Dör dom nu?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joad
    • August 2004
    • 242

    Dör dom nu?

    Hej

    Tror ni att mina fiskar kommer att dö?

    Jag har stängt pump och värmare för att kunna sänka vattenytan någon decimeter. I själva verket, i mitt akvarium, 25L. Jag har även slagit i en skvätt vattenberdningsmedel (Vitakraft Aquabon).

    Varför allt detta då?

    Jo akvariet, som jag skrivit tidigare om, har en minimal läcka ovanför vattenlinjen. Där kondensvatten lyckas klämma sig mellan glaset och ramen och krypa ut på akvariets baksida, droppe för droppe kanske 20 droppar i timman. Men vattnet har nästan torkat innan det runnit ner för glasskivan.

    Rädd för vattenskador, har jag emellertid torkat, torkat och torkat ännu mer med hushållspapper och sedan även med lite aceton. Det har absolut inte droppat ner aceton i vattnet, det är jag helt tvärsäker på paranoid som jag är.

    Silikonet härdar för fullt, och avger ättikssyra. Jag tror mig våga lita på silikonet, eftersom det är samma sorts silikon som jag har i resten av akvariet. Akvariet har varit igång sedan i september, och det mesta har trots allt överlevt.

    Pump: Fluval 3+, innerfilter. Borde väl överleva stillestånd några timmar?

    Tänkte låta pump och värmare stå några timmar. Det står i bruksanvisningen att silikonet är klibbfritt på en timma, och att det härdat efter ett dygn.

    Vågar jag höja vattennivån och dra igång pumpen och värmaren efter säg tre timmar. Då tänkte jag fylla på med nytt vatten 25L, så att vattenytan åter hamnar någonstans ovanför värmarens minimigräns men under den nya silikonsträngen, "penntjock" och kanske 15 cm lång.

    Klarar silikonet av att härda klart i en något fuktig miljö, och/eller kommer den ättikssyra som avges att ta kål på allt liv i akvariet? Jag tänker förstås byta 25L vatten även imorgon och kanske lite mer på julafton. Och vad med att pumpen står stilla?
    130L
    För tillfället fisksoppa av guds nåde, siktar på 500L asieninspirerat.
  • leffe64
    • March 2004
    • 98

    #2
    Lägg pump och värmare ner så kan du ha dem på hela tiden, inte bvehöver du ha panik att fylla akvariet heller. Tror knappast att pumpen tar skada av att stå stilla, vi talar ju inte om något stort biologiskt ytterfilter. Skölj ur filtret under kallt vatten om du känner dig osäker. Fiskarna klarar sig visserligen flera dagar utan pump, men det skadar ju aldrig att ha den på.
    LeffeS

    Kommentar

    • joad
      • August 2004
      • 242

      #3
      Det känns skönt. Jag oroar mig nog minst för pump och värmare. Egentligen är jag nog mer skraj för silikonet. Om det är farligt för fiskarna och om det klarar av att härda i ett akvarium som är igång. Men tack för de värmande orden.
      130L
      För tillfället fisksoppa av guds nåde, siktar på 500L asieninspirerat.

      Kommentar

      • joad
        • August 2004
        • 242

        #4
        Klockan är 12.30 och allt är väl. Ingen läcka, fiskarna lever.
        130L
        För tillfället fisksoppa av guds nåde, siktar på 500L asieninspirerat.

        Kommentar

        • joad
          • August 2004
          • 242

          #5
          Ja om nu någon kan ha nytta av min erfarenhet, så lever fortfarande alla fiskar. Dessutom plockade jag i två st. Mosaikgurami för några dagar sedan, och alla verkar trivas ihop. Räkorna brukar bli skraja och osynliga när nya fiskar introduceras, men blir mindre och mindre fega med tiden. Så jag räknar med att även de har överlevt.
          130L
          För tillfället fisksoppa av guds nåde, siktar på 500L asieninspirerat.

          Kommentar

          Arbetssätt...