Högt ph, Gh, mycket växter, vilka fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • urbanandersson
    • January 2003
    • 965

    Högt ph, Gh, mycket växter, vilka fiskar?

    Hej!

    Jag har ett 150 literskar som jag har haft igång ett par år. Jag har haft "otur" med mina guramifiskar som har dött. Jag tror att det beror på att dom inte trivs eller nåt annat.
    karet:

    150 liter, 110 cm långt.

    Gh 15, Ph 8

    Engelsk sjösten på botten

    En stor rot

    Bottenytan fylld av robosta växter cryptocorynne, anubias, svärdplanta.
    Jag fullgöder med pmdd 1 gång i veckan i samband med 50% vattenbyte.

    5 pakistanbotia
    6 sebrafisk
    1 ancistrus
    1 guldgurami

    Jag vill ha ett lättskött kar med fiskar som tål mitt vatten, men dom enda som jag har hittat är typ guppi och platty eller ciklider.

    Jag kan tänka mig att ändra en del inredning i karet och göra mig av med en del fisk om det behövs. Men jag vill gärna fortsätta med mina växter och den lummiga grönskan.

    Finns det snälla fiskar som inte är för revirhävdande och som inte gräver upp aldeles för mycket växter? Dom får gärna ha fina färger och naturligtvis så ska dom trivas i mitt basiska vatten som fisken i vattnet.

    Urban
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Regnbågsfiskar, kanske? Finns ett stort urval.

    Gå in i Zoopets "söka fisk" grej och välj "basiskt pH" under vattenvärden, så får du en förskräcklig massa alternativ.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • urbanandersson
      • January 2003
      • 965

      #3
      Hej!

      Tusen tack azur. Jag har sökt och letat flera kvällar, men det är för mycket att leta igenom. Speciellt eftersom jag bara har modem. Så jag tänkte utnyttja den enormakunskapsbank som ni erfarna akvarister har.

      Jag tar gärna emot fler tips om det finns fler bra ideer nånstans där ute.

      Urban

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        OK:
        * De flesta killis går bra i hårt vatten, fast vissa arter kommer inte att leka. Speciellt lämpade är kanske lyktögonen.
        * Bland snällare ciklider som skulle passa kan man t.ex. nämna gul ciklid (Etroplus maculatus). Den gräver inte, men vissa exemplar kan tyvärr vara aggressiva mot andra av samma art. I stort sett detsamma gäller mindre arter av Julidochromis. Ett eller två par palettciklider skulle också fungera, fast de gräver lite och vissa individ kan vara nog så aggressiva.
        * Alla levandefödande tandkarpar utom goodeider. Det finns ju lite ovanligare saker, som metalltandkarp eller segelfensmolly, om du inte vill ha gamla vanliga guppy/platy/black molly. Goodeider är tyvärr ofta fenbitare & vissa äter växter.
        * Alla mindre danios. (Du har ju redan sebrafisk, den vanligaste av de små daniorna.)
        * Alla rasboror.
        * Mindre, icke-växtätande & icke-aggressiva barber. T.ex. tvåpunktsbarb, praktbarb, indianbarb, kopparbarb, rundbandad barb... Jag skulle dock inte rekommendera tigerbarb pga att de har en tendens att trakassera andra fiskar.
        * Mindre malar. Särskilt kanske småvuxna harneskmalar eller pansarmalar.

        Finns säkert mer, men det är vad jag kommer på just nu.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • janne22
          • April 2004
          • 233

          #5
          rödjuvel ciklid, eldbuk, bastanta fiskar som inte rör växterna ...
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=97996

          http://daniellofgren81.blogspot.com/

          Kommentar

          Arbetssätt...