Hur skapa balans i ett 70 l öppet akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kitty
    • December 2004
    • 50

    Hur skapa balans i ett 70 l öppet akvarium?

    Ska starta upp ett 70 l öppet akvarium så växterna kan breda ut sig över ytan.
    Tänkte ha dessa växter: Echinodorus palefolius
    Hygrophila corymbosa
    Hydrocotyle leucocephala
    Bacopa caroliniana
    Anubis barteri var. nana
    Echinodorus tenellus

    Fiskar: neontetror eller glödbands tetror
    Black molly och vita Mollys
    Amona räkor eller körsbärsräkor
    Hypancistrus zebra
    ev blodtetra
    å kanske nåt mer om det får plats!? Jag vet inte riktigt hur mkt växterna breder ut sig heller??? men man kanske kan hålla efter dem?

    Kan detta bli bra? Har hört att man kan få biologisk balans i akvariet och att det då blir mer lättskött! Hur får man till det?

    De växter jag valt vill ha näringsrik botten, hur fixar man det? man kan ju inte gärna ha i jord under sandenn : )

    På endel växter står det att man ska tillsätta Co2, kan man göra det fast man har fiskar i karet?

    Ska man tillsätta speciell akvarie växt näring när karet är igång?

    Hoppas verkligen att någon orkar svara : )
    Mvh/Sara
    Kör så de` ryker!
  • Kitty
    • December 2004
    • 50

    #2
    Är det för mkt frågor eller varför svarar ingen?
    Är frågorna för korkade : /
    Då begränsar vi det lite och tar en fråga i taget!

    HUR FIXAR MAN BOTTNEN I AKVARIET OM VÄXTERNA VILL HA NÄRINGSRIK BOTTEN???
    Eller räcker det att tillsätta näring i vattnet och ha vanlig grus/sand botten????
    Kör så de` ryker!

    Kommentar

    • swetrot
      • April 2003
      • 966

      #3
      1: Du får inte "biologisk balans" i det karet.

      2: Vattengödning är bra, det är lätt att dosera. Skulle du göda för mycket, så justera med ett vattenbyte. Bottengödning är enormt svårt att dosera och ha kontroll på.

      Kommentar

      • Kitty
        • December 2004
        • 50

        #4
        Ok så jag behöver inte ha i nåt under gruset utan det räcker med gödning i vattnet?
        (man ä ju lite trög).
        Kan jag tillsätta CO2 som fålk på forumet snackar om eller är det för rena växt akvarier???
        Har räknat ut att jag nog vill ha för mkt fiskar, får nog halvera antalet eller köpa ett större akvarium : /
        Tack för svar Swetrot!
        Kör så de` ryker!

        Kommentar

        • Shagrat
          • September 2004
          • 335

          #5
          Det går bra att köra med CO2 och fiskar, till o med en fördel. Det enda är att man kan få kraftig variation på ph:t om vattnet är för mjukt, eller om man kör med mäskblandning som är lite svårkontrollerat.
          Ja, jag vet att jag inte kan stava....
          Min zoon

          Kommentar

          • Kitty
            • December 2004
            • 50

            #6
            Hur gör man när man stabiliserar hårdheten eller bärigheten eller vad det heter, för att få en jämnare ph nivå?
            Kör så de` ryker!

            Kommentar

            • Qwerty
              • December 2003
              • 526

              #7
              näringsrik botten får du av fisk bajs döda växter med mera och fiskar dör inte av syre vad jag har hört
              363L 4st eldbukar , 3sebra ciklider och 2st jack dempsey , 540L malawi mbunas , 60 molly odling. ska köpa 720L till mina amerikanare snart

              Kommentar

              • Kitty
                • December 2004
                • 50

                #8
                Jag måste nog läsa på : / jag trodde CO2 var koldioxid å de ska väl va bra för fotosyntesen eller? men jobbigt att andas för firren!
                Kör så de` ryker!

                Kommentar

                • Shagrat
                  • September 2004
                  • 335

                  #9
                  är det inte för höga nivåer CO2 så spelar det ingen roll för fiskarna, men stor roll för fotosyntesen...
                  Ja, jag vet att jag inte kan stava....
                  Min zoon

                  Kommentar

                  • gjordavljus
                    • August 2004
                    • 212

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kitty

                    De växter jag valt vill ha näringsrik botten, hur fixar man det? man kan ju inte gärna ha i jord under sandenn : )

                    Mvh/Sara
                    Visst kan man ha det... Matjord under sanden ger tydligen fullt tillräckligt av många av de näringsämnen som plantorna behöver. Det som behövs tillsättas ganska snart är bla CO2 genom att ge tillräckligt mycket fiskmat.... I alla fall om man ska tro Diana Walstad i Ecology of the Planted Aquarium. Håller precis på att läsa den och man blir otroligt sugen på att prova ett "Low Tech" akvarium. Ingen Co2 tillsättning och vattenbyten var 3:e månad lockar ju onekligen...
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=302416

                    Kommentar

                    Arbetssätt...