Vilken fisk i en glaskupa?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anna Munkhammar
    • September 2004
    • 143

    #31
    Tycker att lagen är en början i alla fall :-)
    .:Omplacering av fiskar:.
    Tyvär spolas det fortfarande ned levande och fullt friska fiskar i våra toaletter. Dessa fiskar går en plågsam död till mötes. Tråkigt när de skulle kunna få ett bra liv hos någon annan. Fiskars värde är lågt för många men jag hoppas att fler får upp ögorna för att INGET djur är slit och släng!
    http://www.geocities.com/meadowskaniner/omplacering.html

    Kommentar

    • sammy
      • March 2004
      • 282

      #32
      Problemet med den Svenska lagen:

      "4 § Djur skall hållas och skötas i en god djurmiljö och på ett sådant sätt att det främjar deras hälsa och ger dem möjlighet att bete sig naturligt." <font size="1">(Djurskyddslag 1988:534)</font id="size1">

      VI vet att denna paragraf inte uppfylls när en slöjstjärt/guldfisk hålls i kupa (under ca 50 liter), men problemet är att "gemene man" tror att han/hon inte bryter mot lagen. Eftersom DE inte känner till slöjstjärtens/guldfiskens behov.
      240 l. Asien - Indiska Ciklider, Tomat Ciklider, Humlafiskar, kinesiska stenalgätare och en Kulfisk
      270 l. Sällskap - Scalare, fjärilsciklider, Kilfläcksrasboror, Sorgmanteltetra, Siamensis, Ancistrus och två tigersniglar
      54 l. Fiskhotell

      Kommentar

      • Conny_B
        • October 2002
        • 132

        #33
        Fyller du kupan med sprit kan du stoppa i en ganska stor fisk o sätta lock på kupan "ungifär lika bissar tanke"
        Conny.Bergstrand

        Kommentar

        • sammy
          • March 2004
          • 282

          #34
          Conny... Du skulle då vara långt ifrån den förste som gör det
          240 l. Asien - Indiska Ciklider, Tomat Ciklider, Humlafiskar, kinesiska stenalgätare och en Kulfisk
          270 l. Sällskap - Scalare, fjärilsciklider, Kilfläcksrasboror, Sorgmanteltetra, Siamensis, Ancistrus och två tigersniglar
          54 l. Fiskhotell

          Kommentar

          • peppito
            • December 2003
            • 1612

            #35
            Ralf: Killies brukar man ha i små kar. Vet ej hur de uppskattar runda kar men tror inte att det är ett problem. Det finns några som är bra på killies och säkert kan ge dig svar på huruvida de är lämpliga.
            "du ångrar bara det du inte gjorde"

            Kommentar

            • Marie J
              • January 2004
              • 10616

              #36
              Ursprungligen skickat av peppito
              Ralf: Killies brukar man ha i små kar. Vet ej hur de uppskattar runda kar men tror inte att det är ett problem. Det finns några som är bra på killies och säkert kan ge dig svar på huruvida de är lämpliga.
              Men är det inte lek-kar dom där små små akvariumerna som dom har till killis?
              /Marie.

              Min zoon Mina hundar Min Dagbok
              En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

              Kommentar

              • ralp
                • October 2004
                • 639

                #37
                Tack så mycket för alla svar. Tänkte bara berättar att jag släppte ut slöjisarna i inomhusdamet hos min svärmors skola. De har det bra där tillsammans med andra...

                Nu planerar jag att ha räkor i glaskupan istället och köper en riktig akvarium någon gång framöver - typ 200 liter med ciklider...

                Hejhopp. ralp
                110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
                Vittina semiconica; Neripteron auriculata
                18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
                16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

                Kommentar

                • erikthur
                  • March 2004
                  • 9953

                  #38
                  Ursprungligen skickat av peppito
                  Ralf: Killies brukar man ha i små kar. Vet ej hur de uppskattar runda kar men tror inte att det är ett problem. Det finns några som är bra på killies och säkert kan ge dig svar på huruvida de är lämpliga.
                  Killis är ökända hoppare och guldfiskskålar brukar väl vara öppna så problemet är löst på förhand - det blir nog inga killis kvar i den kupan.
                  Killies is a lifetime passion

                  Kommentar

                  • FishStick41
                    • September 2010
                    • 4

                    #39
                    hej!
                    jag har hört fån många ställen nu att fiskskålar har blivit olagliga. känner mej ganska orolig då jag har 2 underbart vackra kampfisk honor i en 20 L skål som jag verkligen gillar... är det fel och djurplågeri att ha dem i den??
                    de ser ut och trivas bra, jag har pump (med ganska svag genomströming eftersom jag läst att de inte gillar för stark ström) och en stor växt som är mycket bra att gömma sig i,bakom, under :P

                    Kommentar

                    • hannesc
                      • December 2009
                      • 13085

                      #40
                      hej o välkommen hit!

                      nej det är inte olagligt med skålar. det är olagligt att inte ha rätt utrymme för fisken i fråga. som att stänga in dig i en garderob resten av livet ungefär

                      nu är ju den här tråden 6 år gammal men va fasen :P

                      här kan du läsa om hur stort kar kampfiskar behöver.-

                      Kommentar

                      • J.Milton
                        • January 2010
                        • 674

                        #41
                        Konstruktion av akvarier
                        2 § Ett akvarium med fiskar ska vara försett med täckglas, nätlock eller liknande,
                        eller med höga kanter ovanför vattenytan, om det behövs för att fiskarna
                        inte ska hoppa ut.
                        3 § Fiskar får inte hållas i klotformade akvarier (guldfiskkupor) såvida inte
                        kraven på volym, syresättning och inredning enligt 4 – 8 §§ är uppfyllda.
                        4 § Minst en sida av ett akvarium ska vara insynsskyddad om inte akvariets
                        inredning ger fiskarna ett motsvarande skydd.

                        Utrymmen
                        5 § Vattnets volym, yta och djup ska vara anpassat efter fiskarnas storlek, antal
                        och levnadssätt.
                        Allmänna råd till 13 kap. 5 §
                        Volymen bör inte understiga 40 liter om inte fiskarten är särskilt
                        anpassad till vatten av små volymer. Ett akvarium bör inte innehålla
                        fler än en fisk, som är upp till 5 cm lång, per liter vatten eller en fisk,
                        som är upp till 10 cm lång, per fyra liter vatten. Fiskar som är kraftiga
                        i förhållande till sin längd bör ha större vattenvolym per fisk.

                        Inredning och bottenmaterial
                        6 § Ett akvarium ska innehålla en inredning och en botten som motsvarar det
                        som finns i varje fiskarts naturliga miljö.
                        Fiskar som i vilt tillstånd söker skydd bland föremål eller i bottnen ska ha
                        tillgång till gömslen i akvariet.
                        Första stycket gäller inte vid sådan tillfällig fiskhållning som kräver särskilt
                        god hygien, såsom karantän, lekförsök och yngeluppfödning.
                        Allmänna råd till 13 kap. 6 §

                        Gömslen bör bestå av tegelrör, krukskärvor, stengrottor eller dylikt,
                        eller, för fiskar som gräver ned sig, en grävbar och mjuk botten.
                        Vattenkvalitet
                        7 § Vattnets beskaffenhet, såsom pH-värde, salthalt m.m., ska vara anpassat till
                        respektive fiskart. Plötsliga förändringar av vattnets beskaffenhet ska undvikas
                        om inte fiskarten är särskilt anpassad till sådana förändringar.
                        8 § Fiskar ska hållas i vatten som inte innehåller för fiskarna skadliga eller giftiga
                        ämnen.
                        Vattnet ska renas eller helt eller delvis bytas ut innan innehållet av avfallsprodukter
                        och överskottsfoder uppgår till för fiskarna skadliga halter.
                        DFS 2005:8
                        Saknr L 80



                        Så är nog rätt kört med fisk i e sån kupa, för ska du ha pump, och nån sorts bakgrund blir det inte mycket vatten kvar.
                        Men några räkor kan vara snyggt, och kul att titta på.
                        240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
                        Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
                        Blogg+Galleri

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #42
                          Ursprungligen postat av J.Milton
                          [Så är nog rätt kört med fisk i e sån kupa, för ska du ha pump, och nån sorts bakgrund blir det inte mycket vatten kvar.
                          Men några räkor kan vara snyggt, och kul att titta på.
                          Men det är ju även samma regler som gäller för vanliga akvarier och inte ens mitt 3.000 liters akvarie som bara innehåller småfisk uppfyller faktikst lagen och det vore förövrigt djurplågeri om man följde lagen till punkt och pricka.

                          Jag har faktiskt kört med en 30 liters kupa från BiOrb (integrerad belysning och filter) med fiskar (Tanichthys) under lång period och det har fungerat utmärkt. Den kupan är egentligen inte mer olaglig än mitt 3.000 liters.

                          Men visst ger en kupa flera begränsningar som gör att urvalet över vilka fiskar man kan ha i en sådan är rätt litet - men visst en del arter går utmärkt (dit hör inte guldfiskar).
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • FishStick41
                            • September 2010
                            • 4

                            #43
                            tack tack =)
                            okej, tack för länken oj, jag märkte inte datumet :P

                            Kommentar

                            Arbetssätt...