazin ska funka.

                        och sterazin funkar säkert. mot parasiterna. men orsaken till att fiskarna är så känsliga mot parasiter är den hårda aveln och nitritspikarna i början.

                        dock ska väl tilläggas att jag köpte fem nya platy och ett par nya molly efter att de första platysarna och mollysarna jag hade strök med. samma sak hände med dom. utan nitritspikar. men det beror väl på att ungfödare helt enkelt är väldigt känsliga för parasiter och att de blev smittade av de andra fiskarna som jag redan hade.

                        frågan är vad man ska göra åt problemet? ska man låta alla fiskar självdö eller ska man medicinera och hoppas att problemet går över och att de framöver inte smittar nya fiskar som man stoppar ner? och om alla fiskar nu skulle dö, finns parasiterna fortfarande kvar i vattnet? bör man medicinera i ett helt tomt akvarium för säkerhets skull? eller ska man i sånt fall starta om akvariet helt och desinficera rubbet?

                        jag har några ottosar som inte tycks drabbade, samt ett guldguramipar som inte heller verkar drabbade. jag var lite orolig för hanen (göran p) som verkade lite slö, men när jag kom tillbaka efter tre dagars julfirande med familjen så simmade han runt och mådde prima igen.

                        Min plan ser iallafall ut såhär:

                        1. köpa sterazin och medicinera.
                        2. vänta några månader och se om alla fiskar lever.
                        3a. (om alla verkar friska) skippa platy och molly och istället göra en asienbiotop av akvariet och behålla guramiparet och min amanoräka och köpa ett stim med barber eller rasboror.
                        3b (om de fortsätter att dö). samma som ovan, fast total nystart av akvariet först.

                        Sen har jag en punkt 4 utanför protokollet också, och det är att se fram emot min uppstart av ett snäcklekarakvarium.
                        Bilder på mina akvarier.

                        Kommentar

                        • Drakulla
                          • July 2004
                          • 403

                          #13
                          Kliande fiskar

                          Mina Platys har också dött en efter en med några veckors mellanrum. Dom var med från början när jag hade nitritspikar.. De har bara tynat bort på senare tid.. I det akvariet går också 5 Metallpansarmalar som kliar sig mot botten ibland. Har provat med Sterazin i några dagar. Verkar som det har blivit bättre med malarna.

                          I det andra akvariet, 92 l, så köpte jag Golden Malawis i december. Upptäckte att dom började klia sig mot gruset och växter nästan direkt när jag fick dom. Efter det började några av de andra fiskarna (nån Neontetra) klia sig och sedan då malarna i andra karet. Jag har råkat använda samma håv i bägge karen. En orsak till kliandet? Jag har provat med Sterazin i 92 l karet också, men det har inte blivit bättre... Vad ska jag göra? Jag har stadigt PH 7,5-8, ingen Nitrit och byter ca 30 % vatten varje vecka. Tillsätter även lite salt utan jod varje vecka och alltid Aquatan vid vattenbyte.

                          Hur många dar ska Sterazin användas? Finns det nån annan medicin mot parasiter. Jag ser inga prickar, sår eller annat på fiskarna. Kan parasiter försvinna av sig själv eller måste dom behandlas? Dör fisken annars? Kan man prova antibiotika?

                          Som det är nu är väl det bästa att försöka med medicin och se vad som händer. Absolut ingen ny fisk förrän allt är ok!
                          mvh Drakulla

                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=322876

                          Kommentar

                          • dinajel
                            • November 2004
                            • 606

                            #14
                            Ursprungligen postat av Drakulla
                            Hur många dar ska Sterazin användas? Finns det nån annan medicin mot parasiter. Jag ser inga prickar, sår eller annat på fiskarna. Kan parasiter försvinna av sig själv eller måste dom behandlas? Dör fisken annars? Kan man prova antibiotika?
                            Det står på förpackningen hur man ska docera Sterazin. Ur huvudet minns jag att det till 75 liter vatten ska vara 5 ml Sterazin, och det ska medicineras dagarna 1, 3, 6, 8 och 10. Då ska tydligen parasiterna tas kål på i alla livsstadier.

                            Som det är nu är väl det bästa att försöka med medicin och se vad som händer. Absolut ingen ny fisk förrän allt är ok!
                            Jag kan rekommendera att häva i lite salt också (1dl till 100 liter vatten). Det kan ju ha varit en ren slump, men mina fiskar verkade helt klart må bättre efter att jag hällt i salt.
                            Bilder på mina akvarier.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...