Vilken fisk i en glaskupa?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ralp
    • October 2004
    • 639

    Vilken fisk i en glaskupa?

    Hej,

    jag har fått en 12 liters glaskupa med tre slöjstjärtar i. Efter några forumbesök har jag förstått att djuraffären struntar tydligen i att rådge och bara vill sälja. Så jag tänker lämnar tillbaka fiskarna. Men nu undrar jag:

    Finns det i äntligen några slags fisk som man kan ha i kupan utan några teknikprylar som filter/värme? Och framförallt utan dåligt samvete!

    Tack för hjälpen. Hejhopp. Ralf
    110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
    Vittina semiconica; Neripteron auriculata
    18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
    16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona
  • Marie J
    • January 2004
    • 10616

    #2
    I en sån liten kupa så skulle jag råda dig att inte sätta i någon fisk alls. Nån typ av filter är bra att ha men med tanke på att den ska få plats och att du sen ska ha grus och någon växt i så kommer det inte att vara många liter vatten kvar för en fisk att simma i. Visst kan du den att leva ett tag men ditt samvete skulle nog inte må så bra. Du vill ju gärna ge din fisk en dräglig miljö.

    Om du tänker skaffa andra fiskar så skaffa ett större kar som är kvadratiskt och är av större storlek. Helst från ca 100 l.

    <b>En stor ros till dig som insett fakta att man inte kan ha små slöjisar i en liten skål. Lämna tillbaks dom så fort som möjligt.</b>

    Jag har sett många ha skålar med grus och växter och sen har stoppat i fiskar av glas som dekoration och det är jättefint. Man kan ju också fylla den med vackra snäckor från stranden. Docj kommer du få byta vatten väldigt ofta om du vill ha vatten i.

    Lycka till!
    /Marie.

    Min zoon Mina hundar Min Dagbok
    En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

    Kommentar

    • Norpan
      • December 2003
      • 679

      #3
      Håller med Marie J, försök byta in skålen mot ett riktigt akvarium som är lite större. och som sagt, mycket bra av dig ralp att du tänker på fiskarna och lämnar tillbaka dem.. Försök i stället få tag i ett akvarium på runt 100 liter (brukar finnas billiga begagnade) så kommer du ha mer nöje av fiskar, det blir mycket lättare att sköta, man ska inte ha ett för litet akvarium när man är nybörjare. Lycka till
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=251501

      Grodor..lite trevligare, lite bättre

      Kommentar

      • ralp
        • October 2004
        • 639

        #4
        Hemskt gärna vill jag köpa ett större (riktigt) akvarium och snyggt skall det vara... så som det en bild på denna sida t.ex. --&gt; http://www.zoopet.com/akvarium/snygga_akvarium_visa.asp?NR=159

        Men denna är bara 2-3 liter stor?! Och ingen filter? Hur kan detta funkar?! Eller är det ett skrivfel?
        110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
        Vittina semiconica; Neripteron auriculata
        18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
        16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

        Kommentar

        • Marie J
          • January 2004
          • 10616

          #5
          Det är inget skrivfel. Det är ett nanokar.

          Men du behöver ändå ha cirkulation för syresättningen och plats för att fisken ska må bra. Se på länken fiskar så ser du vilken storlek på kar du ska ha ungefär för att fisken ska trivas.

          Jag tror dom fiskarna bodde där för fotograferingen eller utställningen då det är stimfiskar som bor där i..
          /Marie.

          Min zoon Mina hundar Min Dagbok
          En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

          Kommentar

          • plizken
            • April 2004
            • 1293

            #6
            Varför inte två kampfiskar i skålen? Hona och hane och lite levande växter, inte plastväxter.
            Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

            Kommentar

            • sammy
              • March 2004
              • 282

              #7
              Håller med plizken... men en hona kanske kommer att bli sönderstressad... och så kan man ha en cool snigel! jag hittade en i veckan, den är nästan leopardmönstrad.
              240 l. Asien - Indiska Ciklider, Tomat Ciklider, Humlafiskar, kinesiska stenalgätare och en Kulfisk
              270 l. Sällskap - Scalare, fjärilsciklider, Kilfläcksrasboror, Sorgmanteltetra, Siamensis, Ancistrus och två tigersniglar
              54 l. Fiskhotell

              Kommentar

              • Marie J
                • January 2004
                • 10616

                #8
                Den blir garanterat sönderstressat men såna där räkor och sniglar kan man i och för sig ha i det. 2 kamphonor är heller inget bra alternativ till denna minimala yta då honorna kan vara nog så aggresiva. Nej avhåll dig från fisk.

                Just kampfiskar har jag erfarenheter av att dom behöver stora simytor för att kunna visa upp sin prakt och trivas. Minst 40 liter enligt min mening.
                /Marie.

                Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #9
                  Även jag vill ge dig en stor eloge för att du inte accepterar det djurplågeriet som att ha fiskar i en fiskskål innebär! Tala gärna om för dem i djuraffären om varför du lämnar tillbaka fiskarna.

                  Som kuriositet kan jag informera er om att den italienska staden Reggio Emilia har sedan några månader tillbaka en ny djurskyddslag som bland annat innebär att det är olagligt att hålla guldfiskar i runda glasskålar: http://www.djurensratt.se/articles/article.asp?id=1112

                  Jag håller med Marie J och Norpan om att det bästa hade varit om du skaffar ett 100 l akvarium. Kolla på Zoopets annonsbörs. Du kan nog få ett komplett akvarium med filter och allt, till väldigt bra priser. Det kommer att bli mycket trevligare både för dig och för fiskarna :o)
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • plizken
                    • April 2004
                    • 1293

                    #10
                    Jag tycker inte på något sätt att dessa skålar är lämpliga som akvarium men det finns faktiskt fiskar som skulle kunna trivas i den lilla vattenmängden. Istället för att nitiskt förkasta dessa djurplågerikonstallationer så tänkte jag ändra förfarande vad gäller förslag till fiskval i skålar.

                    Folk som äger dessa skålar har köpt dom ovetandes om vad guldfiskar av olika slag har för krav för att trivas och man kan inte alltid skylla på försäljaren för att denne har utelämnat information om djurens behov så man får väl börja rekomendera t,ex kampfisk som skulle kunna leva i en sådan skål då ägaren sällan vill byta ut skålen mot ett "riktigt" akvarium.
                    Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

                    Kommentar

                    • Marie J
                      • January 2004
                      • 10616

                      #11
                      Ursprungligen skickat av batski
                      Även jag vill ge dig en stor eloge för att du inte accepterar det djurplågeriet som att ha fiskar i en fiskskål innebär! Tala gärna om för dem i djuraffären om varför du lämnar tillbaka fiskarna.

                      Som kuriositet kan jag informera er om att den italienska staden Reggio Emilia har sedan några månader tillbaka en ny djurskyddslag som bland annat innebär att det är olagligt att hålla guldfiskar i runda glasskålar: http://www.djurensratt.se/articles/article.asp?id=1112

                      Jag håller med Marie J och Norpan om att det bästa hade varit om du skaffar ett 100 l akvarium. Kolla på Zoopets annonsbörs. Du kan nog få ett komplett akvarium med filter och allt, till väldigt bra priser. Det kommer att bli mycket trevligare både för dig och för fiskarna :o)
                      Intressant artikel! Hoppas Sverige genomför den med snart!
                      /Marie.

                      Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                      En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                      Kommentar

                      • ralp
                        • October 2004
                        • 639

                        #12
                        Tack för alla svar. Synd att man i stora allmänhet inte vet om att det är djurplågeri med fiskar i glaskupor. Hemskt att det finns "experter" som djuraffären som tom skall tjäna pengar på det. Minns inte riktig - men har inte Kristian Luuk sådan glaskupa på sitt skrivbord med en guldfisk i? Hmm...

                        @ Marie J - Nanokar?! Kan du förklara det lite mer för mig?! Menar att fiskarna är bara tillfälligt i karet - för att plåtas altså?

                        Hursomhelst tycker jag att detta är bara sååå snyggt gjord... Kan man som nybörjare får det till sådär - men gärna lite större och helst med så lite teknik som möjligt? Det är inte så att jag är lat och räd för att jobba med det. Men jag har nog ingen tid att skaffa mig all kunskap om vattenkemi och växter. Med andra ord - kan man köpa ett sådan jättefint kar färdig installerad?!

                        Hejhopp. Tack för hjälpen!
                        110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
                        Vittina semiconica; Neripteron auriculata
                        18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
                        16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

                        Kommentar

                        • mohlin
                          • January 2004
                          • 1487

                          #13
                          Man kan köpa allting bara man har tillräckligt med pengar...
                          Men även om du nu hade råd att köpa ett sånt färdigt, så måste man kunna sköta det för annars ser det inte ut sådär efter en månad, precis.

                          Så det är ingen skillnad i kunskap på att inreda från början eller att ta hand om ett färdigt.
                          Nja, njo i design o inredning kanske. Men där kan man få fin inspiration från bilder.

                          Kommentar

                          • Marie J
                            • January 2004
                            • 10616

                            #14
                            Ursprungligen skickat av ralp
                            Tack för alla svar. Synd att man i stora allmänhet inte vet om att det är djurplågeri med fiskar i glaskupor. Hemskt att det finns "experter" som djuraffären som tom skall tjäna pengar på det. Minns inte riktig - men har inte Kristian Luuk sådan glaskupa på sitt skrivbord med en guldfisk i? Hmm...

                            @ Marie J - Nanokar?! Kan du förklara det lite mer för mig?! Menar att fiskarna är bara tillfälligt i karet - för att plåtas altså?

                            Hursomhelst tycker jag att detta är bara sååå snyggt gjord... Kan man som nybörjare får det till sådär - men gärna lite större och helst med så lite teknik som möjligt? Det är inte så att jag är lat och räd för att jobba med det. Men jag har nog ingen tid att skaffa mig all kunskap om vattenkemi och växter. Med andra ord - kan man köpa ett sådan jättefint kar färdig installerad?!

                            Hejhopp. Tack för hjälpen!
                            Har hört att den firren bor i ett annat kar annars och stoppas i under programen =)på sen kväll med luuk!

                            Det där med nanokar är något jag inte har någon kunskap om men med den info jag har fått så är nano karen vanligtvis ett dekorativt växtkar. Men det ser ju bättre ut på bild och på utställningar med firrar i och efteråt så flyttas fisken till annat kar eller byts ut mot någon annan fisk. Det finns säkert experter på sånt med som kan förklara bättre än jag.

                            Ska du ha ett lätt kar att jobba med så köp ett ca 100 l kar begagnat och pyssla lite med olika växter som är lätta att sköta och växer olika fort samt inte har något större krav på ljus.

                            Om du går in på min zoon så ser du allt från 19 l kar till 375 l kar som är dekorerade med sådana växter och jag är allt annat än en expert när det gäller växter men gillar att ha det grönt och lumigt i mina kar ändå. Länken finns nedanför denna text.
                            /Marie.

                            Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                            En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                            Kommentar

                            • Anna Munkhammar
                              • September 2004
                              • 143

                              #15
                              www.blocket.se finns det de som slumpar bort sina kar. Tycker också att det är bäst att köpa ett stort på en gång, mindre jobb för det är lättare att få balans i det. Dessutom kommer du säkert snart att ångra att du inte har ett större kar om du har ett litet. Jag har ett 75 liters och tycker att man det inte finns så mycket fisk att välja på. har också hafft en guldfisk när jag inte visste bättre och de har en sån personlighet!
                              .:Omplacering av fiskar:.
                              Tyvär spolas det fortfarande ned levande och fullt friska fiskar i våra toaletter. Dessa fiskar går en plågsam död till mötes. Tråkigt när de skulle kunna få ett bra liv hos någon annan. Fiskars värde är lågt för många men jag hoppas att fler får upp ögorna för att INGET djur är slit och släng!
                              http://www.geocities.com/meadowskaniner/omplacering.html

                              Kommentar

                              Arbetssätt...